انتخاب فرمت مناسب، جزو اولین تصمیماتی است که باید قبل از ضبط پادکست بگیرید. شما باید فرمت پادکست podcast خود را قبل از اینکه برای آن نام و تصویر کاور انتخاب کنید، مشخص کنید. این موضوع به خصوص قبل از ضبط اولین قسمت پادکست، اهمیت زیادی دارد. به همین خاطر ما تصمیم گرفتیم تا انواع پادکست (podcast formats) را به شما معرفی کنیم. اینکه انواع مختلف پادکست چیست و شما چگونه بهترین آن را انتخاب کنید؟
این متن ترجمه مقاله “podcast formats” وبسایت castos است. برای کاربردیتر شدن مقاله در بخش مثالها، از پادکستهای فارسی استفاده شده است.
انواع فرمت پادکست چیست؟
انواع پادکست راههایی برای مدیریت محتوای شما هستند. سبکهای مختلفی که به محتوای شما ساختار و اسکلت میدهند.
معروفترین فرمتهای ساخت و تولید پادکست:
1. پادکست گفتگو محور یا interview podcast
مدل گفتگو محور یک یا دو میزبان را شامل میشود که در هر قسمت episode با یک مهمان گفتگو میکنند. این مهمان، در حوزهی کاری یا فعالیت خود متخصص و باتجربه است و این تجربیات را در حین گفتگو با میزبانان به اشتراک میگذارد.
بعد از یک مقدمه و معرفی مختصر، میزبان پرسیدن سوالات را پیرامون موضوع آغاز میکند و در مسیر صحبت مهمان، داستان تجربهها و درسهای او از موضوع نمایان میشود.
اگر مهمان شما در هر قسمت تغییر میکند، نگه داشتن صحبتها روی موضوع اصلی، اهمیت بیشتری پیدا میکند.

مزیتها:
- مخاطبان (شنوندگان) شما، از اشتباهات کلامی پیش آمده چشمپوشی میکنند چرا که میدانند گفتگوی شما در فضایی زنده و حاضر ضبط شده است.
- محتوای شما، نظرات و کامنتهای متنوعی دریافت میکند که بحث را غنیتر کرده و ارزش بیشتری برای مخاطبان شما ایجاد میکند.
معایب:
- این روش، رایجترین روش ضبط پادکست است و رقابت در آن به دلیل قدمت رقبا و عرضهی بالا، بسیار سخت است؛
- گفتگو مهارتی است که به صبر زیاد، تمرین و کسب تجربه وابسته است؛
- پیدا کردن مهمان جدید برای هر قسمت نیاز به بررسی جدی داشته و گاهی اوقات زمانبر است؛
- اگر گفتگوی شما با نرم افزارهای مکالمه آنلاین مثل واتس اپ یا اسکایپ میزبانی شود، جلب توجه و جذب اعتماد مخاطب، کار سختتری است.
- اعتبار و شناخته بودن مهمان توسط مخاطبان، کار شما را برای میزبانی از پادکست سخت میکند.
مثالی از پادکست گفتگو محور:

پادکست سفرمحتوا؛ پادکستی از جنس یادگیری بازاریابی محتوایی است. به کتاب ها و انسانهای محتوایی سفر می کنیم و یاد می گیریم.
2. پادکست یکنفره solo / monologue podcast
این مدل از انواع پادکست یکی دیگر از انواع رایج ضبط است. این روش توسط کسانی میزبانی میشود که در یک زمینه یا حوزهی خاص، تجربه و تخصص دارند و دوست دارند تا آن را با دیگران نیز به اشتراک بگذارند. برای ضبط این نوع پادکست، تجهیزات پیشرفته فراوان نیازی نیست. تنها یک نفر از طریق میکروفون صدای خود را ضبط میکند. بسیاری از افراد تازهکار، به دلیل راحتی از این سبک استفاده میکنند. اگر بخواهید این روش را انتخاب کنید؛ بهتر است از همان ابتدا برای خود برنامه ریزی کنید که دوست دارید در هر قسمت چه چیزهایی بگویید. بعضی افراد میتوانند تنها با چند کلمه اصلی، کل موضوع را پیش ببرند و پادکست را ضبط کنند ولی بعضی افراد برای تمام مسیر نیاز به متن دارند.

