پرش لینک ها

عکاسی خیابانی چیست؟

تابه‌حال به تعریف عکاسی خیابانی فکر کرده‌اید؟ در نگاه اول، شما هم احتمالاً دچار اشتباه خواهید شد. اشتباه از این لحاظ که فکر می‌کنید عکاسی خیابانی به معنای گرفتن تصویر از خیابان و اتفاقات در آن است؛ اما باید گفت که این نوع سبک عکاسی خیلی فراتر از این حرف‌ها است.

تعریف‌های زیادی برای این سبک عکاسی وجود دارد؛ اما همه آن‌ها در آخر یک نقطه می‌رسند، فقط نمی‌دانیم چرا کمی پیچ می‌دهند. عکاسی خیابانی به معنای ثبت تصاویری از حضور و جوهره انسان‌ها است. این سبک تنها به این دلیل خیابانی نامیده شده است که شما فقط در داخل شهر و خیابان و کوچه‌ها بیشتر از همه افراد مختلف را می‌بینید؛ اما هیچ ارتباطی به این ندارند که حتماً باید در این نقاط گرفته شود. هر عکسی که بتواند وجود و ذات انسان‌های مختلف را نشان دهد، عکاسی خیابانی نامیده می‌شود. حتی این مکان می‌تواند داخل یک ایستگاه مترو یا اتوبوس باشد.

منظور از ثبت حضور و جوهره انسان‌ها چیست؟

هدف از عکاسی خیابانی نشان دادن جنبه دیگری از زندگی مردم است که در سطح شهر اتفاق می‌افتد. در واقع فعالیت‌هایی که آن‌ها بیرون از خانه انجام می‌دهند. دقت داشته باشید که هدف نشان دادن روش زندگی مردم نیست؛ برای اینکه این بیشتر جنبه مستندی دارد. در واقع عکاسی خیابانی به نوعی عکاسی لحظه‌ها است. عکاسی است که عکاس باید همیشه دوربینش در دست باشد. در این نوع شما زندگی اجتماعی مردم را از نگاه دیگر به تصویرمی کشید. این تصویر می‌تواند تلخ یا شیرین یا بدون هیچ حسی باشد. صرفاً فقط نمایش اتفاقاتی است که در زندگی روزمره و در محیط شهری و خیابان‌ها می‌افتد.

مرد دوچرخه‌سواری در پیاده‌رو و در کنار یک پیرمرد کلاه به سر، پسرکی بستنی‌فروش در خیابان که ناگهان بساطش روی زمین می‌ریزد، چهارراه شلوغی که خودروها به هم گره‌خورده‌اند و هزاران ایده مختلف دیگر که همه آن‌ها لحظه‌ای می‌افتند؛ اما زندگی پرهیاهو و شلوغ افراد و درگیری آنان را با اتفاقات روزمره نشان می‌دهد.

مطالعه مقاله زیر توصیه می شود:

عکاسی تبلیغاتی چیست؟

عکاسی خیابانی چه چیزی نیست؟

  • عکاسی از منظره و خورشید و درخت و خود خیابان تک نیست؛
  • عکاسی از صورت انسان‌ها یا همان پرتره نیست؛
  • عکاسی استدیویی و کنار هم قرار دادن المان‌های مختلف نیست؛
  • عکاسی دسته‌جمعی از افراد مختلف نیست؛

فقط انسان یا زندگی او باید در چارچوب اصلی دوربین شما باشد. انسانی که در حوزه شهری یا کناره‌های شهر فعالیتی خاصی را انجام دهد، بدون اینکه متوجه شود و بخواهد ژستی را برای عکس بگیرد. همه‌چیز در این نوع عکاسی باید کاملاً به صورت طبیعی باشد. در واقع باید این‌قدر سریع همه‌چیز اتفاق بیفتد که تا فرد به خودش بیاید و بخواهد ژستی برای آن بگیرد یا واکنشی نشان دهد، کار از کار گذشته باشد.

