پرش لینک ها

موشن گرافیک به چند نوع تقسیم می‌شود؟

وقتی صحبت از انواع موشن گرافیک می‌شود، تداعی آن برای کسی که از این حوزه دور بوده بسیار سخت است. به هر حال از دید یک کاربر عادی، موشن گرافیک یعنی ترکیب حرکت و صدا المان‌ها و نمایش آن‌ها به صورت گرافیک است. خیلی‌ها این را با انیمیشن اشتباه می‌گیرند و یکی می­دانند؛ در صورتی که چه در ساختار و چه در هدف و حتی در انواع هم با هم متفاوت هستند. البته شباهت‌هایی هم یبا هم دارند.

موشن را می‌توان خیلی ساده‌تر از انیمیشن به حساب آورد. هدف از موشن گرافیک، استفاده از آن در جهت تبلیغات خدمات یا محصولات است؛ اما انیمیشن کاربرد گسترده‌تری دارد. در واقع، المان‌هایی که در ساخت موشن به کار گرفته می‌شود، برای معرفی یک بخش است؛ در صورتی که انیمیشن حتماً چنین چیزی در آن نباید وجود نداشته باشد. به هر حال، هدف ما در اینجا بررسی تفاوت این دو علم نیست. فقط خواستیم کمی به آن اشاره کنیم.

در این مقاله، مسئله اصلی و مورد بررسی ما، معرفی انواع موشن گرافیک است. این دانش ترکیبی از حرکت و گرافیک، به چند نوع تقسیم می‌شود. وقتی شما با یک شرکت برای تولید موشن شروع به صحبت می‌کنید، در ابتدا کارشناس با بررسی نیازها و شرایط شما، تصمیم می‌گیرد که کدام مورد مناسب است؛ سپس بر اساس آن شروع به تدوین استراتژی و تعیین قیمت و غیره می‌کند.

معرفی انواع موشن گرافیک

قبل از شروع بحث یک نکته را بیان کنیم که انواع موشن گرافیک از دو دیدگاه بررسی می‌شود. بعضی شرکت‌ها بر اساس ساختار بررسی می‌کنند و بعضی دیگر بر اساس موضوع. ما در اینجا قصد داریم تا به بررسی موضوعی انواع موشن گرافیک بپردازیم. هرچند که همیشه بین متخصصان این حوزه اختلافاتی نیز وجود دارد.

  1. موشن گرافیک توضیحی

در این نوع موشن گرافیک، شما با استفاده از گرافیک و قرار دادن صوت، مراحل ساخت یک محصول یا انجام خدماتی را توضیح می‌دهید. نمونه بارز آن را می‌توان برای کارخانه‌های تولید شیر استفاده کرد. اینکه چگونه شیر از گاو دوشیده شده و با طی چه مراحلی شیر نهایی به دست مصرف کننده می‌رسد. در بین آن هم گوینده‌ای به توضیح مراحل می‌پردازد.

در واقع، همان‌طور که هم در بالا نوشتیم، موشن چیزی شبیه به تیزر تبلیغاتی است. این نوع موشن بیشتر برای پایه و اساس تولید تیزرهای تبلیغاتی به کار گرفته می‌شود.

  • موشن معرفی محصول

در این موشن به بررسی و توضیح یک محصول پرداخته می‌شود. این نوع موشن برای محصولاتی که پیچیدگی خاصی در استفاده دارند یا با ایجاد روش راحت در استفاده، مزیتی را به وجود آورنده‌اند، بهترین گزینه خواهد بود. از آنجا که هم گرافیکی است و هم یک نفر می‌تواند به توضیح تک تک بخش‌ها بپردازد، خیلی سریع هم توجه کاربر را جلب می‌کند و هم بیشتر در ذهن می‌ماند.

  • مراحل مختلف یک سایت یا تور

یکی از انواع موشن گرافیک که می‌توان از آن برای توضیح بخش‌های مختلف یک سایت یا مراحل تور و چیزی به آن به استفاده کرد. البته فقط برای این دو مورد نیست، بلکه برای معرفی تمامی بخش‌ها و فعالیت‌هایی که در آنجا انجام داده می‌شود، این نوع موشن پرکاربرد است.

البته این نوع را با توضیحی اشتباه نکنید. در توضیحی شما به تفسیر یک موضوع می‌پردازید؛ اما در این نوع مراحل و فعالیت‌ها توضیح می‌دهید. برای مثال، می‌توانید مراحل مختلف بازدید از یک موزه یا تور قشم را در قالب موشن و فعالیت‌هایی که انجام خواهید داد، نشان دهید. نکته مهم اینکه، جنبه تبلیغاتی روی این نوع موشن بیشتر از بقیه است.

