پرش لینک ها

پوشش تصویری رویدادها؛ چرا و چگونه؟

پوشش تصویری رویدادها این روزها خیلی مورد طرفدار قرار گرفته است. تا قبل از این به دلیل انحصاری بودن تلویزیون و حق پخش بالای آن، کمتر شرکت یا فروشگاهی اقدام به انجام آن می‌کرد؛ اما این روزها با گسترش اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مانند آپارات، خیلی راحت می‌توان از بسترهای جایگزین برای پخش رویدادها به صورت زنده استفاده کرد. در واقع، هرکسی که رویدادی برگزار می‌کند، چه افتتاحیه یا سخنرانی، به راحتی می‌تواند آن را با ابزارهای امروزی پوشش دهد.

big conference
تصور کنید از چنین رویدادی، هیچ چیز ویدیویی موجود نباشد

هدف استفاده از این خدمات، جلب توجه کاربر و برندسازی بهتر است. در صورتی یک پوشش تصویری می‌تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند و شما را به هدف برساند، که شما نکات پوشش تصویری رویدادها را رعایت کنید.

شما قرار است که از مراسم خود فیلمبرداری کرده و آن را به مخاطبان بیشتری نشان دهید. این فیلم زبان تصویری شما است؛ زبانی که تصویر و اتفاقات آن با کاربر صحبت می‌کند. فقط کافی است که یک نقطه دچار مشکل شود؛ برای مثال، نوردهی خوب نباشد یا زاویه فیلمبردار مناسب نباشد؛ آن وقت مخاطب متوجه چه چیزی خواهد شد؟

conference
شما می‌خواهید مخاطبان بیشتری رویداد را ببینند

جزئیات پوشش تصویری رویداد event videography، به اندازه‌ی خود رویداد اهمیت دارد. این نکات را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد:

  • نکات قبل از شروع رویداد
  • نکات در هنگام اجرا

نکات قبل از شروع را مراحل آماده سازی می‌گویند؛ مانند مناسب‌ سازی مکان، تکمیل ابزارهای تصویربرداری، برنامه‌ریزی مراحل اجرا و غیره. رعایت این نکات خیلی مهم است. در واقع اگر به خوبی رعایت شود، شما بیش از 80 درصد راه را رفته‌اید.

نکات در هنگام اجرا شامل چگونگی فیلمبرداری، نظارت بر اجرای درست مراحل برنامه‌ریزی شده و غیره است.

وقتی اسم نکته می‌آید، شما نباید فقط به فکر موارد فنی بیفتید. این روزها موارد فنی را می‌توان به کمک یک متخصص و با ابزارهای مخصوص، به راحتی برطرف کرد. مهم، تمرکز برای اصول غیر فنی است که متأسفانه بسیاری آن را نادیده می‌گیرند.

camera is recording
تجهیزات و امکانات را قبل از شروع رویداد چک کنید

قبل از برگزاری رویداد به این سئوالات پاسخ دهید:

هدف شما از برگزاری رویداد چیست؟

اولین قدم برای انجام هر کاری هدف است. اینکه دقیقاً شما از پوشش رویداد خود به دنبال چه چیزی هستید؟ اصلاً قرار است که در این رویداد چه چیزی به مخاطبان نمایش داده شود؟ یکی از اهداف رویداد، چه آن‌هایی که به صورت زنده پخش می‌شوند و چه آن‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شوند، نشان دادن خدمات در راستای برندسازی است.

در حالت کلی، برندسازی و معرفی بهتر خدمات، باید هدف نهایی شما از پوشش رویداد باشد. بسیاری از کاربران، امکان حضور مستقیم را ندارند؛ پس خیلی راحت با شرکت مجازی در رویداد، با شما و آن چیزی که نشان می‌دهید، آشنا می‌شوند. پس بهتر است که قبل از شروع، به دنبال پاسخ این سؤال باشید که هدف دقیق من از پوشش زنده این رویداد چیست؟ من قرار است که چه چیزی نشان بدهم و در ازای آن چه چیزی به دست بیاورم؟

در مورد چیدمان سالن این مقاله را نیز بخوانید:

چگونه چیدمان سالنی برای تصویربرداری از مراسم داشته باشیم؟

visit card
هدف نهایی شما از رویداد، برندینگ است

آیا تمام ابزارها را آماده کرده‌اید؟

پوشش رویداد، نیاز به ابزار دارد. ابزارهای تصویربرداری، اولین ابزارهایی هستند که باید از قبل آماده شوند؛ اما آیا فقط این مورد کافی است؟ شما نیاز به کسی ندارید که کار با آن‌ها را بلد باشد؟ ابزارهای صوتی نیاز ندارید؟ به اینترنت برای اشتراک گذاری آن نیاز ندارید؟

قطعاً همه این‌ها باید با هم وجود داشته باشند. بعد از هدف، ابزار، دومین مورد از نکات پوشش تصویری رویدادها است.