چند نمونه از عکاسی‌های خیابانی در جهان

  1. پسرکی با داشتن تفنگی در دست

این عکس خیلی قدیمی توسط ویلیام کلاین گرفته شده است که در آن پسرکی تفنگ او را به سمت عکاس در لحظه عکس گرفتن نشانه می‌گیرد.

البته بعضی نسبت به این عکس ایراد گرفتند که از هدف عکاسی خیابانی دور است. در واقع در این عکس به نظر می‌رسد که پسرک با آگاهی کامل جلوی دوربین قرار گرفته است؛ اما ویلیام در پاسخ بیان کرد که او فقط از آن‌ها خواست که به دوربین لبخند بزنند. پسرک به جای نشان دادن واکنشی که از او خواسته شده بود، تفنگ اسباب بازی خود را سمت دوربین گرفت و شلیک کرد. بعد که تازه فهمید چه اتفاقی افتاده است، به روی دوربین خندید. واکنشی که پسرک به دوربین داشت، می‌توان یک واکنش طبیعی و لحظه‌ای افراد نسبت به دوربین یا تصویر و افراد مختلف به‌حساب آورد. واکنشی که به نوعی زندگی افراد را در آن مقطع زمانی نشان داده است.

  • مادری که تفنگی را روی سر کودکش گذاشت

یک عکس خیابانی دیگری که توسط ویلیام کلاین گرفته شده است. شاید باز به نظر برسد که در این عکس ویلیام از مادر درخواست کرده که تفنگ خود را روی شقیقه کودک قرار دهد؛ اما در واقع چنین نیست. کلاین از مادر چنین درخواستی نکرده است. او به صورت کاملاً طبیعی و به قول خودمان کاملاً خودجوش چنین ژستی را گرفته است. فقط کودکان وقتی ویلیام در حال عکس‌برداری دیده‌اند، لبخند زدند. لبخندی که طبیعی بودن آن کاملاً مشخص است. برای همین این یکی از عجیب‌ترین عکس‌ها معرفی شده است.

عکاسی خیابانی باید بدون دانش و آماده‌سازی از قبل گرفته شود؛ مانند آنچه در دو نمونه بالا دیده شد. عکاس هیچ تصویر ذهنی از اتفاق پیش روی در ثبت عکس خود ندارد. او به صورت کاملاً اتفاقی و درحالی‌که به دنبال سوژه است، آن را می‌بیند و باید خیلی سریع ثبت کند. عکسی که ماهیت اجتماعی زندگی افراد را به تصویر بکشد.

آیا حتماً باید انسان در کادر عکاسی خیابانی باشد

ایده پشت زمینه، نشان دادن زندگی افراد جامعه است؛ نکته‌ای که در بالا هم به آن اشاره کردیم. بسیاری از عکاسانی که تازه وارد این حوزه می‌شوند، فقط به دنبال انسان‌ها برای عکس‌برداری هستند؛ در صورتی که در خیلی از موارد، انسان‌ها از هدف اصلی دور هستند.

آتگت، عکاس معروف و به اصلاح پدر عکاسی خیابانی فرانسوی، کسی است که از بیشتر نقاط شهر پاریس عکس‌برداری کرده است. در بیشتر تصاویر او هیچ انسانی دیده می‌شود. شما فقط ساختمان و خیابان جلوی او را می‌بینید.

شاید فکر کنید که او عکاس خیابانی نیست و عکاس معمار و ساختمانی است؛ اما کولین وستربک، مولف و نویسنده حوزه عکاسی، در یکی از تحقیقات و بررسی‌های خود می‌نویسید که اگر آتگت عکاس معماری بود، فقط شما ساختمان‌ها را در عکس او نمی‌بیند؛ اما ساختمان‌ها بخشی از کوچکی از عکس را دربرگرفته است. هدف او این است که چگونگی محیط زندگی در نقطه‌ای از شهر را نشان دهد. نقطه‌ای که عکاس از قبل هیچ تصویر ذهنی درباره آن نداشته و در هنگام پیدا کردن سوژه به آن‌ها برخورده است.