مزیت های پادکست یکنفره:
- برای تولید این مدل از انواع پادکست نیازی نیست به کمک یا حضور شخص خاصی متکی باشید. همه چیز براساس برنامه شخصی خودتان و با سرعت دلخواه خودتان پیش میرود؛
- مخاطبان سریعا شما را میشناسند و این موضوع برای ساخت برند شخصی personal brand قدرتمند بسیار باارزش است؛
- ویرایش یک صدا، بسیار آسانتر ویرایش چندین صدا است؛
- اگر از چیزی که گفتهاید خوشتان نیامد، میتوانید آن را مجدد و با جمله بندی دیگری بگویید و بخشهای نامطلوب آن را در فایل نهایی حذف کنید.
معایب پادکست یک نفره
- این مدل، مقدار زیادی صحبت یک نفره است. صحبت به مدت 30 تا 45 دقیقه، کار خسته کنندهای است. بعلاوه یک فایل صوتی 30 دقیقهای باکیفیت، حدود 2 تا 3 ساعت ضبط بوده است که خروجی نهایی آن این اندازه شده است.
- کسی وجود ندارد که به شما ایده بدهد و شما را تشویق کند. (مگر آن گه در پشت صحنه، شریک یا تیمی داشته باشید که این کار را انجام دهند و برای تبلیغ و اطلاع رسانی کمک کنند.)
مثالی از پادکست یک نفره:

3. پادکست مکالمهای یا دو میزبانه conversational / co-hosted podcast
این مدل، از سبکهای متداول ضبط پادکست است. این روش، به میزبانی دو نفر ساخته میشود که با هم ارتباط دوستانه و خوبی دارند و با هم در مورد یک موضوع مشترک بحث و گفتگو میکنند. برخلاف سبک پادکست گفتگومحور، در این مدل از پادکست هر دو نفر میزبان هستند.
در موارد متعدد، هر میزبان نقش خاصی را در طول مکالمه به عهده دارد. یک نفر مسئولیت بیان اخبار را به عهده دارد، در عین حال که نفر دوم کامنتها را میخواند. نفر اول ممکن است موضوعی را آموزش دهد در عین حال که نفر دوم، تجربیات افراد را بیان کند.

مزیت های پادکست دو نفره:
- شما تنها برای نیمی از محتوای هر قسمت مسئولید. البته به احتمال زیاد بخشی از مسئولیت تبلیغات و پروموت پادکست و انتشار آن نیز به عهدهی شماست. (از زیر کار در نروید)
- اگر محتوای پادکست شما دوستانه و سرگرم کننده باشد؛ طرفداران شما احساس میکنند که بخشی از یک گروه یا فرهنگ club هستند که به آن ها توجه میشود؛
- گوش دادن به صحبتهای لحظهای گویندهها organic conversation احساس بهتری به مخاطب میدهد تا خواندن از روی متن از قبل آماده شده.
معایب پادکست دو نفره:
- هر دو گوینده باید روی یک متن تمرکز کنند، این موضوع ممکن است چالشهایی را به دنبال داشته باشد، اگر این دو نفر روی موضوع و پیام اصلی تفاهم نداشته باشند؛
- ویرایش دو صدای مختلف در یک ترک ضبط شده سختتر از یک صداست. (معمولا برای رفع این مشکل، از دو نفر که تناژ صدای یکسانی دارند، استفاده میشود.)
- باید موضوعی انتخاب شود که هر دو نفر در مورد آن تجربه و اطلاعات داشته باشند.
مثالی از پادکست دو نفره:
پادکست بازی کست