مهم‌ترین ابزارهای لازم برای پوشش یک رویداد شامل:

  • ابزارهای تصویربرداری؛
  • ابزارهای ضبط صدا؛
  • ابزارهای تدوین؛
  • ابزارهای به اشتراک گذاری فایل ویدیویی پوشش تصویری در اینترنت مانند لپ‌تاپ.

چیزی که در قاب دوربین قرار می‌گیرد، به مخاطب نمایش داده می‌شود. تصویری که در این قاب قرار می‌گیرد، خیلی مهم است. برای اینکه هم شرکت کننده حاضر، به صورت مستقیم و زنده می‌بیند و هم آن‌هایی که در اینترنت شما را دنبال می‌کنند.

محیطی که قرار است تا در آن رویداد شما اتفاق بیفتد، باید قبل از هر چیزی آماده باشد؛ اما این آماده سازی به چه معناست؟ چه فاکتورهایی باید در آن رعایت شود؟

  • نورپردازی مناسب؛
  • جایگاه مناسب سخنران و مناسب بودن ابزارهای تصویربرداری و صوتی؛
  • جایگاه مناسب شرکت کنندگان؛
  • امکان نمایش ویدئو و پاورپوینت روی پرده.

مهم‌ترین نکته در آماده سازی محیط این است که شرکت کننده و آن‌هایی که از اینترنت یا تلویزیون شما را دنبال می‌کنند، قادر به دیدن جزئیات باشند. اگر شخصی سخنرانی می‌کند، هیچ مشکلی نباید در صدا و همچنین پرده نمایش پشت او باشد. اگر هم قرار است که چیزی مورد آزمایش قرار بگیرد، تمامی شرکت کنندگان به ویژه آن‌هایی که عقب هستند، باید امکان دیدن آزمایش به صورت مستقیم و کامل را داشته باشد.

another camera is recording
دوربین جایی باشد که همه جزئیات دیده شود

آیا برنامه‌ریزی دقیق و نوشته‌ها آماده است؟

پوشش یک رویداد بیش از هر چیزی به برنامه ‌ریزی نیاز دارد. برنامه‌ریزی دقیق به دقیق آن؛ یعنی اینکه قرار است که در هر دقیقه، چه اتفاقی روی دهد. مسلماً اتفاق ناخواسته­‌ای که پیش می‌آید باعث مشکلاتی می‌شود؛ اما به هرحال باید برای همین موارد هم از قبل پیش‌بینی‌هایی درنظر گرفته باشید.

بهتر است که از چند روز قبل، با همه اعضای تیم و با توجه به شرایط و امکانات موجود، برنامه‌ریزی دقیق کنید. در این برنامه‌ریزی علاوه بر اینکه باید فعالیت و ساعت اجرای آن‌ها مشخص شود، وظیفه هر فرد را هم تعیین کنید.

بهتر است که تمامی قوانین و وظایف روی کاغذ آورده شود و حداقل یک بار قبل از شروع مراسم، آن‌ها را تمرین کنید تا ایرادات ریز آن‌ها پیدا شود. همچنین یک نفر باید تعیین شود تا بر روند اجرای صحیح همه وظایف و ارتباط ‌دهی بین افراد فعالیت کند.

a big conference
خودتان را برای میزبانی از رویدادهای بزرگ آماده کنید

ابزارهای پخش را آماده کرده‌اید؟

شما همه مراحل یعنی هدف، ابزار، محیط و برنامه‌ریزی را آماده کرده‌اید؛ حالا نوبت بستری است که آن را نمایش دهید. اینکه چه بستری را انتخاب کنید، بستگی به کاربران شما دارد. اینکه بیشتر آن‌ها در کجا آنلاین هستند. اگر خیلی تخصصی هستید، مسلماً تلویزیون نمی‌تواند بستر خوبی برای نمایش رویداد شما باشد؛ اما اگر محصول یا خدمات شما عمومی است، دستتان باز است. به هرحال، یکی از مهم‌ترین نکات پوشش تصویری رویدادها، انتخاب ابزار مناسب برای پخش است. بستری که بیشترین کاربران هدف شما در آنجا قرار دارند.

تلویزیون، آپارات، یوتیوب و لایو در شبکه‌های اجتماعی، چهار بستری هستند که می‌توان به صورت زنده یا بازپخش رویدادها را نمایش داد. توصیه می‌کنیم که حداقل از دو مورد استفاده کنید. البته این روزها بیشتر شرکت‌ها از لایو شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. برای اینکه نه نیاز به پرداخت هزینه‌ای دارد و هم اینکه کاربران بیشتری در آنجا آنلاین هستند.

یک دیدگاه بگذارید