پرش لینک ها

آیا باید از مراسم خود پادکست تهیه کنیم؟

پادکست نوعی محتوا است که این روزها بیشتر از بقیه مورد توجه فعالان دیجیتال مارکتینگ و تولیدکنندگان محتوا قرار گرفته است. حالا مسئله اینجاست که بیشتر افراد از پادکست برای آماده سازی فایل‌های آموزشی یا کتاب صوتی استفاده می‌کنند؛ اما کمتر کسی به فکر این می‌افتد که آیا این نوع محتوا را می‌توان در مکان دیگری استفاده کرد یا خیر؟ بله. باید گفت که کاربرد پادکست خیلی بیشتر از این حرف‌هاست. یکی از این حوزه‌ها که می‌توان این نوع محتوای صوتی را به کار برد، مراسم یا رویدادهای زنده‌ای است که شما برگزار می‌کنید.

قبل از آن‌که بخواهیم در خصوص استفاده و نیاز پادکست در مراسم زنده صحبت کنیم، ابتدا بهتر است که کمی در خصوص تعریف آن بدانیم. پادکست یک برنامه صوتی است. برنامه‌ای که گوینده از قبل متنی را نوشته و سپس با صدای رسا آن را می‌خواند. در حقیقت شما فقط صدا دارید. آن‌هایی هم که قصد استفاده دارند، فقط کافی است که اپلیکیشن های مرتبط را دانلود کرده و برنامه آپلود شده شما را گوش کنند. حالا ما می‌خواهیم به این سؤال پاسخ دهیم که آیا می‌توان از پادکست برای مراسم استفاده کرد و اینکه چه مزیت‌هایی خواهد داشت؟

podcast
مقاله زیر را حتما مطالعه کنید

محتوای چند رسانه ای به چند نوع تقسیم می شود؟

در حال حاضر و به صورت کلی، می‌توان پادکست‌ها را به دو نوع تقسیم کرد:

  • پادکست‌هایی که بعد از مراسم تهیه می‌شوند.
  • پادکست‌هایی که به صورت زنده پخش می‌شوند.

مسئله اینجاست که بیشتر پادکسترها علاقه دارند تا از روی متنی پیش نویس شده و با تجهیزات خاص بخوانند. به این صورت اگر در هنگام ضبط چیزی خراب شد، به راحتی می‌توان آن را مورد بازبینی و اصلاح قرار داد. این خیلی هم رایج بوده و تاکنون هم به همین شیوه انجام می‌شد؛ اما چند سالی است که روی پادکست زنده خیلی تأکید می‌شود و بعضی از شرکت‌های آمریکایی از این شیوه استفاده کرده‌اند. احتمالاً از خودتان می‌پرسید که آیا پادکست زنده هم وجود دارد؟ چنین برنامه محتوایی باید از قبل ذخیره و روی آن کار شود. به هر حال یک نوع محتواست و نمی‌توان به همین صورت چیزی به ویژه صدا را ضبط کرد. باید بگوییم که می‌شود؛ اما با شیوه متفاوت.

 recording a podcast
اگر در هنگام ضبط چیزی خراب شد، به راحتی می‌توان آن را مورد بازبینی و اصلاح قرار داد

قبل از اینکه بخواهیم در خصوص چگونگی تهیه دو نوع محتوای صوتی بالا صحبت کنیم، ابتدا باید به سؤال خود پاسخ دهیم. بله می‌شود؛ یعنی با توجه به تغییرات الگوریتم باید انجام داد. حالا چرا؟

کاربران کم حوصله هستند. آن‌ها نمی‌توانند در هرجایی سایتی را باز کنند و مقاله‌ای مطالعه کنند. خیلی از آن‌ها دیگر حوصله خواندن کتاب را هم ندارند؛ چه برسد به مقاله‌های نوشته شده. طبع آن‌ها تغییر کرده است. زمانی محتوای متنی بود و چند سال بعد، محتوای عکس؛ اما حالا روی محتوای صوتی تأکید می‌شود. همان محتوایی که شما آن را به عنوان پادکست می‌شناسید. در حقیقت کاربران بیشتر عاشق گوش کردن هستند؛ این اولین دلیل.

