پرش لینک ها

نکات مهمی که باید در طراحی بیلبورد رعایت کنید(بخش اول)

آیا آخرین بیلبوردی که در سطح شهر مشاهده کردید، به یاد دارید؟ به غیر از نام برند، چه تصویر دیگری از ماهیت آن در ذهنتان باقی مانده است؟ اگر از من بپرسید، آخرین تصویری که از یک بیلبورد سطح خیابان در ذهنم وجود دارد، مربوط به یک پودر ماشین لباسشویی است که همین چند روز پیش دیدم؛ اما اینکه پیام آنچه چیزی بود و چه جملاتی داشت، هیچ چیزی به یاد ندارم. دلیل آن هم خیلی مشخص است، نامناسب بودن طرح و شلوغ بودن آن باعث می‌شد تا نتوانم ارتباط بین المان‌ها در چند ثانیه پیدا کنم. از طرفی هم فونت‌های ریز مانع خوانایی کامل مطلب شده بود.

متأسفانه یکی از مشکلات ظاهر بیلبوردها نداشتن طراحی مناسب است. این نبود طراحی می‌تواند شامل نداشتن ایده یا کپی بودن آن، ناخوانا و ریز بودن فونت ها، نامتناسب بودن المان‌ها و به اصطلاح شلوغ بودن آن و غیره باشد. از طرفی هم عقیده‌ای در خصوص بیلبوردها در ایران وجود دارد؛ اینکه بیلبوردها امروزه به یک روش تبلیغاتی مرده تبدیل شده‌اند و کمتر کسی به آن‌ها توجه می‌کند. این نظر غلط است.

اگر در حوزه بازاریابی فعال بوده باشید، حتما نمونه بیلبوردهای خارجی زیادی را در کشورهای اروپایی مشاهده کرده اید. متأسفانه بیشتر افراد فعال در این حوزه آشنایی کافی با هدف طراحی بیلبورد ندارند. از طرفی نداشتن دانش کافی در خصوص طراحی آن به این مسئله دامن زده است. برای همین است که چنین روش تبلیغاتی خیلی نتوانسته است تا به صورت قوی در ایران فعالیت کند.

از طرف دیگر اینکه، مسئله‌ای که در تبلیغات بیلبوردی بیشتر از بقیه تأکید می‌شود، داشتن چندین نقطه مختلف است؛ یعنی شرکت‌های فعال در این حوزه به جای تمرکز بر طراحی بیلبورد، روی داشتن و نفوذ بالا در گرفتن بهترین نقاط شهر تأکید می‌کنند. در واقع می‌خواهند تا به این صورت نشان می‌دهند که پیام تبلیغاتی شما هر کجا هم که باشد، دیده می‌شود. حالا نه آن شرکت‌ها و نه مشتری بخت برگشته خبر ندارد که یک طرح بد در شبکه‌های اجتماعی وایرال شده و مورد نقد و گاهی تمسخر هم قرار می‌گیرد.

مشکلات موجود در طراحی یک بیلبورد

در حال حاضر، اگر بخواهیم تا مشکلات موجود بیلبوردها را چه از نظر طراحی و چه دیگر تکنیک‌ها بررسی کنیم، می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • استفاده از فونت نامناسب، ناخوانا و ریز؛
  • تضاد رنگی نامناسب؛
  • مکان نامناسب؛
  • استفاده از تصاویر نامرتبط و باکیفیت بسیار پایین؛
  • تناسب نداشتن المان‌های به کار رفته در طراحی؛
  • تناسب نداشتن فرد (سلبریتی) با محصول تبلیغ شده؛
  • نوشتن اطلاعات بیش از حد.

انواع اشتباهاتی که در طراحی بیلبورد به کار می‌رود؟

یکی از عامل‌هایی به افزایش رتبه سایت در گوگل کمک می‌کند، یونیک بودن عکس است. مسلما وب‌سایت‌هایی که با عکس‌های طراحی شده، جایگاه بهتری در نتایج جست‌وجو عکس پیدا می‌کنند. به ویژه اینکه گوگل هم در بخش آنالاتیکس نمایش تعداد ورودی از عکس را قرار داده است. چنین چیزی در خود بیلبوردها هم وجود دارد؛ البته شکل دیگر.

ماهیت چیزی که شما در بیلبورد می‌بینید، عکس است. چنین عکسی برای اینکه بهتر در ذهن بماند، باید یونیک باشد. منظور از عکس، طرح کلی آن است. در بیلبورد موتور جست‌وجوگری برای رتبه دهی وجود ندارد؛ اما ذهن کاربران خیلی بهتر از گوگل کار می‌کند. طرح‌های کپی (متأسفانه در کشور نمونه‌های کپی شده از خارجی در حال افزایش است) تصویر منفی در ذهن بینندگان می‌گذارد و حتی می‌تواند باعث مخدوش هویت برند شما شود. پس اولین گام این است که حتی برای تبلیغ محصول مشابه در یک ماه بعد هم از طراحی انحصاری و جدیدی استفاده کنید.

به غیر از این، اشتباهاتی وجود دارد که می‌تواند نتیجه عکس از تبلیغ و برندینگ بیلبورد شما داشته باشد. این اشتباهات شامل (البته سعی کرده‌ایم تا با توضیح بیشتر هرکدام، نکات مربوط به طراحی بیلبورد را هم در دل آن‌ها قرار دهیم.):

  1. پیام ناواضح

بیلبوردها بیشتر در کنار اتوبآن‌ها، میدان‌های شهر و همچنین روی پل عابر قرار می‌گیرند. در چنین مکان‌هایی افراد چند ثانیه وقت دارند که به بیلبورد نگاه کنند. دقت کنید: چند ثانیه. این زمان این‌قدر کوتاه است که فکر وقت فکر کردن هم وجود ندارد، چه برسد به تحلیل پیام تبلیغاتی. دراین بین بیلبوردی برنده است که در این زمان بتواند پیام خود را خیلی سریع به کاربران برساند. در واقع باید واضح باشد.

