پرش لینک ها

چه رابطه‌ای بین محتوای چند رسانه ای و برندینگ وجود دارد؟

اینکه جنس انواع محتواها در حال تغییر است و شاهد تبدیل آن‌ها از حالت متنی به سمت تصویری یا ویدئویی هستیم، شکی نیست. برای اثبات آن هم اول از همه می‌توانید به خودتان نگاه کنید. شما برای جست‌وجوی جواب در اینترنت بیشتر به دنبال متن خالی هستید یا متنی همراه با عکس و ویدئو که توضیح آن را تکمیل‌تر کند؟ یا چرا راه دورتر برویم. همین اینستاگرامی که شما استفاده می‌کنید. پایه و اساس عکس دارد. اگر هم دقت کرده باشید، بیشتر مطالبی که برای همدیگر در تلگرام یا واتس آپ ارسال می‌کنید، عکس یا ویدئو است. کمتر حوصله خواندن متن خالی را دارید.

به هرحال دیگر تغییر تکنولوژی در تولید محتوا به وجود آمده است و برای اینکه در این عصر رقابتی عقب نمانید، باید همراه با آن پیش بروید. تولید محتوای چند رسانه ای این روزها به اصلاح بیشتر از بقیه مورد توجه قرار گرفته است. محتوایی که در آن انواع مختلف مطلب وجود دارد و شرکت‌ها به جای تمرکز بر یک نوع محتوا، درصدد این هستند تا با انواع محتوای چند رسانه ای بتوانند کاربران بیشتری را به سمت خود بکشانند.

multimedia and it's effect on branding

هدف اصلی محتوای چند رسانه ای یا هر نوع محتوای دیگر، جذب کاربر به سایت است. حالا سؤال پیش می‌آید که آیا این نوع محتوا می‌تواند باعث برندینگ هم شود؟ اصلاً چه ارتباطی بین این نوع محتوا و برندینگ وجود دارد؟ اگر بخواهیم که جواب خیلی ساده و سریعی بدهیم، می‌توانیم بگوییم که شما با تولید انواع محتوا علاوه بر اینکه درصدد جذب کاربران مختلف از هر طریقی هستید، به نوعی برندسازی هم انجام می‌دهید. برندسازی از این لحاظ که کاربران با محتوا سایت شما را می‌شناسند. هرچه محتوا غنی‌تر باشد و آن‌ها را جذب کند، بهتر در ذهن می‌ماند و بیشتر وایرال می‌شود. حالا این نکته برای محتوای چند رسانه ای بیشتر خود را نشان می‌دهد. برای اینکه پایه و اساس بصری است.

برای اینکه اول رابطه بین برندینگ و محتوای چند رسانه ای را متوجه شویم، ابتدا باید تعریف آن‌ها را بدانیم. سپس نقاطی را پیدا کنیم که بین آن دو مشترک بوده و می‌تواند باعث افزایش اعتبار سایت شما شود.

تولید محتوای چند رسانه ای چیست؟

محتوای چند رسانه ای اصطلاح جدیدی نیست. از گذشته وجود داشته است؛ اما خیلی محدوده بزرگی نداشت. بهترین مثال همان سی‌دی‌های آموزشی بود که شما برای یاد گرفتن تکنیک‌های خاص مانند پاورپوینت، آن‌ها را تهیه می‌کردید. با ورود اینترنت و افزایش اهمیت و توجه به انواع محتوا به ویژه بصری، محتوای چند رسانه ای خودش را بیشتر نشان داد.

محتوای چند رسانه ای در زبان ساده‌تر به معنای استفاده از انواع محتوای بصری و صوتی (عکس، صدا، ویدئو و غیره) در کنار هم برای انتقال مفاهیم آموزشی است. هدف از استفاده محتوای چند رسانه ای برای افزایش سریع مطالب به کاربران است، به صورتی که هر کاربری با هر سطحی دانشی بتواند متوجه مطلب آموزشی شود.

why need multimedia for branding?

برندینگ چیست؟

اول از همه باید بنویسیم که ما اصلاً در اینجا قصد توضیح برندینگ و تکنیک‌های آن را نداریم. ما قصد داریم تا برندینگ را در رابطه با محتوای چند رسانه ای توضیح دهیم. برندینگ یعنی اینکه شما فعالیت‌هایی انجام دهید که در نهایت برند شما در ذهن کاربر تثبیت شود؛ یعنی کاربر یا مشتری هرچه سریع برند شما در ذهن او تداعی شود. حتی مثال هم می‌خواهد بزند، نمونه‌ای محصولات یا خدمات شما را بیان کند. این هدف نهایی برندینگ است. برندینگ بحث کاملاً تخصصی است که حتماً باید به دست کارشناس خبره‌ای در این حوزه انجام شود.

