پرش لینک ها

نقش محتوای چندرسانه ای در دیجیتال مارکتینگ

دنیای محتوای اینترنت، دنیای متغیری است. در گذشته، محتوای سایت‌ها فقط متن خالی و چند عدد عکس برای خالی نبودن عریضه بودند؛ اما این روزها انواع محتوای متنی، عکس، ویدئو و صوتی را به راحتی می‌توان در کنار هم و در یک صفحه مشاهده کرد. هرچه هم جلوتر می‌رویم، نوع محتوا و تکنولوژی‌های به کار رفته در ساخت آن هم پیشرفته‌تر می‌شود. از دید یک کارشناس تولید محتوا، مطالب بیشتر به سمت پویا شدن پیش می‌روند؛ یعنی متحرک‌تر هستند.

از طرفی دیگر، قالب‌های محتوا هم عوض شده است. منظور ما نوع نوشتاری و تکنیک‌های به کار رفته نیست، بلکه مطلب فقط برای سایت تولید نمی‌شود. شبکه‌های اجتماعی، دیگر بستری هستند که نیاز به تولید محتوای تخصصی خود دارند. در واقع، از هر طرفی به محتوا نگاه می‌کنیم، با یک دریایی از امکانات و انواع مختلف روبرو می‌شویم. هدف کلی همه این محتواها آموزش کاربر و جذب آن‌ها برای برندینگ است.

digital marketing

محتوای چند رسانه ای و دیجیتال مارکتینگ

چند سالی است که دو بحث محتوای چند رسانه ای و دیجیتال مارکتینگ بورس بازار قرار دارند. موضوع ما در این مقاله ارتباط بین این دو است. آیا اصلاً ارتباطی وجود دارد یا خیر؟ صحبت کردن در این خصوص نیاز به چندین جلسه و کارگاه و بررسی مو به مو تمامی المان‌های ارتباطی دارد. در این مقاله ما فقط به شما می‌گوییم که چگونه تکنیک‌های تولید محتوای چند رسانه ای در دیجیتال مارکتینگ نقش دارند؛ به عبارتی دیگر، عضوی از آن هستند.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

استفاده از تکنیک‌ها و ابزارها در بستر اینترنت به منظور برندینگ و افزایش فروش فروشگاهی. بازاریابی دیجیتال یک مفهوم است و ابزارهایش هستند که چنین مفهومی را می‌سازند.

strategy and branding with digital marketing

تولید محتوای چند رسانه ای چیست؟

محتوای چند رسانه ای که بیشتر در قالب نرم‌افزار یا یک سایت عرضه می‌شود، نوعی محتوا است که در آن از قالب‌های تصویری و گرافیکی همراه با متن برای انتقال اطلاعات به ویژه آموزش استفاده می‌شود. به آن هم مالتی مدیا می‌گویند. مثال خیلی بارز آن می‌توان به سی‌دی‌های آموزشی موجود در بازار اشاره کرد. البته در بستر اینترنت و یک سایت هم می‌تواند تمامی قالب‌های یک مالتی مدیا هم قرار بگیرد.

نکته مهم که باید در نظر بگیریم، این است که مالتی مدیا خود یک نوع محتوا است. محتوایی که بر اساس عناصر گرافیکی، شمای کلی آن تشکیل می‌شود.

دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا

یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، تولید محتوا است. تولید محتوا چیست و چقدر باعث افزایش فروش می‌شود، از حوصله این مقاله کاملاً خارج است؛ اما مهم‌ترین و اولین قدم و حتی باید گفت که بهترین قدم برای افزایش رتبه سایت و جذب کاربر، تولید محتوای باکیفیت است. کاربر به غیر از خرید محصول، به دنبال صفحاتی می‌رود که مطالب متناسب با نیاز او را نوشته باشد. اگر مطلب صفحه به خوبی و باکیفیت نوشته شده باشد و بتواند کاملاً با به کار بردن قالب‌های متفاوت مانند عکس و ویدئو، موضوع را شفاف‌تر توضیح دهد، بیشتر از همه عاشق آن خواهد شد.

content for marketing

تولید محتوا به سمت پویایی می‌رود

یکی از نکات مهم برای موفقیت در تولید محتوا، پویاتر شدن آن است. تولید محتوای گذشته بیشتر جنبه متنی داشتند. متن‌ها البته هنوز هم استفاده می‌شود و پایه تمامی مطالب موجود در اینترنت هستند. به کار بردن آن‌ها دو مزیت دارد: اول اینکه از نظر گوگل به راحتی می‌توان با به کار بردن کلمات کلیدی آن را در صفحه اول قرار دارد؛ یعنی کمک کننده برای موتور جست‌وجو، دوم به راحتی می‌توان نیاز کاربر را کامل در متن توضیح داد.

