فیلم تبلیغاتی بسیار کوتاه که اگر به خوبی ساخته شود، نه تنها میتواند نظر کاربر را به سمت خود جلب کند، بلکه در تثبیت ذهن و برندسازی بیشتر از بقیه تأثیر دارد. ساخت تیزر تبلیغاتی از نظر زمان نه خیلی طولانی است و نه خیلی کوتاه که نتوان چیزی در آن گفت. چیزی شبیه به آگهیهای تلویزیونی با هدف معرفی برند که در آن باعث افزایش اطلاعات افراد نسبت به خدمات و محصولات میشود. این هدف نهایی است؛ اما برای اینکه به چنین هدفی دست پیدا کنید، باید مراحل ساخت تیزر تبلیغاتی را بدانید.
ساخت هر چیزی مرحلهای دارد. نمیتوان بدون در نظر گرفتن المانهای اولیه و پایههای تشکیل دهنده، توقع محصول نهایی باکیفیت بالایی را داشته باشید. باید بدانید که چه چیزی میسازید و چگونه تکههای پازل را در کنار هم قرار دهید تا بهترین بازخورد را به دست بیاورید. مراحل ساخت تیزر تبلیغاتی همان تکههای پازلی هستند که باید از اول تا آخر در کنار هم باشند تا هدف مورد نظر شما به دست بیاید.
پیشنهاد میکنیم مقاله زیر را مطالعه کنید
چرا تولید محتوای چند رسانه ای را باید جدی بگیریم؟
- هدف خود را تعیین کنید
هدف اولین گام همه مراحل است. تفاوتی ندارد که شما در چه حوزهای کار میکنید. هدف نهایی تیزر تبلیغاتی برندینگ است؛ یعنی افزایش شناخت کاربران نسبت به محصولات شما؛ اما این هدف اختصاصی نیست. شما باید تعیین کنید که کاربر در انتها و دیدن تیزر چه چیزی به دست خواهد آورد. قرار است که دانش و اطلاعات خود در کدام یک از حوزههای کسبوکار شما افزایش پیدا کند؛ محصول را بشناسد، نوع فعالیت را ببیند، با نمونه جدید آشنا شود. هرچه هست، ادامه مراحل ساخت تیزر تبلیغاتی به همین هدف شما بستگی دارد.
اگر میخواهید اطلاعات بیشتری درمورد ساخت تیزر تبلیغاتی بدست آورید، مقاله زبان انگلیسی “8 روش ساخت ویدئوی تبلیغاتی” را مطالعه کنید.
متن خود را تعیین کنید
تیزر تبلیغاتی از دو بخش طراحی گرافیک و متن تشکیل شده است. قدم اول نوشتن متن بر اساس هدف از پیش تعیین شده است. متأسفانه برخی ابتدا به سراغ طراحی گرافیکی میروند، سپس درصدد نوشتن متن برمیآیند. مشکلی که در این مرحله به وجود میآید این است که گاهی نمیتوان متن نوشته شده را به خوبی با تصویر سازگار است.
اگر شما ابتدا متن را (نه به صورت دقیق، بلکه ساختار کلی) بنویسید، به راحتی میتوانید بفهمید که در هر یک از مراحل ساخت تیزر تبلیغاتی به چیزی نیاز دارید و سپس به سراغ گرافیک بروید. به این صورت تغییر متن خیلی راحتتر و سریعتر خواهد بود.

طراحی گرافیک را انجام دهید
حالا در این مرحله باید به سراغ طراحی گرافیک بروید؛ البته منظور ما از طراحی گرافیک، فتوشاپ نیست، بلکه تمامی انواع جلوههای بصری مانند فیلمبرداری و عکاسی است که باید رعایت کنید. این مرحله کاملاً تخصصی است، البته برای تکمیل تمامی مراحل ساخت تیزر تبلیغاتی باید از یک گروه متخصص کمک بگیرید.
برای ساخت این مرحله گاهی نیاز است که از یک نقطه چندین بار تصویربرداری کنید. شاید نیاز به بازیگران و اینفلئونسرهای مناسبی هم داشته باشید. باید خیلی در این مرحله دقت کنید. هر تغییر در این مرحله گاهی نشدنی است؛ پس قبل از آن باید برنامهای دقیق تنظیم کرده باشید.