دومین دلیل، در دسترس بودن محتوا است. پادکست در همه جا همراه کاربران است. بعد از هر دانلود یا خریدن آن، در پلتفرم برنامه گوشی ذخیره شده و از این رو دیگر نیازی نیست تا برای گوش کردن، مجدد آنلاین شوند.

podcast
پادکست در همه جا همراه کاربران است

سومین دلیل، امکان شرکت نکردن همه در مراسم شما است. فیلم و عکس بیشتر جنبه گزارش‌گیری دارد و کاربران در نهایت می‌توانند به بخشی از سخنان گوش دهند. حتی اگر تمامی مراسم به صورت کامل ضبط شده و نمایش داده شود. اما با پادکست می‌توان حتی به تحلیل انجام شده هم گوش کرد. مسئله دیگر اینکه امکان دانلود ویدئو شاید برای همه به دلیل کیفیت سرعت اینترنت در دسترس نباشد.

دلیل چهارم اینکه شما می‌توانید در پادکست اطلاعات بیشتری به کاربران بدهید. این اطلاعات می‌تواند شامل افراد شرکت کننده و سابقه آن‌ها، اتفاقات مراسم، چگونگی اجرا و از همه مهم‌تر تحلیل فنی باشد. به این صورت شما می‌توانید از یک مراسم برگزار شده، داده‌های بیشتری تولید کنید.

دلیل پنجم تهیه فایل صوتی آموزشی از سخنان یا نکته‌های مراسم است. به هر حال در هر مراسمی نکته‌های زیادی گفته می‌شود. نکته‌هایی که به بعضی از آن‌ها فقط اشاره می‌شود؛ اما شما می‌توانید آن‌ها را در یک پادکست جدا از گزارش، توضیح دهید. قبول داریم که تعداد پادکست‌ها زیاد می‌شود؛ اما باید هدف هرکدام را از قبل تعیین کنید.

conference live podcast
مقاله زیر را حتما مطالعه کنید

چرا ویدئوی زنده در شبکه های اجتماعی در پوشش تصویری اهمیت دارد؟

تا الآن باید متوجه شده باشید که چرا باید از مراسم خود پادکست تهیه کنید. سؤال اینجاست که به کدام نوع پادکست معرفی شده بپردازیم. مسلماً تهیه هر دو نوع باعث افزایش هزینه پروژه شما خواهد شد و مهم‌تر اینکه اصلاً لازم نیست. به هر حال شما در هر دو به بررسی مراسم یا رویداد خود پرداخته‌اید.

مورد اول یعنی تهیه فایل صوتی به صورت گزارش به معنای توضیح کاملی از مراسم و تفسیر تک تک فعالیت‌هایی است که در مراسم انجام شده است. این نوع تولید پادکست هم خیلی ساده بوده و پیچیدگی خاصی ندارد. شما انگار در حال گزارش دادن اتفاقات هستید که در یک مراسم یا مکانی اتفاق افتاده است؛ فقط با جزئیات و آب‌وتاب بیشتر.

 recording podcast
شما انگار در حال گزارش دادن اتفاقات هستید که در یک مراسم یا مکانی اتفاق افتاده است

مورد دوم هم جدیدتر بوده و هم اینکه کمی پیچیدگی دارد. پادکست زنده را نباید با پوشش زنده تصویری اشتباه بگیرید. در پوشش زنده شما مصاحبه دارید، صدای افراد مختلف را دارید و در حقیقت به صورتی است که کاربر در آنجا وجود دارد. در پادکست زنده قضیه کمی متفاوت است. شما با کسی در این حوزه مصاحبه نمی‌کنید، هیچ گزارش و تحلیلی به دلیل نبود وقت کافی ندارید؛ اما به صورتی همزمان با پوشش تصویری صحبت می‌کنید که به نوعی کاربر در آنجا است. در این نوع محتوای صوتی، شما حداقل هر یک ربع، گزارشی خیلی سریع از مراسم را بازگو می‌کنید.

این گزارش باید خیلی خلاصه باشد و جزئی گویی در آن ممنوع است. دوم اینکه پلتفرمی آماده داشته باشید که هر پادکست تهیه شده در آن قرار بگیرد. در این صورت کاربران به راحتی در هر زمان به آن‌ها دسترسی خواهند داشت. البته برای تنوع هم که شده، می‌توانید بعد از اتمام مراسم پادکست تحلیلی و کاملی از مراسم خود ضبط کنید. فقط اینکه در این نوع محتوای صوتی دیگر نیازی به بیان جزئیات نیست، برای اینکه شما پیشتر همه آن‌ها را بیان کرده‌اید.

پادکست سبکی جدید در تولید محتوای چندرسانه‌ای است که به تازگی بسیار فراگیر شده است و احتمالا در آینده مخاطبان بیشتری هم خواهد داشت. پس لازم است که کسب و کارها از آن استفاده کنند.

یک دیدگاه بگذارید

نام و نام خانوادگی*

وب‌سایت

دیدگاه