اینفوگرافیک چیست؟ استفاده از این روزها بیشتر از گذشته شده است. گسترش شبکههای اجتماعی و افزایش مطالعه مقالات در سایتها و از طرفی دیگر توجه کاربران به محتوای بصری برای دریافت اطلاعات در کوتاهترین زمان از جمله دلایلی است که مدیران سایتها و بازاریابان را به استفاده از اینفوگرافیک تشویق کرده است.
اینفوگرافیک یک نوع محتوای بصری است که به دلیل داشتن قابلیتهایی بالایی در نمایش اطلاعات دارد، مورد توجه تولیدکنندگان محتوا قرار گرفته است. در این ابزار شما میتوانید اطلاعات را به صورت ساده و دسته بندی شده و در فرمتهای مختلف نشان دهید. همین نمایش اطلاعات پیچیده در فرمتهای مختلف یکی از مهمترین مزیتهای اینفوگرافیک است. این روزها میتوانید به راحتی استفاده از اینفوگرافیک را در بسیاری از مقالات و سمینارها مشاهده کنید.
در این مقاله قصد داریم تا در خصوص اینفوگرافیک صحبت کنیم. اینکه چرا باید از این فرمت محتوای بصری استفاده کنید و چه مزیتهایی برای شما دارد.

تعریف اینفوگرافیک
اگر نگاهی به دیکشنری انگلیسی آکسفورد بیندازید، اینفوگرافیک را به صورت «نمایش بصری اطلاعات یا دادهها» تعریف کرده است. در واقع چیزی هم بیشتر از این نیست. اگر بخواهیم خیلی تخصصی هم تعریف کنیم، باید گفت که اینفوگرافیک مجموعهای از عکسها، نمودارها و متنهای کوچک است که باعث افزایش درک و دانش سریع کاربران در خصوص موضوع خاصی میشود.
نمونههای اینفوگرافیک زیادی چه خارجی و چه داخلی وجود دارد. همین الآن اگر در جستوجو کنید، به حدی این مدل به شما نمایش داده میشود که به راحتی متوجه ساختار آن خواهید شد. البته در اینستاگرام و شبکههای اجتماعی با پایه محتوای بصری بیشتر از بقیه مکانها میتوانید انواع مختلف آن را پیدا کنید. در ادامه مقاله اینفوگرافیک چیست؟ به تمام پاسخ های مورد نیاز خود خواهید رسید.
چرا باید از اینفوگرافیک استفاده کرد؟
جواب خیلی است و اصلاً نیازی به آمار نیست. اگر الآن ما به شما عکسی را نشان دهیم که تمامی اطلاعات روی آن نوشته شده باشد، دنبال میکنید یا متنی که چند تا عکس درون آن قرار گرفته است؟ شاید بگویید که متن، برای اینکه اطلاعات تکمیلی و بیشتری درون آن قرار گرفته است؛ اما بر اساس تجربه خود ما و آمارهایی که میتوان در بسیاری از سایتهای مرجع پیدا کرد، بیشتر کاربران به دنبال محتوای بصری هستند. محتوایی که درون عکس همه چیز را گفته باشد.
کاربران این روزها به حدی درگیر مسائل روزمره زندگی خود شدهاند که دیگر حوصله خواندن متنهای بلند را ندارد. حالا باید خیلی خاص باشد تا برای خواندن متن وقت بگذارند؛ برای مثال، فایل آموزشی که باید برای یادگیری آن را بخواهند.
- کاربران علاقه زیادی به خواندن اطلاعات از طریق عکس دارند؛
- کاربرد زیادی داشته و میتواند در بسیاری از شبکهها و بلاگها استفاده شود؛
- اشتراک گذاری آن خیلی راحتتر و سریعتر است و از این رو بهترین ابزار برندسازی خواهد بود؛
- به راحتی میتوان خلاصهای از مطلب را نمایش داد؛
- دارای انواع فرمتهای مختلفی است که میتواند کاربران باسلیقههای متفاوت را جذب کند؛
- آگاهی کاربران نسبت به یک موضوع را خیلی سریعتر افزایش میدهد؛
- ساختارهای پیچیده را میتوان به راحتی با آن نشان داد.
در واقع اینفوگرافیک به وجود آمد تا بتوان اطلاعات بسیار زیاد و پیچیده را به صورت خلاصه و سریع به کاربران نمایش داد.