منظور از پیام واضح این است که:

  • کاربر را به مسیر اشتباه در فهمیدن نکشاند؛
  • فهم درک پیام برای سخت نباشد؛
  • اطلاعات زیادی نداشته باشد؛
  • اطلاعات با ساده ترین زبان و قابل برای همه افراد باشد؛

مثال زیر را دقت کنید که تبلیغ یکی از خدمات بانکی است. در این نوع تبلیغ با قرار دادن تصویر چتر و همچنین نوشتن کلمه Beach به معنای ساحل، تصور غلطی در ذهن بیننده به وجود می آورد. در واقع فرد فکر می‌کند که این تبلیغ خدمات ساحل یا فروش چتر است، در صورتی که برای معرفی خدمات بانکی و بیمه آن کشیده است. مشکل این پیام نامشخص بودن هدف اصلی آن است. اینکه بیشتر مخاطبان را در نگاه اول به سمت اشتباه می‌کشاند و فکر می‌کنند که تبلیغ فروشگاه است.

  • اشتباه در مکان نادرست

هدف بیلبورد افزایش فروش از آن نیست، بلکه بیشتر برندسازی است؛ اما قرار نیست که این برندسازی با قرار دادن بیلبوردها در تمامی نقاط به دست بیاد. نادیده گرفتن کاربر و تحلیل نامناسب محتوای تبلیغ با آن‌ها می‌تواند باعث حداقل هدر رفت سرمایه شما شود. برای مثال، شما تبلیغ کنسرت احسان خواجه امیری در برج میلاد را در جاده بین یزد و بندرعباس نصب کنید.

 همچنین اینکه دو پیام متفاوت را در کنار هم قرار دهید. البته این روش خیلی کم اتفاق می‌افتد؛ اما به هرحال یک اشتباه است.

یک نمونه دیگر اینکه، آن را پشت درختان قرار دهید که اصلا قابل دیدن هم نباشد.

  • اطلاعات بیش از حد

در بالا هم نوشتیم، بیننده وقت زیادی برای خواندن مطلب ندارد. برای مثال، خود من که نویسنده این مطلب برای شما هستم، یک بار برای خواندن اطلاعات روی بیلبورد، نزدیک بود که با خودروی جلویی تصادف کنم.

نگاهی به تصویر زیر بیندازید، متوجه اشتباه بودن اطلاعات بیش از مورد نیاز خواهید شد. اطلاعات زیادی نیاز به زمان برای خواندن و تحلیل دارد. همین مسئله باعث پرت شدن حواس مخاطب از نکته اصلی خواهد شد.

  • فونت بد

فرقی ندارد که طرح شما شکیل و زیبا و استاندارد باشد. فونت بد، بد است. فونت نامناسب مانع از خواندن درست و کج فهمی می‌شود. نستعلیق بودن، فونت ریز یا بسیار درشت و بولد شده را کنار بگذارید. اگر بیننده به خودش بگوید که: «چی نوشته؟» مطمئن باشید که یکی از دلایل فونت نامناسب به کار رفته است.

نمونه دیگر زیر، جملات زیاد با فونت ریز است:

همانطور که در بالا هم نوشتیم، فقط شما چند ثانیه فرصت دارید که پیام تبلیغاتی را بخوانید. نمونه بالا که یک طومار نوشته، نیاز به نیم ساعت خواندن و تحلیل دارد.

  • نداشتن تضاد

هدف بیلبورد این است که نقطه اصلی شما بیشتر در چشم بیاید. پس بهتر است که بین نکته اصلی و دیگر المان‌ها تضاد رنگی و غیره وجود داشته باشد؛ البته این حداقل مورد است. نبود تضاد می‌تواند باعث به اشتباه افتادن فرد در تشخیص پیام درست شود. حتی می‌تواند باعث خوانا نشدن پیام شما هم شود؛ مانند مورد زیر که به دلیل نبود تضاد بین رنگ جمله و پس زمینه، خواندن عبارت را با مشکل مواجه کرده است.

  • عکس بد از محصول

بیلبوردها اصولا از عکس و جمله تشکیل می‌شوند. در واقع این ها المان‌های اصلی هستند. در بالا هم نوشتیم که فونت اشتباه می‌تواند باعث کاهش خوانایی شود؛ اما عکس بد از محصول هم ضرررسان است. یک عکس نامناسب باکیفیت پایین دو پیام را دارد: اول از همه اینکه شما به شعور مخاطب خود احترام نگذاشته‌اید و فقط هدف برندینگ کاذب دارید. دوم اینکه ارتباط نامناسبی با کاربرانتان برقرار کرده اید. مخاطب عکس را می‌بیند و به خودش می‌گوید که: «این دیگه چیه؟ یعنی چی عکسش؟»

البته عکس بد فقط به کیفیت نیست، بلکه بیش از حد پیچیده بودن هم می‌تواند یکی از عامل‌های کج فهمی شود. عکس‌هایی که مشاوران کنکور استفاده می‌کنند، یکی از همین نمونه‌ها است. در آنجا مغز فرد را به بدترین شکل ممکن به دو قسمت تقسیم کرده اند که یک نیمه حاوی مغز و نیمه دیگر حاوی فرمول است.

برای مثال در بیلبورد زیر که از عکس همبرگر استفاده کرده است، شکل نامناسبی از یک ساندویچ است. چیزی شبیه به کسی که به ظاهر خود اهمیت نمی‌دهد.

یک دیدگاه بگذارید

نام و نام خانوادگی*

وب‌سایت

دیدگاه