  • آیکون و لوگو

یکی از خوبی‌های موشن این است که می‌توان انواع موشن گرافیک را با هم ترکیب کرد و ساخت. آیکون و لوگو با اینکه هر دو، دو نوع موضوع مختلف در موشن مطرح می‌شوند؛ اما می‌توان از آن‌ها در میان ساخت نمونه‌های بالا هم استفاده کرد.

برای مثال، مراحل ساخت یک محصول کارخانه را با استفاده از موشن توضیح داد و سپس در آخر لوگو ساخته شده با این تکنیک را هم قرار داد. در انواع موشن گرافیک خیلی کم پیش می‌آید که این دو به صورت مجزا نمایش داده شوند.

  • فیلم‌های کوتاه

موشن خیلی قدرت بالایی در ساخت فیلم‌های بلند ندارد. همان‌طور که در بالا هم نوشتیم، هدف از موشن، تبلیغ است. برای همین اگر قصد ساخت فیلم با استفاده از موشن را هم دارید، این فیلم نباید خیلی بلند باشد که حالت اولیه خود را از دست بدهد. مسئله دیگر اینکه در تولید فیلم با موشن خیلی نمی‌توان به جزئیات توجه کرد، بلکه بیشتر باید چیزی کلیات را مطرح کرد. آن انیمیشن است که در تولید فیلم به وسیله آن به جزئیات توجه می‌شود.

  • اینفوگرافیک و پرزنتیشن

یکی از قابلیت‌هایی استفاده از انواع موشن گرافیک تبدیل عکس ثابت به حالت متحرک است. برای شما خیلی پیش آمده است که قصد نمایش عکس متحرک را داشته باشید. در گذشته به دلیل آشنا نبودن طراحان و نبود تکنولوژی یا باید از ساخت آن منصرف می‌شدید یا از یک فیلمساز کمک می‌گیرید که هزینه ساخت بسیار بالایی داشت.

با استفاده از موشن دیگر محدودیتی در تولید فیلم با استفاده از عکس ثابت ندارید؛ البته منظور ما تبدیل عکس به موشن نیست، بلکه جداسازی مراحل مختلف عکس در آن و تبدیل به موشن. چیزی شبیه به اینفوگرافیک که در عنوان نوشته‌ایم. خیلی راحت با استفاده از موشن می‌توان مراحل مختلف یک فعالیت یا هرچیزی را دیگری را نشان داد، به صورتی که پشت زمینه یک اینفوگرافیک باشد و کاربر متوجه آن شود.

حتی می‌توان این محصول نهایی را در پرزنتیشن و توضیح محصول در جلسه‌ای را هم استفاده کرد. به جای اینکه ساعت‌ها در خصوص مراحل تولید یک محصول یا خدماتی توضیح دهید، به راحتی با استفاده و حرکت گرافیکی بخش‌ها، آن‌ها را نمایش دهید.

  • گیف

گیف ها از دسته خاصی در انواع موشن گرافیک به حساب می‌آیند. شاید نتوان گیف­های حرفه­ای را در این حوزه به حساب آورد؛ اما با استفاده از موشن خیلی راحت می‌توان گیف­های بسیار زیبا و کوتاه برای شبکه‌های اجتماعی کرد. در واقع باید گفت که همان گیف­های متحرکی که شما در تلگرام و واتس آپ برای دوستان خود ارسال می‌کنید، به راحتی با استفاده از موشن ساخته شده‌اند.

این‌ها موضوعات کلی هستند که ما می‌توانید در انواع موشن گرافیک در نظر بگیریم. به هر حال دسته‌بندی‌های دیگری هم هست؛ اما بیشتر آن‌ها را برای ساختار موشن به کار می‌برند تا موضوع. دسته‌های شامل موشن دوبعدی، سه‌بعدی، فلت، اسکچ، مینیمال و غیره. برای هرکدام می‌توان موضوعات نوشته شده در بالا را هم در نظر گرفت. یک موشن توضیحی می‌تواند دوبعدی یا سه‌بعدی باشد؛ این بستگی به موضوع و مکان استفاده از آن دارد.

یک دیدگاه بگذارید

نام و نام خانوادگی*

وب‌سایت

دیدگاه