مطالعه مقاله زیر به شما در برنامه ریزی کمک خواهد کرد:
گوینده را انتخاب کنید
تیزر باید گوینده داشته باشد؛ یعنی شخصی که در آن متن پیش نوشته شده را بخواند. انتخاب گوینده خیلی مهم است. بسیاری از شرکتها برای این کار از مجریهای باسابقه صداوسیما استفاده میکنند. به هرحال شوخی نیست. قرار است که شما با تیزر برند خود را معرفی کنید. ابزار تبلیغ از این روش هم در قدم اول صدا است؛ صدایی که در کنار تصویر شنیده شده و باید همخوانی داشته باشد.
البته فقط انتخاب گوینده مهم نیست. بلکه باید کیفیت صدای ضبط شده هم در نظر بگیرید. ساخت تیزر تبلیغاتی اصولاً در استودیوهای بسیار حرفهای انجام میشود؛ استودیوهایی که تمامی تجهیزات ضبط و تدوین صدا در آن به با آخرین تکنولوژی قرار داده شده است.

موسیقی متن مناسبی را انتخاب کنید
متن و تصویر خالی هیچگاه نمیتواند به صورت مستقیم با کاربران ارتباط مستقیم برقرار کند. متأسفانه انتخاب موسیقی خیلی در مراحل ساخت تیزر تبلیغاتی جدی گرفته نمیشود. اگر دقت کرده باشید، بیشتر تبلیغاتی که در ذهن کاربران مانده است به دلیل موسیقی متن است. در واقع، مردم ریتم آهنگ آن را حفظ میکنند و سعی میکنند تا مدتی از آن الگوبرداری کنند.
برای ضبط موسیقی هم باید از یک استودیو حرفهای استفاده کنید. انتخاب موسیقی کار سادهای نیست. اگر موسیقی به خوبی ضبط نشود و با متن و تصویر همخوانی نداشته باشد، اصلاً هیچ ارتباطی نمیتواند با کاربر برقرار کند.

تدوین کنید
متن نوشته شده، تمامی جلوههای بصری به خوبی تهیه شده، گوینده توانسته به خوبی از عهده خواندن متن بربیاید و موسیقی عالی هم انتخاب شده است؛ اما همه اینها نمیتواند تضمین کننده یک تیزر باکیفیت باشد. یکی از آخرین مراحل ساخت تیزر تبلیغاتی که خیلی هم اهمیت دارد، تدوین است؛ اما منظور از تدوین چیست؟
در تدوین که اصولاً به صورت نرم افزاری هم انجام میشود، به بررسی کلی فیلم پرداخته میشود. اینکه از نظر فنی اشکالاتی در آن نباشد. همچنین اینکه همه المانها باید با هم از نظر ثانیه هماهنگ باشند. تدوین تیزر چیزی است که محصول نهایی شما را میسازد. در واقع میتوان چیزی شبیه به بستهبندی نهایی آن را توصیف کرد.

شبکههای انتشار آن مشخص کنید
با ساخت تیزر که همه چیز تمام نمیشود. تیزر باید به دست کاربران هدف شما برساند. در اینجاست که تیم بازاریابی وارد ماجرا میشود. در گذشته تنها راه برای نمایش تیزر تبلیغاتی، تلویزیون بود؛ اما با توجه به گران بودن هزینه تبلیغات در آن و فراهم شدن بسترهای مناسبتر، بسیاری از شرکتها درصدد تولید تیزر در شبکههای اجتماعی برآمدند. خیلی راحت و سریع و با کمترین هزینه، میتوانند تیزر خود را در این شبکهها انتشار کنند. مهمترین مزیت آن هم امکان به اشتراک گذاری و دیده شدن بیشتر است.

سعی کنید تیزر تبلیغاتی را پازلی در ذهن خود در نظر بگیرید و مراحلی که بالا به آنها اشاره شد را تکههای آن.