پرش لینک ها

میزبان حرفه ای در پادکست Podcast Host چه کسی است؟

این مقاله، ترجمه‌ی مقاله‌ی “میزبانی از پادکست” سایت Castos می‌باشد.

هر کس که پادکست podcast تولید می‌کند؛ دوست دارد تا میزبان خوبی باشد. اما این موضوع که چگونه می‌توان میزبان خوبی بود را تنها پادکسترهای podcaster زرنگی می‌دانند که اصول میزبانی و مهمان نوازی را در ضبط پادکست یاد گرفته‌اند.

به این موضوع خیلی توجه کنید: شنوندگان و مخاطبان، با پادکست‌ها ارتباط برقرار می‌کنند اگر میزبانان خوبی داشته باشند. تمام آنچه مخاطبان listeners شما می‌شنوند و با آن ارتباط برقرار می‌کنند؛ تن صدا، لحن، نوع برخورد شما، بیان درست کلمات و برخورد شما با مهامانان است.

این موضوعات سطح کاری، دانش، تجربه و توجه شما به مخاطب را نشان می‌دهد و مبنا و هسته‌ی پادکست شماست. با این کارها، مخاطبان هر بار مشتاقانه منتظر هستند تا صدای شما را بشنوند و ببینند که چه محتوایی برای آن ها آماده کرده‌اید.

میزبانی از پادکست، نکاتی دارد که در این مقاله به آن می‌پردازیم:

گام اول: تکالیف خود را همیشه انجام دهید

همیشه قبل از ضبط هر اپیزود episode سرفصل‌های صحبت خود را بنویسید و مسیر بلندمدت محتوای صوتی خود را در نظر داشته باشید؛ این موضوع احساس بسیار خوبی به مخاطبان audience می‌دهد.

به امید اضافه شدن محتوا در طول ضبط پادکست و بدون برنامه ریزی قبلی و متن آماده، ضبط پادکست را آغاز نکنید و برای هر قسمت برنامه دقیق داشته باشید.

وقت مخاطبان خود را با توضیحات اضافه پیرامون یک ایده، بیهوده تلف نکنید؛ برنامه داشته باشید و همان را دنبال کنید. در مورد موضوع هر آنچه لازم است را از طریق جستجو پیدا کنید تا در زمان ضبط پادکست تمام جوانب موضوع را سنجیده باشید و با اشراف کامل به موضوع صحبت کنید. میزبانان حرفه‌ای پادکست می‌دانند چگونه محتوای خود را در هر قسمت پیش ببرند و مخاطبان خود را مثل داستان سرایان حرفه‌ای great storytellers پیگیر و تشنه engaged نگه دارند.

writer is writing
قبل از ضبط، متن پادکست را آماده کنید
گام دوم: مثل ربات صحبت نکنید

شنوندگان listeners پیگیری می‌کنند چون شما را به عنوان مرجع محتوا قبول دارند. آن ها این محتوا را راحت، قابل فهم و آسان می‌خواهند و دوست دارند تا آن را به زبان آنان بیان کنید. (همان آیه‌ی الهی که بیان می‌کند به زبان مردم با آنان صحبت کن.)

به بیان دیگر، در نظر بگیرید که می‌خواهید محتوای سخت و تخصصی را به دوست صمیمی خود توضیح دهید. محتوا را تا می‌توانید ساده کنید و آن را به مخاطب خود منتقل کنید.

به این موضوع توجه کنید که برای انتقال محتوا راحت باشید و صداقت به خرج بدهید. دلیلی که پادکسترها گاهی اوقات از بیان جزئیات خودداری می‌کنند این است که مخاطبان خود را خسته نکنند و محتوا سادگی و زیبایی خود را از دست ندهد.

گام سوم: اجازه بدهید مهمان شما بدرخشد

اگر به مهمانان خود فرصت صحبت و ارائه نظر ندهید؛ راهی وجود نخواهد داشت تا مخاطبان شما با بینش و تجربیات عمیق مهمان ارتباط برقرار کنند و او (آن ها) را بهتر بشناسند.