4. پادکست پنل (گفتگوی چند نفره) panel podcast format
روش پنل، مشابه مدل گفتگومحور است با این تفاوت که تعداد مهمانان بیشتری در پادکست حضور دارند. هر اپیزود دارای یک میزبان و گروهی از مهمانان است. برای مخاطبان شما، این نوع محتوا، صحبتی دوستانه بین چند متخصص است.
مزایای پادکست گروهی:
- هر قسمت از پادکست پر از نظرات و تجربیات غنی، خاص و فوقالعاده است (چرا که گروهی از متخصصان در مورد موضوع صحبت میکنند)
- استرس و نگرانی زیادی بر شانهی میزبان نیست چرا که بخش اعظمی از پادکست توسط مهمانان مدیریت میشود. گاهی اوقات، تعدادی سوال توسط میزبان مطرح میشود تا صحبتها بهتر مدیریت شده و جهت دهی شوند.
معایب پادکست گروهی:
- میزبانی و مدیریت پنل گفتگو، کار بسیار سختی است. شما باید برنامه حضور تمام افراد گفتگو را درنظر داشته و هماهنگ کنید. به عنوان کسی که تازه میخواهد کار ضبط پادکست را شروع کند؛ حتی پیدا کردن یک مهمان هم کار بسیار سختی است.
- شما باید کاری کنید که تمام مهمانان در بحث شرکت کرده و صحبت کند بعلاوه باید تلاش کنید تا کسی صحبت نفر دیگر را قطع نکرده و همچنین بیش از حد صحبت نکند؛
- ممکن است مهمانان بخواهند، بیشتر از آن چه شما از آن ها خواستهاید صحبت کنند؛ باید یاد بگیرید چه زمانی محترمانه، صحبت را متوقف کرده و چه زمانی به آن ادامه دهید.
- ضبط صدای چند نفر به صورت همزمان، از نظر فنی نیز مشکلاتی دارد که کار را سخت میکند.
مثالی برای پادکست پنل:

تجربیات مدیران و متخصصان حوزههای کارآفرینی و استارتاپ را در گفتگوهای صمیمانه پادکست 10 صبح بشنوید
5. پادکست داستان سرایی واقعی (زندگی روزمره) non-fictional storytelling
این نوع از انواع پادکست قسمتهایی از اتفاقات زندگی واقعی را روایت میکند. شما به داستان قتلهای سریالی ورود میکنید، در مورد تجربیات واقعی از فتح قله اورست صحبت میکنید یا یک داستان تاریخی واقعی را بررسی میکنید.
از نظر محتوایی، در هر قسمت یک داستان روایت میشود یا میتوان داستانهای مختلف و خلاصه را در یک اپیزود روایت کرد. حتی گاهی اوقات میتوان در مورد اخبار جدید دنیا صحبت کرد.
این سبک از پادکست، برای مخاطبانی که دوست دارند اخبار و اتفاقات دنیا را رصد کنند؛ فوقالعاده است. شما این فرصت را دارید تا با مخاطبان خود در مورد ایدهها، کانسپتها و اتفاقات جدید صحبت کنید.
مزیتهای پادکست استوری تلینگ:
- این مدل از پادکست، برای مخاطبانی که دوست دارند در مورد یک موضوع خاص اطلاعات کسب کنند، اعتیادآور است؛
- در این مدل از پادکست، شما میتوانید از افکتها و قابلیتهای مختلف صوت و موسیقی هم استفاده کنید. از المانهای صوتی استفاده کرده و تجربهی مخاطبان را شیرینتر کنید؛
- بینهایت سوژه و داستان برای روایت وجود دارد.
معایب پادکست داستان سرایی:
- وفادار بودن به برنامه انتشار منظم در این نوع از پادکست کار سختی است. ممکن است بعضی از قسمتها بیشتر از حد انتظار زمان ببرند.
- شما باید یاد بگیرید که چگونه دقیق و بدون اشتباه صحبت کنید. مخاطبان این نوع از پادکست از اشتباهات چشم پوشی نمیکنند (حواستان باشد که تپق نزنید.)
- جستجو در مورد داستانها و اتفاقات واقعی، کار بسیار زمانبری است
مثالی برای پادکست داستان سرایی:
پادکست the American life