اما امروزه یک مشکل در به کار بردن متن خالص در سایت وجود دارد. کاربران نسل جدید کمتر حوصله خواندن متن و بیشتر عاشق دیدن فیلم و عکس هستند. همچنین آن بیشترین زمان خود را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند؛ شبکه‌های اجتماعی که پایه آن‌ها عکس و ویدئو است.

new version of content

حالا تولید محتوای چند رسانه ای وارد می‌شود

این روزها بیشتر شرکت‌ها به دنبال به کار بردن انواع محتوای گرافیکی، ویدئویی و صوتی هستند. به هرحال، تغییر تکنولوژی و ذائقه افراد روی این مسئله تأثیر زیادی داشته است. اینجا است که محتوای چند رسانه ای وارد می‌شود.

برخی فکر می‌کنند که محتوای چند رسانه ای حتماً باید در قالب یک سی دی نرم‌افزار عرضه شود. این تصور کاملاً غلط است. در محتوای مالتی مدیا شما چندین قالب محتوا را می‌توانید در نظر بگیرید. در واقعاً از چندین تکنیک عکاسی، گرافیک، تیزر، پوشش خبری و غیره در تولید محتوای مالتی مدیا استفاده می‌شود.

چنین محتواهایی چندین مزیت دارند: اول از همه اینکه به راحتی می‌توانند با کاربر ارتباط برقرار کنند. دوم اینکه اعتماد کاربر به برند شما بیشتر می‌شود و سوم و از همه مهم‌تر اینکه، خروجی چنین محتواهایی بیشتر از همه در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود. یکی از اهداف دیجیتال مارکتینگ در بخش تولید محتوا هم همین است. اینکه محتوایی تولید شود که اول از همه کاربردی بوده و دوم اینکه امکان به اشتراک گذاشتن آن بیشتر باشد.

digital marketing and instagram

محتوای چند رسانه ای در دیجیتال مارکتینگ

حالا به سراغ بحث اصلی می‌رویم. در واقع این مقدمه‌ها لازم بود. به هرحال شما باید تعریف و پایه هرکدام کامل آشنا می‌شدید.

این روزها بیشتر محتواها به سمت ویدئویی و تصویری می‌رود. در نوع آن‌ها هم تفاوتی وجود ندارد. هرکسی بر اساس برند و نوع کسب‌وکار خودش، ویدئوی متناسب را تولید می‌کند؛ برای مثال، یکی آموزشگاه دارد و ویدئویی آموزشی تولید می‌کند و دیگری در کار فروش محصولات صنعتی است که کارکرد آن‌ها را در یک ویدئو نشان می‌دهد. ویدئوها خیلی بیشتر از متن می‌توانند ارتباط برقرار کنند. کاربران خیلی حوصله خواندن متن‌های بلند را ندارند؛ مگر اینکه نیاز خاصی از آن‌ها در متن توضیح داده شده باشد. در حالت کلی، ترجیح می‌دهند تا از طریق فیلم یا تصویری نیاز خود را پیدا کنند. این روزها اگر دنبال پاسخ سؤالی باشید، بیشتر دوستان و آشنایان سریع پیشنهاد می‌دهند که در یوتیوب یا آپارات جست‌وجو کن.

پس نمونه قالب‌های محتوای مالتی مدیا بیشتر از بقیه دیده شده و به اشتراک گذاشته می‌شود. این می‌تواند برای سئو و برندینگ سایت بسیار مفید باشد.

نکته دیگر، ما در دیجیتال مارکتینگ چندین نوع بازاریابی مختلف داریم. بازاریابی ویدئویی، بازاریابی اینفوگرافیک و غیره. در مالتی مدیا هم چندین نوع قالب محتوایی داریم از جمله موشن گرافیک، تیزر، پوشش رویداد، طراحی گرافیک، عکاسی. در واقع، وقتی شما سفارش تولید محتوای تیزر می‌دهید، باید بعدش آن را در شبکه‌های اجتماعی به منظور بازدید پخش کنید. این در دیجیتال مارکتینگ چیزی جدا از ویدئو مارکتینگ نیست. در ویدئو مارکتینگ شما فیلم تبلیغاتی یا غیره می‌سازید و آن را از طریق کانال‌های مرتبط پخش می‌کنید.اگر بخواهیم که به طور خلاصه نقش محتوای چند رسانه ای را در دیجیتال مارکتینگ بیان کنیم، باید گفت که این نوع محتوا از ابزارهای بازاریابی دیجیتال است؛ حتی کامل‌تر. این روزها بیشتر متخصصان بازاریابی دیجیتال بیشتر از همه روی تولید محتوای بصری تأکید دارند. مالتی مدیا هم روی تولید محتوای بصری و ترکیب قالب‌های آن‌ها برای انتقال مفاهیم و آموزش تأکید دارد. برای همین بیشتر شرکت‌ها در واحد تولید محتوای خود سعی می‌کنند تا استراتژی خود را بیشتر به سمت محتوای مالتی مدیا یا خیلی خلاصه استفاده از تکنیک‌های و قالب‌های آن ببرند.

یک دیدگاه بگذارید

نام و نام خانوادگی*

وب‌سایت

دیدگاه