رابطه بین برندینگ و تولید محتوای چند رسانه ای

سؤالی که در اول این مقاله پرسیدیم و قصد جواب آن را داریم، این است که چه رابطه‌ای بین برندینگ و تولید محتوا وجود دارد. برای پاسخ به این سؤال، بهتر است که به صورت زیر شروع کنیم:

هدف شما از نوشتن مقاله برای سایتتان چیست؟ حالا این مقاله می‌تواند آموزشی یا معرفی کامل محصول باشد. در درجه اول این است که کاربر را به سمت سایت از طریق گوگل هدایت کنید. برای همین سعی می‌کنید تا با نوشتن مقالاتی بر اصول سئو بتوانید افزایش بازدید خود را از این موتور جست‌وجو افزایش دهید؛ اما مسلماً این نباید هدف نهایی باشد. الآن شما با نوشتن خیلی از کلیدواژه‌ها وارد سایت‌های مختلفی می‌شوید؛ اما به دلیل نداشتن محتوای آن را ترک می‌کنید.

Branding

شما به دنبال این هستید که کاربر به اصطلاح عاشق محتوای شما شود و آن را به اشتراک بگذارد. هر جا هم سؤالی بود، لینک مطالب شما را معرفی کند. مسلماً این نوع محتوا علاوه بر داشتن کیفیت بالا، باید ساختار مناسب داشته و انواع محتوا را در دل خود جای داده باشد.

این روزها دیگر محتوا متن خالی نمی‌تواند توجه کاربران را به سمت خود جلب کند. البته این نوع محتوا منسوخ نمی‌شود، برای اینکه پایه و اساس بسیاری از محتوا متن است؛ اما بیشتر توجه کاربران به سمت انواع محتوای تصویری و ویدئویی رفته است. اگر هم نگاهی به آمارها بیندازید، این نوع محتوا بیشتر از بقیه مورد بازدید قرار گرفته و وایرال می‌شود.

هرچه محتوای شما بیشتر در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شود، کاربران بیشتری نسبت به برند شما آگاهی پیدا می‌کند. بهترین محتوایی که این روزها به اشتراک گذاشته می‌شود، محتوایی است که در آن ترکیبی از انواع آن را در دل خود جای داده باشد که آن محتوای چند رسانه ای است. این به اشتراک‌گذاری و دیده شدن زیاد باعث می‌شود کاربران بیشتری (کاربرانی که عضو سایت یا شبکه‌های اجتماعی شما نیستند) مطالبتان را ببینند. این دیده شدن زیاد، دیده شدنی که دیگران به دلیل نوع محتوای باکیفیت شما را معرفی می‌کنند، می‌تواند در برندینگ شما تأثیرگذار باشد.

multimedia and branding for companies

از آنجا که در تولید محتوای چند رسانه ای، تمامی انواع به روز و مدنظر کاربر قرار داده شده است، از این رو بیشتر مورد بازدید و توجه قرار می‌گیرد. هرچه این نوع محتواها باکیفیت و مناسب تولید شوند، کاربران بیشتری آن‌ها را به اشتراک می‌گذارند. به اشتراک‌گذاری زیاد یعنی افزایش بازدید و این افزایش به معنای برندینگ مخفی است. این مسئله کم کم به جایی خواهد رسید که کاربران برند شما را با انواع محتوای تولید شده می‌شناسند. اگر هم قصد معرفی داشته باشند، با نوع محتوا همدیگر را معرفی می‌کنند: «ببین فلان شرکت مطلبی کامل در خصوص موضوع کامپیوتر در صفحه خود قرار داده، من اونو در صفحه علی دیدم، برو کاملشو تو سایتشون ببین.»

حالا برای اینکه بتوانید رابطه این دو را قوی‌تر کنید، رعایت نکات زیر به شما در این خصوص کمک خواهد کرد:

  • محتوای باکیفیت به ویژه در بخش ویدئو و عکس تولید کنید؛
  • محتوای چند رسانه ای خود را قابل اشتراک‌گذاری تولید کنید؛

موضوع محتوا باید متناسب با کسب‌وکارتان باشد.

یک دیدگاه بگذارید

نام و نام خانوادگی*

وب‌سایت

دیدگاه