پرش لینک ها

محتوای چند رسانه ای به چند نوع تقسیم می‌شود؟

لطفاً از همین اول اشتباه نکنید؛ محتوای چند رسانه ای با دسته‌بندی آن متفاوت است. در دسته‌بندی، شما موارد کلی را در نظر می‌گیرید؛ اما انواع محتوا شامل موضوعاتی است که برای تولید دسته‌بندی‌های مختلف به کار می‌برید.

در مقاله تولید محتوای چند رسانه ای در خصوص دسته‌بندی کلی آن‌ها صحبت کرده­ایم. این دسته‌بندی‌ها شامل:

اما این‌ها نوع محتوا نیستند. انواع محتوا شامل عکس، ویدئو، متن، صدا و غیره است که در تولید دسته‌بندی‌های بالا استفاده می‌شود؛ برای مثال، در تولید یک فایل موشن گرافیک ما از سه نوع محتوا ویدئو و صدا و متن استفاده می‌کنیم. با اینکه در ظاهر، انواع محتوای چند رسانه ای زیرمجموعه آن قرار دارند؛ اما پایه­های اصلی بوده و قرار گرفتن دقیق آن­ها در کنار هم، کیفیت فایل را می‌سازد.

اولین گام برای ساختن هر نوع دسته از محتوای چند رسانه ای، شناخت محتوا است. اینکه چه نوع محتوایی را می‌توانیم به کار ببریم. در ادامه ما مهم‌ترین انواع محتوایی که شما در ساخت به کار می‌برید، معرفی خواهیم کرد.

انواع محتوای چند رسانه ای

  1. متن

پایه و اساس همه محتواهای موجود، متن است. متأسفانه در بسیاری از کارگاه‌ها، متخصصین ادعا می‌کنند که دوره محتوای متنی مرده است؛ باید به سمت تولید ویدئو و عکس و غیره رفت. ما هم این حرف را قبول داریم؛ اما یک سؤال؟ برای تولید ویدئو یا طراحی یک عکس نباید از متن سناریویی نوشت؟ این سناریو نیاز به متن ندارد؟

متن اولین نوع محتوایی بود که در گوگل مورد استفاده قرار گرفت و هنوز هم گوگل به سایت‌هایی که به تولید محتوای باکیفیت توجه می‌کنند، اهمیت زیادی قرار می‌دهد. در تولید تمامی محتوای چند رسانه ای مانند موشن گرافیک اول از همه باید متن را چه  در داخل یا سناریونویسی در نظر گرفت. با اینکه در بیشتر دسته­بندی­ها کمتر از متن خالی استفاده می‌شود؛ اما پایه بوده و برای افزایش آگاهی لازم است با دیگر انواع به منظور افزایش درگیری کاربر ترکیب کرد.

  • عکس

عکس از قدیمی‌ترین انواع محتوایی است که این روزها در همه جا، چه سایت یا شبکه‌های اجتماعی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. از طرفی دیگر، عکس یکی از مهم‌ترین انواع محتوای چند رسانه ای به حساب می­آید. در واقع، بیشتر خروجی محتوای چند رسانه ای در قدم اول عکس است. در صورتی که توضیحی در کنار عکس برای ساده‌تر کردن ایده نیاز باشد، از متن یا ویدئو استفاده می­شود.

اصولاً عکس‌ها در این نوع محتوا به صورت ساده به کار گرفته می‌شوند. در واقع، هدف از عکس، جلب توجه اولیه کاربران است. از این نوع محتوا، از محتوای عکسی در دو حالت استفاده می‌شود:

  • همراه با متن برای توضیح بیشتر آن؛
  • قرار دادن چند عکس پشت سر هم برای تولید ویدئو.
  • اینفوگرافیک

اینفوگرافیک نباید جزو عکس به حساب آورد. اینفوگرافیک به زبان خیلی ساده ‌ترکیبی از عکس و متن است. در این نوع محتوا بیشتر مراحل انجام کار یا نقشه کلی و خلاصه‌ای از یک مقاله نمایش داده می‌شود. بیشتر از اینفوگرافیک می‌توان در موشن گرافیک، قبل از شروع کار پوشش تصویربرداری زنده و غیره برای توضیح دقیق مراحل استفاده شود. زمان نمایش این نوع محتوا خیلی کم است و گوینده سعی می‌کند تا با اشاره سریع، تک‌تک مراحل را بیان کند.