پادکست this American life یک نمایش هفتگی رادیویی است که توسط 2 میلیون مخاطب، از طریق 500 ایستگاه رادیویی مخابره میشود.
6. پادکست تئاتری theater podcast
این نوع از انواع پادکست با نام داستان سرایی تخیلی fictional storytelling نیز شناخته میشود.
داستانهای تخیلی، ساختگی و غیرواقعی که در طول قسمتهای مختلف بیان میشوند و شباهت زیادی به سریالهای درام تلویزیون دارند. بعضی ازین پادکست ها podcast توسط یک نفر گفته میشوند؛ در عین حال که در بعضی موارد، ضبط صدا و استفاده از افکتها توسط چند نفر میزبانی میشود.
همانند شو های تلویزیونی tv shows این پادکستها، از المانهای صوتی مثل موسیقی، افکت و امثال آن برای جلب توجه مخاطب و جذابیت استفاده میکنند.
بعضی از نویسندگان فیلمهای تخیلی، داستانهای خود را با صدای خود ضبط میکنند و آن را به صورت کتاب صوتی audio book منتشر میکنند.
مزایای پادکست تئاتری:
- مخاطبان به شدت برای انشتار قسمتهای بعد مشتاقند، چرا که دوست دارند بدانند در قسمت بعد چه اتفاقی خواهد افتاد.؛
- این مدل از پادکست رقبای کمتری دارد و رقابت در آن آسانتر است؛
معایب:
- این مدل از انواع پادکست سبک جدیدی است و ساختن جامعه ی مخاطبان زمان میبرد؛
- شما با انواع مختلف محتوای درام مثل فیلمها، تلویزیون و یوتیوب در رقابت هستید
مثالی برای پادکست تئاتری:
پادکست فردوسی خوانی

7. پادکست محتوای مجدد repurposed content podcast
زمانی که شما محتوایی که وجود دارد را به روش متفاوتی نمایش میدهید تا ارزش بیشتری داشته باشد؛ “محتوای مجدد” یا “بازیافت محتوا content recycling” اتفاق افتاده است.
ممکن است شما به این محتوا؛ محتوای جدیدی اضافه کنید (آن را بروز کنید)، محتوا را به چند بخش تقسیم کنید یا آن را به شکل جدیدی از محتوا (متن، عکس، ویدیو، اینفو یا . . .) تبدیل کنید. بعضی از پادکسترها podcaster محتوای موجود را میگیرند و آن را به محتوای صوتی و پادکست تبدیل میکنند.
مزیتها:
- تولید این نوع محتوا آسان است، چرا که اصل آن وجود دارد؛ شما تنها لازم است ویرایش انجام داده و آن را به محتوای صوتی تبدیل کنید
- تا زمانی که محتوا بازیابی نشود، نیازی به صرف هزینه زیاد نیست
معایب این نوع از انواع پادکست:
- ممکن است مخاطبان راه های دیگری را برای کسب همان محتوا امتحان کنند یا دوست داشته باشند.
مثالی برای پادکست محتوای بازیافت شده:

انواع مختلف پادکست، را دارد و هر قسمت که ساخته شود، اگر به فیدبکهای مخاطبان توجه شود، قطعا نتیجه بهتری مخاطبان مخصوص به خود خواهد داشت.
با توجه به نیاز و توان خود، سبکهای مختلف پادکست را انتخاب کرده و محتوای صوتی خود را بسازید.
پس از خواندن این مقاله، پیشنهاد میکنیم مقاله “یک گوینده حرفهای چه مهارتهایی را باید در خود تقویت کند؟” را مطالعه بفرمایید.