چه شرکتها یا ارگانهایی به اینفوگرافیک نیاز دارند؟
همه شرکتها یا سازمانهایی که در آن نیاز است تا بتوان اطلاعاتی به مشتریان یا افراد مراجعه کننده نمایش دهد: مدارس و دیگر مراکز آموزشی برای یاد دادن نکات درسی و آسان کردن درک آنها، فروشگاهها برای معرفی محصول و کاربرد و مزایای آن یا چگونگی انجام خرید، شرکتهای خصوصی برای تبلیغ خدمات یا محصولات خود یا توضیح فرآیند کاری، سازمانها و ارگانهای دولتی برای نمایش فرآیندهای اداری، سازمانهای غیره مانند NGO ها برای آموزش یا دادن اطلاعاتی در خصوص سلامتی افراد و میزان تولید زباله و اثرهای آن و غیره. در واقع هر مکانی که در آن نیاز است تا اطلاعاتی به کاربران داده شود، بهتر است که از اینفوگرافیک استفاده کند.
انواع اینفوگرافیک چیست؟
اینفوگرافیک انواع مختلفی دارند. البته این انواع بیشتر بر اساس موضوع تقسیم میشود. برای تولید هر موضوع نیاز است تا نکات و تکنیکهایی نیز رعایت شود که در مقالات بعدی توضیح کامل داده خواهد شد.
- اینفوگرافیک اطلاعاتی
هدف از این نوع اینفوگرافیک نمایش اطلاعاتی عمومی یا آموزشی در خصوص موضوع خاص است. برای همین در این مدل بیشتر از بقیه متن استفاده میشود؛ البته آیکون، شکل و غیره هم به کار گرفته میشود؛ اما تأکید بیشترآن روی متن است. برای اینکه در این نوع هدف نمایش اطلاعات فقط با استفاده از متن است.

- اینفوگرافیک زمانی
این اینفوگرافیک چیست؟ این نوع اینفوگرافیک را زیاد دیدهاید. همان نوعی که در آن ترتیب زمانی فعالیت یا ترتیب زندگینامه افراد معروف نمایش داده شده است. از این نوع اینفوگرافیک که به صورت نموداری است، رویدادهای مختلف به صورت بازهای پشت سر هم قرار میگیرد و ترتیب مراحل فعالیت در کارخانه یا برنامههای ریزیهای موفق نمایش داده میشود.

- اینفوگرافیک نموداری
اینفوگرافیک نموداری یا همان چارت، نوعی اینفوگرافیک است که از نمودارها برای نمایش اطلاعات به صورت درصدی استفاده میکند. این نوع اینفوگرافیک زمانی به کار میرود که شما قصد مقایسه دو یا چند مورد عامل مختلف را با هم داشته باشید.

- اینفوگرافیک دایره
اینفوگرافیک دایره در واقع زیر مجموعه نوع نموداری است. در این نوع اینفوگرافیک روی یک موضوع خیلی خاصی از یک عامل تأکید میشود و سعی میشود تا تفاوت قسمتهای مختلف نمایش داده شود. در واقع، زمانی به کار گرفته میشود که شما قصد نشان دادن دلایل یا نتایج تحقیق روی یک موضوع خاصی را داشته باشید. برای نمونه فرض کنید میتوانید با اینفوگرافیک نموداری درصد طلاق در کشورهای مختلف را نشان دهید؛ اما در حالت دایرهای عوامل طلاق در یک کشور را نشان دهید.

- اینفوگرافیک های چگونه
در این نوع اینفوگرافیک مراحل مختلف انجام فعالیتهایی برای رسیدن به هدف خاصی نشان داده میشود. البته لازم نیست که این مراحل به ترتیب باشند، صرفاً نمایش فعالیتهایی است که شما باید رسیدن به هدف انجام دهید. نمونههای این اینفوگرافیک را میتوانید در صفحههای انگیزشی زیاد ببینید. صفحههایی که در آن روشهای چگونه میلیاردر گفته میشود.

- اینفوگرافیک فرآیندی
این نوع مدل شبیه به نمونه قبلی یعنی اینفوگرافیک چگونه است؛ اما با این تفاوت که در مدل تأکید روی فرآیندهای تصمیمگیری است. در نمونه قبلی به شما نشان داده میشود که برای رسیدن به هدف خود چه فعالیتهایی را باید انجام دهید؛ اما در این مدل تصمیمگیری و فکرهایی شما باید انجام دهید، نمایش داده میشود. در واقع بیشتر فعالیتهای ذهنی است.

- اینفوگرافیک مقایسهای
این نوع اینفوگرافیک شبیه به همان حالت نموداری است که در آن مقایسه دو یا چند عامل نشان داده میشود؛ اما با این تفاوت که اطلاعات بیشتری برای مقایسه مورد بررسی قرار میگیرد. این اطلاعات شامل تاریخچه، کاربرد، محل، رویدادها، فعالیتها و غیره است. بسته به موضوع چند عامل مورد مقایسه قرار میگیرند. برای مثال میتواند مقایسه دو رویداد به صورت فیزیکی و اینترنتی را با هم مقایسه کرد و مزایای هرکدام را نشان داد.

- اینفوگرافیک اعداد
در این نوع مدل برخلاف نوع اطلاعاتی، فقط روی عدد تأکید میشود. در واقع شما چیزی جز عدد مشاهده نخواهید کرد. بهترین کاربرد این مدل هم برای نشان دادن ارزش غذایی یک ماده است.

- اینفوگرافیک رزومه
مدلی که در آن رزومه اشخاص قرار داده میشود که این روزها طرفداران زیادی هم پیدا کرده است. یکی از مزیتهای این مدل این است که میتواند تمامی انواع بالا را در بربگیرد؛ برای مثال، میتوانید برای بیان تواناییهای خود از مدل نموداری یا دایره استفاده کنید. همچنین برای توضیح در خصوص خودتان مدل اطلاعاتی را به کار ببرید. ممنون که ما را تا پایان مقاله اینفوگرافیک چیست؟ یاری کردید.