برای میزبان سخت است که بیخیال صحبت کردن شده و میکروفون را رها کند؛ اما گاهی اوقات لازم است تا این وقفه را برای خود ایجاد کنید و اجازه بدهید تا میهمان شما مثل ماه بدرخشد. (همه شما را می‌شناسند وگرنه پادکست شما را پلی نمی‌کردند؛ اجازه بدهید تا مهمان شما شناخته شود)

با مطالعه مقاله “انواع مختلف پادکست” بهترین مدل پادکست برای شروع کار خود را انتخاب کنید

در مرحله‌ی نوشتن متن برای پادکست، نقشه‌ای منعطف برای مکالمه با مهمان تنظیم کنید و مهامانان را در مسیر سوالاتی که مخاطبان و شما درباره‌ی تجربیات کاری، تجربیات زندگی، عقاید و . . . شخص دارید قرار دهید.

host is talking with guest
مدیریت پادکست با شما و درخشش با مهمان باشد

البته روی این موضوع که مکالمه شما حتما براساس متن از قبل نوشته شده، پیش برود، اصرار نداشته باشید. مکالمات خود را طبیعی و روان حفظ کنید و اجازه دهید تا به جایی که باید برود، حرکت کند. هر زمان که از موضوع اصلی منحرف شدید، صحبت را به سمت موضوع اصلی هدایت کنید و مخاطبان را درگیر نگه دارید.

هر زمان از مهمان خود سوالی می‌پرسید، اجازه دهید تا با خاطری آسوده و صادقانه پاسخ دهد و با سوالات میان صحبت و پریدن وسط حرف‌ها، جذابیت پادکست را کاهش ندهید.

تا جایی که می‌توانید از سوالاتی که پاسخ آنها تنها بلی یا خیر است دوری کنید و با سوالاتی مطرح کنید که مهمان شما داستان زندگی یا تجربیات خود را در پاسخ روایت کند.

برای پادکست چه کارهایی مناسب است انجام دهید؟

1.قبل از اینکه ضبط پادکست خود را آغاز کنید، از مهمان خود بپرسید که آیا موضوع خاصی وجود دارد که ایشان بخواهد در رابطه با آن صحبت کند و اگر پاسخ مثبت بود، این موضوع را به متن خود اضافه کنید.

2. به مهمان خود مخاطبان وشنوندگان هدفتان را معرفی کنید و توجه مهمان را به این که مخاطبان شما دقیقا چه چیزهایی را طلب می‌کنند، معطوف کنید.

همیشه این موضوع را به یاد داشته باشید که شما شنوندگان خود را می‌شناسید اما ممکن است مهمان شما، از این موضوع مطلع نباشد.

two men talking
شاید مهمان، مخاطبان شما را به خوبی شما نشناسد
گام چهارم: نظرات مخاطبان را بپرسید

هیچکدام از مخاطبان شما، هیچوقت نمی‌گویند که شما چه میزبان مزخرفی هستید. آنها تنها دانلود اپیزودهای شما را متوقف می‌کنند. تنها راه بهتر شدن پادکست‌ های شما این است که از مخاطبان فیدبک بگیرید و نظر آنان را درباره‌ی هر قسمت بپرسید.

از نظرات ترول‌ ها و زامبی های اینترنتی (کسانی که در اینترنت و شبکه های اجتماعی به فحاشی می‌پردازند) که چشم‌پوشی کنید، بسیاری از افراد دوست دارند که شما موفق شوید.

در انتهای هر اپیزود از پادکست‌ها و همچنین شبکه های اجتماعی خود، سئوال مشخصی را با هدف دریافت نظر مخاطبان بپرسید.

گاهی اوقات حتی تلاش کنید که شوخی و طنز را چاشنی سئوالات خود کنید:

«دارم یه میکروفون جدید رو تست می‌کنم، صدام الان بهتره یا قبلا؟ متوجه شدین که بینیم صدا می‌ده یا بلندتر بگم؟»

وقتی به این روش از مخاطبان نظرشان را می‌پرسید، کامنت هایی صادقانه و تاثیرگذار دریافت می‌کنید. همچنین مطمئن باشید که با این روش مخاطبان با اشتیاق بیشتری نظرات خود را مطرح می‌کنند.

گاهی اوقات نیز، پرسشنامه هایی آماده کنید و برای لیست ایمیل یا پیام رسان‌های مخاطبانی که اطلاعات آن ها را دارید ارسال کنید. نظر مخاطبان را در مورد اپیزودهای خود، سایت، شو نت ها و پست های شبکه های اجتماعی خود بپرسید.

تمام نکاتی که در بالا گفته شد، تنها بخشی از نکاتی بودند که برای میزبانی از پادکست مهم‌اند. مهم‌ترین مطلب برای ضبط پادکست شخصیت شما و محتوایی است که به مخاطبان ارائه می‌کنید و نظر آنان را جلب می‌کنید. ترس را کنار بگذارید و شنا را در دریای خروشان اما جذاب تولید و ضبط پادکست آغاز کنید. شک نکنید که هر چقدر زمان بگذرد و شما تداوم داشته باشید، حرفه‌ای‌تر خواهید شد.

یک دیدگاه بگذارید