پرش لینک ها

برای طراحی بیلبورد مناسب چه نکاتی را رعایت کنیم؟(بخش دوم)

در مقاله قبلی ابتدا به بررسی مشکلات و ایرادات طراحی بیلبوردهای نامناسب پرداختیم. به هرحال اولین نکته ای که شما باید در طراحی بیلبورد مناسب رعایت کنید، دوری کردن از مشکلات طراحی آن ها است. حالا در ادامه به بررسی نکات کاربردی و مهم در طراحی بیلبوردها می پردازیم.

نکات مهم در طراحی بیلبوردها

  1. داستان داشته باشید

بیلبورد هرچه کوتاه‌تر باشد، بهتر است. از طرفی پشت این کوتاهی باید حرف‌هایی برای گفتن باشد. حرف‌هایی که گاهی فقط با یک عکس بیان خواهد شد، نه با جمله. برای همین در طراحی امروزی تأکید از متن به سمت عکس رفته است. جملات هم نهایتا یک یا دو عبارت ساده است.

داستان مهم است. داستان جذاب در ذهن مخاطب بیشتر و بهتر می‌ماند. مخاطبان به دنبال بیلبوردی هستند که داستانی را بیان کنند. برای مثال، بعد از حادثه پلاسکو، بنرهایی با این مضمون طراحی می‌شد که مردم را تشویق به استفاده از کپسول می کرد. پشت این کسپول ها هم عکس ساختمان آتش گرفته پلاسکو و آتش نشانان شهید بودند. این بنر با اینکه جنبه اطلاع رسانی داشت؛ اما درصدد بیان داستانی بود. اینکه در صورت رعایت نکردن اصول ایمنی باید منتظر چنین فاجعه غمباری باشید.

در داستان باید چندین نکته را بیان کنید:

  • در داستان سرایی نیازی به جمله نیست، بلکه فقط بهتر است که با عکس آن را بیان کنید؛
  • داستان نباید پیچیده و فهم آن باید ساده باشد، در واقع قرار نیست که مسئله فیثاغورس حل شود؛
  • به یک عامل بپردازید. قرار نیست که داستان شما همه جنبه‌ها را در نظر بگیرد.

اجازه بدهید که یک مثال بزنیم. یکی از پودرهای شوینده در دنیا برای تبلیغ قدرت محصولات خود از طراحی بیلبورد خاصی استفاده کرد. در واقع آن‌ها سعی کردند تا داستان قدرت خود را به این صورت نشان دهند: صفحه کاملا سفید با نام برند در گوشه سمت راست که به صورت کامل از دور هم می‌توانستید آن را مشاهده کنید. شاید فکر کنید که یعنی چی و چرا سفید؟ اما وقتی کمی، فقط کمی به نام برند دقت داشته باشید، متوجه خواهید شد که هدف آن‌ها نمایش قدرتشان است؛ یعنی اینکه با استفاده از پودر شوینده همه چیز پاک شده و سفید می‌شود.

  • برو سمت اصل مطلب

5 تا 10 ثانیه فقط زمان وجود دارد تا راننده با نگاهی سریع بیلبورد شما را نگاه کند. اگر در این زمان کم مطلب شما قابل خواندن بود که بردید؛ در غیر اینصورت باید به فکر عوض کردن طرح آن بیفتید. در مورد رفتن به اصل مطلب باید چندین نکته را رعایت کنید:

  • تا می‌توانید فقط خلاصه بنویسید. البته خلاصه نه اینکه یک جمله یا عبارت را به یک کلمه تبدیل کنید، بلکه فقط مورد اصلی را بنویسید. در یک بیلبورد استاندارند حداکثر 7 کلمه باید وجود داشته باشد. در عکس زیر، هدف از بیلبورد، تبلیغ قدرت خنک کنندگی کولر بوده که به بهترین شکل ممکن نشان داده شده است.
  • فونت ها شما نباید خیلی ریز باشد. فونت خیلی ریز مانع از خواندن متن از راه دور شده و فونت درشت هم که ظاهر بسیار بدی به طرح شما می دهد. البته بد نیست که کمی خلاقیت هم داشته باشید.

شکل زیر هم نمونه خلاقانه یک بیلبورد با فونت درشت است.