پس این فکر را نکنید که در عکاسی خیابانی فقط باید به دنبال انسان‌ها باشید. هر چیزی که وجود و ماهیت زندگی انسانی را نشان دهد، در این سبک قرار می‌گیرد. فقط باید مراقب باشید که بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای تمامی عکس‌ها اتفاق بیفتد.

پیام خاص عکاسی خیابانی چیست؟

مهم‌ترین تکنیکی که در عکاسی خیابانی باید بر آن تمرکز کنید، سرعت عمل بالا در ثبت تصاویر است. شما در این تصویر هیچ‌چیزی نباید تغییر دهید. در واقع نباید به موقعیت اشیا، نور و غیره کاری داشته باشید، برای اینکه اصلاً فرصت این کار ندارید. همه‌چیز به صورتی آنی و بدون فکر باید اتفاق بیفتد.

هدف از عکاسی خیابانی نشان دادن یک داستان و جنبه‌ای از زندگی افراد در مقطع زمانی خاص است. داستانی که می‌تواند خوشایند یا تلخ باشد. عکاس هیچ ارتباطی با این موضوع ندارد. البته برای اینکه بتوانید با نمونه عکس‌های خود داستانی یا سرگذشت افراد و جامعه آن زمان را نشان دهید، باید چندین عکس از زوایای مختلف بگیرید.

برای نمونه در عکس‌هایی که از بعد از زلزله شمال پاکستان گرفته شده است، اوضاع زندگی مردم نشان داده شده است. عکاس با دانش اینکه در آن زمان زلزله‌ای در پاکستان اتفاق افتاده به آنجا رفته است؛ اما هیچ تغییری در موقعیت ایجاد کرده است. بلکه سعی کرده از زوایای مختلف زندگی مردم که چگونه امورات خود را انجام می‌دهند، عکس بگیرد.

اشتباه نکنید. عکس‌های بالا مستند نیست. در عکاسی مستند طرف به داخل خانه‌ها می‌رود. زندگی افراد را نشان می‌دهد. مردم می‌دانند که از آن‌ها عکس می‌گیرند؛ اما در این نوع سبک هیچ‌چیزی از قبل وجود ندارد.

مطالعه مقاله زیر توصیه می شود:

ساده ترین نکات عکاسی صنعتی که آماتورها باید بدانند

توصیه‌های برای گرفتن عکاسی خیابانی

  • خیلی خونسرد رفتار کنید. در این سبک عکاسی نباید عجله کرد. اجازه بدهید که همه‌چیز به صورت کاملاً طبیعی اتفاق بیفتد. عجله برای زمانی است که سوژه را پیدا کردید، در آن موقع دیگر نباید زمان را از دست دهید.
  • خود را محدود به تعریف عکاسی خیابانی نکنید. اگر به خود بگویید که آیا این جزو این سبک به‌حساب می‌آید یا خیر، مطمئن باشید که عکاس خوبی در این حوزه نخواهید شد. همین‌که هیچ تغییری در صحنه به وجود نیاورید، درست خواهد بود. بقیه موارد را به دست تجربه بسپارید.
  • خود را درگیر تکنیک نکنید. این عکاسی آن‌چنان تکنیک بالایی ندارد. البته برای ثبت تصاویر باکیفیت نیاز به دوربینی با لنز قوی دارید؛ اما حتی می‌توانید با موبایل هم عکس خوب بگیرید.

با لذت کار خود را انجام دهید. آرام قدم بزنید تا کسی متوجه حضور شما نشود. هر جلب توجه می‌تواند همه‌چیز را از حالت طبیعی خارج کند.

یک دیدگاه بگذارید

نام و نام خانوادگی*

وب‌سایت

دیدگاه