  • صدا

 صدا در بیشتر تمامی دسته‌های تولید محتوای چند رسانه ای به کار می‌رود. این صدا می‌تواند صدای یک گوینده یا آهنگ یا ترکیبی از هردو باشد. در واقع، بیشتر دسته‌های محتوای چند رسانه ای نیاز به صدا برای جذب کاربران دارند.

  • انیمیشن

استفاده از این نوع محتوا مانند بقیه خیلی زیاد نیست. محتوای انیمیشن بیشتر در دسته‌بندی موشن گرافیک برای تولید ویدئوهای کوتاه آموزشی و تأثیرگذار قرار می­گیرد که رده سنی خاصی را هم شامل می‌شود. درگذشته بیشتر این نوع محتوا برای آموزش کودکان استفاده می‌شد؛ اما امروزه نمونه‌های حرفه‌ای‌تر آن، سن بزرگ‌سالان را هم در برمی‌گیرد.

مقاله زیر را از دست ندهید

موشن گرافیک به چند نوع تقسیم می شود؟

  • ویدئو

اشتباه نکنید. محتوای ویدئو با انیمیشن جدا است. هدف محتوای انیمیشنی بیشتر آموزش است؛ اما ویدئو به این صورت نیست. اول از همه اینکه در محتوای ویدئویی، از ضبط تصاویر واقعی استفاده می‌شود. دوم اینکه این نوع محتوا به منظور تبلیغ محصول یا خدمات کاربرد دارد و در کنار آن گوینده از ابتدا تا انتها به توضیح آن می‌پردازد. تیزرهای تبلیغاتی از نمونه دسته‌هایی هستند که در آن از نوع محتوای ویدئویی استفاده می‌شود.

از کدام انواع محتوای چند رسانه ای باید استفاده شود؟

6 مورد بالا، از اصلی‌ترین انواع محتوا بودند که این روزها مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما مسئله‌ای که وجود دارد، این است که در تولید همه دسته‌بندی‌های محتوای چند رسانه ای، از ترکیب انواع محتوا استفاده می‌شود. حالا ممکن است که در پروژه‌های عکاسی فقط عکس مطرح باشد؛ اما در تولید تیزر، موشن و غیره هر 6 مورد لازم هستند. در واقع باید بگوییم که هیچ نوع محتوای چند رسانه ای نداریم که از یک فرمت تک و خاص در تولید آن استفاده کند.همین الآن اگر شما یک فایل آموزشی از اینترنت دانلود کنید، انواع محتوا از جمله متن برای توضیح دقیق سرفصل‌ها، عکس برای نمایش مراحل مختلف، ویدئو برای آموزش استفاده از المان‌ها و آهنگ برای ساکن نبودن فضای داخلی استفاده می‌شود. مهم این است که شما بدانید تا هر محتوایی را در کجا و چگونه به کار ببرید. البته نیازی نیست که همه آن‌ها را به کار ببرید. در خیلی از نمونه‌های تولید شده چند رسانه ای فقط یک یا دو نوع محتوا وجود دارد؛ اما این‌قدر حرفه‌ای در کنار هم قرار گرفته‌اند که به کاربر خیلی بهتر از بقیه می‌تواند با آن‌ها ارتباط برقرار کند.

یک دیدگاه بگذارید

نام و نام خانوادگی*

وب‌سایت

دیدگاه

    1. خوشحالیم که خوشتون اومده. باز هم به بلاگ ما سر بزنید.