  • رنگ را فراموش نکنید

زندگی هم جنبه رنگی دارد و هم اینکه سیاه و سفید است. مهم این است که بتوانید با این دو جنبه به خوبی مقابله کنید. حالا در بیلبوردها نیازی به مقابله نیست، بلکه باید آن‌ها را در کنار هم به کار ببرید. تضاد رنگی مهم ترین اصل در طراحی بیلبورد است. برای همین در چنین پروژه‌هایی یک تیم بزرگ واحدی طراح، بازاریاب، تولیدکننده محتوا و حتی روانشناس با هم فعالیت می‌کنند.

البته سعی کنید که از تعداد رنگ های مناسب بیشتری به کار ببرید. هرچه طرح بیلبورد شما تک رنگ باشد، مسلما نمی‌تواند ارتباط موثرتری برقرار کند. برای روبرو نشدن با چنین وضعیتی، نیاز است که تضاد رنگی را به خوبی رعایت کنید.

البته فقط رنگ نیست، بلکه خود طرح هم مهم است. برای این کار لازم است که:

  • طرح شما بسیار ساده باشد، هرچه المان کمتر، پیچیدگی آن هم کمتر خواهد بود.
  • لایه‌بندی در طراحی را فراموش نکنید. این لایه‌بندی وظیفه طراح است. نکته مهم اینکه هر لایه های خود را با المان‌های غیرضروری پر نکنید.
  • عکس تک به کار ببرید. البته منظور از عکس تک، فقط یک عکس نیست؛ بلکه می‌تواند ترکیبی از چندین عکس‌های مختلفی باشد که به صورت حرفه‌ای قرار گرفته باشد. فقط باید حالت آن‌ها به صورتی باشد که بیننده این تصور را نکند چندین تصویر مجزا را می‌بیند.
  • بدانید که چی می‌نویسید

پیام باید واضح باشد. پیام ناواضح و غیرملموس یکی از اشتباهاتی است که در بالا هم به آن اشاره کردیم. قرار نیست که شما تمامی اطلاعات را بنویسید، فقط باید به موارد اصلی بنویسید. یکی از بدترین نوع بیلبوردها مربوط به تبلیغات کنسرت است. در طراحی چنین بیلبوردهای سعی می‌شود تمامی اطلاعات از ساعت، زمان، سایت خرید، آدرس کامل، نام خواننده، ملقب به و چند مورد دیگر نوشته شود. گاهی چنان تعداد این اطلاعات زیاد می‌شود که طراح مجبور است همه را با فونت بسیار ریز قرار دهد. فقط اطلاعات لازم را بنویسید. گفتیم هدف از بیلبورد برندسازی است، نه تبلیغ. خواننده باید از روش دیگری برای تبلیغ خود استفاده کند. برای مثال، می‌تواند به زمان و مکان و سایت خرید اشاره کند. مطمئن باشید کسی که اهل کنسرت باشد، همیشه سایت ها و دیگر مکآن‌ها را برای پیدا کردن آخرین کنسرت ها بررسی می‌کند.

یکی از نمونه‌های مناسب بیلبورد است. به نظر شما چرا چنین بیلبوردی در متن نوشته شده توانسته به خوبی عمل کند؟

  • CTA داشته باشید

CTA یا همان Call To Action در واقع دکمه‌ای یا عملیاتی است که در آخر مطلب قرار داده می‌شود تا کاربر بعد از ترغیب به صفحه خرید برود. جنس این در بیلبورد کمی متفاوت است. CTA در بیلبورد معرفی سایت یا شماره تماس یا نام برند است. برای همین سعی کنید تا این ها را بعد از شعار قرار دهید. رعایت این نکات در کنار دوری کردن از مشکلات می تواند طرح بیلبورد شما را به خلاقانه ترین شکل ممکن دربیاورد. به هرحال به این نکته دقت داشته باشید که طراحی بیلبورد کار اختصاصی است. حتما باید به دست تیم متخصص انجام شود. تیمی که به خوبی با چالش های آن آشنا بوده و بداند که در هر طرحی چه مواردی را رعایت کند.

بخش اول این مقاله را بخوانید:

نکات مهمی که باید در طراحی بیلبورد رعایت کنید(بخش اول)

یک دیدگاه بگذارید

نام و نام خانوادگی*

وب‌سایت

دیدگاه