پرش لینک ها

سؤالاتی که باید قبل از استخدام طراح موشن بپرسید

پرسیدن سؤال در جلسه استخدام خیلی مهم است. اگر سؤالات مصاحبه بر اساس اصول باشد، شما خیلی راحت می‌توانید تا بر اساس جواب‌ها، بهترین فرد را انتخاب کنید. اگر نه که امکان جذب فرد اشتباه بسیار زیاد خواهد بود. در مورد جذب طراح موشن این مسئله خیلی مهم است. موشن گرافیک باید چندین تکنیک را در کنار هم بداند: تکنیک‌های مربوط به طراحی و ساخت موشن، تبلیغات، تحقیقات بازار، نوشتن سناریو و غیره. البته که در مورد اول باید متبحر باشد؛ اما لازم است که نگاهی به دیگر فعالیت‌ها هم داشته باشد.

حالا یکی از چالش‌های شرکت‌های تبلیغاتی در استخدام طراح موشن پرسیدن سؤال است. اینکه دقیقاً چه سؤالاتی بپرسند تا متوجه تبحر او شوند. در واقع ببینند که آیا این فرد مناسب این موقعیت شغلی است یا خیر. در ادامه قصد داریم تا چند سؤال مهم در جلسه مصاحبه با طراح موشن گرافیک را بیان کنیم. در هرکدام هم علت پرسش هر سؤال را هم خواهیم نوشت.

سؤالات مهم در مصاحبه استخدام طراح موشن

  1. چقدر به کار تیمی ایمان دارید؟

پاسخ این سؤال می‌تواند خیلی چیزها را به شما بگوید. طراحی موشن گرافیک کار تیمی است. در واقع چیزی که شما در نتیجه کار می‌بینید، همکاری چند نفر است: طراح، سناریونویس، مدیر پروژه و غیره. برای اینکه طرح به صورت درست و کامل دربیاید، لازم است که همه اعضا با هم همکاری مثبت داشتند.

پاسخ این سؤال می‌تواند به شما نشان دهد که:

  • طراح آدم تک روی است یا اینکه به دنبال موفقیت با دیگر اعضای تیم است؟
  • آدم منزوی است یا خیر؟
  • فرآیندهای کار خود را چگونه انجام می‌دهد؟
  • آیا به خوبی می‌تواند با دیگر اعضا ارتباط برقرار کند یا خیر؟

پاسخ واکنش او به این سؤال می‌تواند نشان دهد که آیا اصلاً به کار تیمی ایمان دارد؟ در بیشتر شرکت‌ها طراح باید با دیگر اعضا همکاری مشترک و نزدیک داشته باشد. فردی که اعتقاد به این موضوع ندارد، می‌تواند باعث مشکلاتی در روند پروژه شما شود.

  • اگر از کار شما انتقاد شود، چه کار می‌کنید؟

مسلماً چیزی که او در جلسه مصاحبه می‌گوید یا چیزی که در کار نشان می‌دهد، متفاوت خواهد بود. برای اینکه بتوانید پاسخ به این سؤال را به واقعیت نزدیک کنید، از یکی از نمونه کارهایش نقد منفی کنید و ببینید چه واکنشی نشان می‌دهد. آیا عصبانی می‌شود و بدون هیچ دفاعی شروع به داد وبیداد می‌کند؟ یا اینکه با گفتن دلایل محکم از طرح خود دفاع خواهد کرد؟ در واقع آیا نقد شما را قبول می‌کند یا خیر.

در این مسئله دو فرد مناسب نیست: فردی که با هر نقدی عصبانی می‌شود و آنکه بدون هیچ دفاعی و از روی ترس همه چیز را قبول می‌کند. شاید اصلاً نقد شما علمی نباشد؛ اما او باید بتواند دفاع کند.

  • از کدام طراح گرافیک دنیا الگوبرداری می‌کنید؟

البته لازم نیست که هر طراحی بقیه افراد فعال را بشناسد. شاید یک نفر معروف باشد که اصلاً طراح نامی از او نشنیده باشد. در جواب این سؤال بهتر است که به دنبال این باشید که او برای الگوبرداری چه کار می‌کند؟ دنبال طرح چه افرادی می رود؟ فردی که او انتخاب می‌کند، مشخص کننده سطح سوادش خواهد بود. شما خیلی راحت با بررسی نمونه کارهای او می‌توانید متوجه قدرتش شوید. اینکه آیا او طراح قوی است که فرد تقاضادهنده برای استخدام او را دنبال می‌کند یا خیر؟ در واقع به این صورت دید او را هم بررسی خواهید کرد.

