پرش لینک ها

چگونه یک متن خبری برای پروژه شرکت خود بنویسید؟

نوشتن متن خبری تخصص کاملاً جداگانه‌ای از نوشتن است. به افرادی که در حوزه خبرنویسی فعالیت می‌کند، به اصطلاح خودمان خبرنگار می‌گویند. همان گروهی که وظیفه جمع آوری آخرین اخبار و نوشتن آن‌ها را برای سایت‌های خبری بر عهده دارند؛ اما متن خبری فقط برای این هدف نیست. بسیاری از شرکت‌ها برای تشریح گزارش اتفاقات حوزه کاری خود هم نیاز به نوشتن متن خبری دارند. این نوع متن‌ها مانند خبر پیچیدگی زیادی ندارد؛ اما نباید به آن‌ها مانند یک محتوای سایت نگاه کرد.

ساختار نوشتن متن خبری چگونه است؟

ساختار متن خبری دارای سه بخش اصلی تیتر، لید و متن خبر است. هر سه تقریباً به یک اندازه اهمیت دارند. در ساختار متن خبری برای شرکت‌ها می‌توان بخش لید را حذف کرد (باز بستگی به هدف فعالیت شرکت دارد). لید به طور بخشی است که در آن خلاصه‌ای از متن خبر یا مهم‌ترین بخش آن نوشته می‌شود. البته در بخش وبلاگ سایت‌ها لید داریم؛ اما در بالای متن قرار نمی‌گیرد، بلکه بیشتر در صفحه اصلی خود بلاگ برای توضیح نمایش داده می‌شود. به هر حال نباید از آن غافل شد.

در ادامه قصد داریم تا نکات اصلی و کلی برای نوشتن متن خبری ساده و البته برای شرکت‌ها را بیان کنیم. شرکت‌هایی که در حوزه تولید محتوای چند رسانه ای فعالیت می‌کنند، به متن خبری هم نیازمند هستند.

format of writing

نکات نوشتن متن خبری

  • موضوع متن خود را تعیین کنید

موضوع متن خبری شرکت‌ها به چند حوزه محدود می‌شود: آخرین تغییرات مدیریتی شرکت، خبرهایی در حوزه همایش‌ها، مسابقات و غیره یا خبری در خصوص تبریک و تسلیت روزهای خاص. متن آن­ها خیلی موضوعی پیچیده‌ای ندارد. در واقع لازم نیست که خیلی روی نوشتن عنوان تخصصی متن خبری تمرکز کنید. اگر هم ایده‌ای ندارید، می‌توانید با دیدن بقیه سایت‌ها، قالب ساختاری نوشتن تیتر را به دست بیاورید. فقط باید موضوع خود را اول از همه تعیین کنید. به هرحال برای هر موضوعی ساختار متن آن متفاوت است.

  • صحنه را توصیف کنید

در نوشتن متن خبری قرار نیست که به آموزش موضوعی بپردازید. متن خبری حداکثر 700 کاراکتر دارد. در این 700 کاراکتر شما فقط باید صحنه‌ای که اتفاق افتاده است، بنویسید؛ برای مثال اگر قرار است که خبری در خصوص رونمایی از محصول جدید خود بنویسید، فقط آنچه شما دیده‌اید، در متن خود بیاورید. در واقع اتفاقاتی که افتاده است. به طوری که خواننده وقتی متن خبر را مطالعه کرد، بتواند تجسم کلی از وقایع داشته باشد. اگر هم صحنه‌ای قابل توصیف نبود مانند تبریک می‌توانید از قالب‌های آماده موجود استفاده کنید.

news company
  • مصاحبه کنید

بعضی متن‌های خبری در شرکت‌ها به دو زمان تقسیم می‌شود: قبل از رویداد و بعد از آن. قبل از رویداد شما فقط به مخاطبان خود در خصوص آن و زمان برگزاری توضیح می‌دهید. در واقع اتفاق خاصی هم نیفتاده است که قصد توصیف آن را داشته باشید. در این حالت فقط به توصیف هدف برگزاری، اتفاقاتی که قرار است در مراسم بیفتد و هرچه لازم است، می‌پردازید.

در متن بعد از رویداد، مسئله فرق می‌کند. شما باید شرح خبری از اتفاقات بنویسید. اینکه چه مواردی انجام شده است. برای اینکه بتوانید متن خبر خود حالت پویاتری بدهید، بهتر است که از فن مصاحبه استفاده کنید. می‌توانید با افراد شرکت کننده یا افراد معروف مصاحبه کنید و نظر یا گفته‌های آن‌ها در خصوص مراسم یا هرچه مورد نیاز است، بنویسید. هرچه نقل قول مناسب بیشتر باشد، حالت خبری متن شما هم بیشتر حفظ می­شود.

hoe to write news for company
  • در خصوص ساختار متن خود تحقیق کنید

متن‌های خبری چندین ساختار متفاوت دارد. هر ساختار هم با توجه به موضوع آن تعیین می‌شود؛ اما درهمه آن‌ها باید چندین اصل رعایت شود:

  • عنوان
  • لید
  • شرح خبر

البته قالب کلی دیگری هم وجود دارد که باید در نوشتن خود متن خبر هم در نظر گرفت:

  • خوانندگان مطلب شما چه کسانی هستند؟
  • چه اتفاقاتی افتاده است یا قرار است که بیفتد؟
  • در کجا اتفاق افتاده است؟
  • علت این اتفاق چیست؟
  • در چه زمانی اتفاق افتاده است؟

در هر ساختاری که شما خبر خود را می‌نویسید، باید پاسخ 5 سؤال بالا به هر صورتی در آن نوشته شده باشد.