  • چه قیمتی برای کارهای پروژه‌ای می‌گیرد؟

طراحی که برای استخدام به شرکت شما می‌آید، مسلماً به دنبال کار ثابت است؛ اما دلیلی نمی‌شود که در کنار کار خود پروژه هم نگیرد. باید ببینید که چه قیمتی برای پروژه‌های موشن خود تعریف می‌کند. همچنین اینکه چه اساسی را برای قیمت‌گذاری در نظر می‌گیرد. دنبال قیمت پایین یا بالای او نباشید. اینکه ببینید که چگونه بهای یک کار را در کل پروژه تقسیم می‌کند. این می‌تواند به شما نشان بدهد که چنین فردی چگونه می‌تواند مدیریت یک کار را برعهده بگیرد.

  • یک فرآیند را با هم تعریف کنید

یک پروژه فرضی با دیگر اعضای شرکت تعریف کنید. از او بخواهید که از اول تا آخر چه فرآیندی را انجام می‌دهد؟ چه سناریویی باید نوشته شود؟ چه عواملی در طراحی باید در نظر گرفته شود؟ در واقع از او یک بیزینس پلن بخواهید. اجازه بدهید تا او موضوع را تعیین کند، نه شما. به این صورت ذهنش بازتر خواهد بود. نمونه کار نخواهید، بلکه به دنبال این باشید چگونه یک کاری را از صفر تا صد انجام می‌دهد.

  • چه چالش‌هایی داشته و چگونه برطرف کرده است؟

طراحی موشن گرافیک پر از چالش است. اتفاقاتی که ناخواسته هستند و هیچ راهی جز روبرو شدن با آن‌ها نخواهید داشت. در جلسه استخدام طراح موشن گرافیک در خصوص چالش‌هایش سؤال کنید. اینکه دقیقاً چه مسئله‌ای پیش آمد که چنین چالشی برای او اتفاق افتاد؟ چگونه خود را کنترل و آن را برطرف کرد؟

پاسخ به این سؤال می‌تواند قدرت او در حل مشکلات را نشان دهد. همچنین می‌توان فهمید که برای برطرف کردن یک مسئله چقدر آن را در قالب تیمی می‌کشاند؟ همچنین از او بپرسید که اگر همان چالش برای یکی دیگر از اعضا بود، چه اقدامی انجام می‌داد؟ آیا بی‌خیال بود یا درصدد کمک برمی‌آید؟

  • چقدر خود را به روز نگه می‌دارد؟

مسلماً به روز نگه داشتن در این عصر خیلی سخت است. همه چیز به سرعت باد تغییر می‌کند. پس فردی را به دلیل ندانستن یک دانش تخصصی رد نکنید؛ اما برای فهمیدن به روز بودن او، در خصوص نوع نرم افزار مورد استفاده و میزان مطالعه‌اش سؤال کنید. فعالیت‌های گرافیکی هرروز تغییر می‌کند. از طرفی هرچه طراح از تکنولوژی های به روز استفاده کند، مهارت‌های بالاتری دارد. استفاده از نرم‌افزارهای قدیمی شاید کار را بیندازد؛ اما کسی که به روز است، مهارت بیشتر در انجام فعالیت‌های خود دارد.

  • در کدام شرکت‌ها کار کرده است و چرا بیرون آمده است؟

در اینکه در چه شرکت‌هایی کار کرده است، مشکلی وجود ندارد. در جلسه استخدام طراح موشن گرافیک سعی می‌شود تا در ابتدا تمامی مکان‌های مهم نام برده شود. مهم این است که چرا با آن‌ها قطع ارتباط کاری کرده است. آیا حقوق کافی نبوده است؟ آیا مشکل اخلاقی در شرکت وجود داشته است؟ آیا با یکی از اعضای تیم مشاجره داشته است؟ آیا به دنبال تجربه کاری بیشتر بوده است؟ البته ممکن است که به پاسخ درست دست پیدا نکنید. برای همین این حق شما است که از شرکت قبلی درخواست رضایت نامه کرده یا با آنجا تماس بگیرید.

از متخصصین ما مشاوره بگیرید

یک دیدگاه بگذارید

نام و نام خانوادگی*

وب‌سایت

دیدگاه