  • حقایق را بنویسید

خبر یعنی حقیقت. در واقع شما در نوشتن متن خبری به منظور پوشش تصویر رویدادها باید آن چیزهایی را که اتفاق افتاده است، می‌نویسید. پس کامل باید با حقیقت پیش بروید. دقت کنید که لازم نیست تا هر حقیقتی را بنویسید. فقط آن چیزی که در رویداد اتفاق افتاده باید نوشته شود. شاید بر اساس تجربه فکر کنید که هم احتمال رخ دادن فلان اتفاقی وجود داشته باشد؛ اما تا وقتی مطمئن نشدید، آن را ننویسید. در متن خبری خبرگزاری‌ها اگر یک خبر حقیقت نداشته باشد، می‌توان جبران کرد؛ اما برای شرکت‌ها چنین امکانی وجود ندارد و اعتبار آن را از بین می‌برد.

writing
  • برای کاربران خود بنویسید

مخاطب اصلی متن‌های خبری شما کاربرانتان هستند. در نوشتن متن خبری برای شرکت‌ها خیلی نیاز به رعایت اصول سئو نیست. گاهی تعداد کاراکترهای آن به حدی کم است که گوگل به سختی آن‌ها را ایندکس می‌کند. برای همین این گمان را نکنید که متن خبری شما برای همه مهم است. شاید اگر مطلب آموزشی قرار دهید، کاربران زیادی فقط برای خواندن آن وارد سایت شما شوند؛ اما ممکن است که به برند شما علاقه‌ای نداشته باشند.

برای مثال، شما فروشنده درب اتوماتیک هستید. در بخش بلاگ خود مقاله‌ای در خصوص چگونه افزایش امنیت درب‌ها قرار می‌دهید. این مقاله کاربران زیادی که حتی قصد خرید درب ندارند، به سایت جذب می‌کند؛ اما برای آن‌ها مهم نیست که چه اتفاقاتی در شرکت شما می‌افتد. برای اینکه برند شما اصلاً مهم نیست. بلکه مشتریان و همکاران شما هستند که آخرین اخبار سایت شما را دنبال می‌کنند. پس در چگونگی نوشتن متن خبری به کاربران و پرسونای آن‌ها کاملاً دقت کنید. باید به صورتی باشد که لحن نوشته مناسب آن‌ها باشد. چیزی که در واقع به دنبال آن هستند.

البته نکته دیگر اینکه لحن متن شما از حالت دیگر مقاله‌ها خارج شود. در واقع، متن خبر سبک سنگینی دارد؛ اما گاهی باید این سنگینی را کنار بگذارید تا لحن آن همسو با دیگر مقاله‌های سایت شما شود.

prepare for news writing
  • یک زاویه دید را انتخاب کنید

دست شما در نوشتن متن خبری برای شرکت خود مانند خبرگزاری‌ها باز نیست؛ یعنی نمی‌توانید در خبرهای خود به همه جوانب بپردازید. حتی نمی‌توانید چندین خبر مرتبط به هم و ادامه‌دار بنویسید. پس باید فقط از یک زاویه به بررسی خبر خود بپردازید. زاویه‌ای که برای شما اهمیت بیشتری دارد و اتفاق ویژه شرکت را نشان می‌دهد.

  • وارد جزئیات نشوید

در نوشتن متن خبری برای شرکت خود قرار نیست که همه جزئیات را بنویسید. سایت شما اصلاً خبری نیست. فقط باید به موارد مهم بپردازید. شما همان 5 مورد بالا در نظر بگیرید، برای رسیدن به هدف کافی است. جزئیاتی را بنویسید که برای شما اهمیت دارد؛ یعنی خواننده مطلب شما حتماً باید. این اطلاعات نه باید این‌قدر کم باشد که نتوان از آن چیزی برداشت کرد و نه این‌قدر زیاد که شبیه به مقاله شود. حداکثر باید 700 کاراکتر در متن خبری شما نوشته شود.

  • پاراگراف‌های طولانی ننویسید

هر پاراگراف باید بین 3 تا 4 خط داشته باشد. البته در حال متن عادی هم باید همین قانون رعایت شود؛ اما در متن خبر به دلیل ماهیت آن، نوشتن پاراگراف بیش از 3 تا 4 خط درک فهم آن را سخت‌تر می‌کند.

  • اصول سئو لازم نیست

قالب متن خبری اصلاً بر پایه سئو نیست؛ البته منظور ما این نیست که نباید سئو را نادیده بگیرید، بلکه اگر هم به هر دلیلی متن برای گوگل بهینه نبود، لازم نیست که نگران باشید. فقط حتماً متاتگ ها را تکمیل کنید.

writing
  1. لید اجباری نیست

لید جمله‌ای یک خطی است که شما در آن خلاصه‌ای از خبر را می‌نویسید. این جمله فقط اطلاعاتی همسو با عنوان را می‌دهد و باید به صورتی نوشته شود که کاربر را ترغیب به خواندن متن کند. در واقع چیزی شبیه به متا تگ توضیحات که در آن کلیات متن گفته می‌شود و به هیچ چیز دیگری نباید اشاره کند.

یک دیدگاه بگذارید

نام و نام خانوادگی*

وب‌سایت

دیدگاه