قیمت تیزر تبلیغاتی چقدر است؟ شما ثانیهای حساب میکنید؟ خودتان هم میسازید یا فقط قرارداد پخش دارید؟ آیا نوع فیلم بر قیمت تیزر تبلیغاتی تأثیر دارد؟ اگر فلان چیز را نخواهیم، از قیمت کم میشود؟ همه اینها و نمونههای مشابه، سؤالاتی هستند که بیشتر مشتریان در هنگام سفارش در خصوص قیمت تیزر تبلیغاتی میپرسند.
پرسیدن که عیب نیست. اگر در خصوص قیمت باشد که کاملاً به جا خواهد بود. متأسفانه تصور غلطی از اوایل به وجود آمده که قیمت تیزر تبلیغاتی بر اساس ثانیه تعیین میشود؛ هرچه ثانیه بیشتر، قیمت هم افزایش پیدا میکند. ما نمیگوییم که ثانیه تأثیرگذار نیست؛ اما تنها معیار هم نیست. البته این فکر اشتباه از جایی نشاءت گرفته که تلویزیون به صورت ثانیهای، هزینه تیزرها را دریافت میکند.

این نکته مهم را در نظر داشته باشید که این نوع دریافت هزینه در واقع حق پخش است نه ساخت آن. در واقع قیمت تمام شده یک تیزر به دو بخش تقسیم میشود:
- حق پخش در شبکهها تلویزیونی یا مجازی
- ساخت آن
در حالت کلی، عوامل زیادی وجود دارد که در تعیین قیمت تمام شده تیزر تبلیغاتی تأثیرگذار است. عواملی که احتمالاً به آنها دقت نکردهاید. ما در این مقاله قصد داریم تا عوامل تأثیرگذار بر قیمت تیزر تبلیغاتی را بنویسیم.
عوامل تعیین کننده قیمت تیزر تبلیغاتی
بد نیست که قبل از نوشتن عوامل، ابتدا با مراحل ساخت تیزر تبلیغاتی آشنا شوید. هرکدام از این مراحل شامل فعالیتهای تخصصی است که باید به دست یک کارشناس خبره انجام شود. انجام بعضی از این مراحل ممکن است که تا چند هفته هم طول بکشد؛ اما مطمئناً نتیجه خوبی در بر خواهد داشت.
در واقع عواملی که در ادامه خواهیم نوشت، همه آنها در مراحل ساخت پخش هستند. کارشناس اول از همه بر اساس نیاز شما تعیین میکند که سفارش دریافت شده چه مراحلی را باید پشت بگذارند. در هر مرحله چه فعالیتهای تخصصی باید انجام شود. سپس پس از تحلیل دقیق هرکدام، قیمت نهایی را میدهد.
- اولین قدم برای تعیین قیمت تیزر تبلیغاتی موضوع است. اینکه اصلاً تا چه حد میتوان وارد موضوع شد؟ آیا واقعاً ایده مناسبی برای سناریونویسی و موقعیتها و غیره برای چنین موضوعی وجود دارد یا خیر؟ چقدر باب میل مخاطبان امروزی است؟ سخت یا راحت بودن و در دسترس بودن امکانات برای پیدا کردن منابع لازم اطلاعاتی اولین عاملی است که در تعیین تعرفه تیزر تبلیغاتی به کار گرفته میشود.
- مدت زمان پخش چقدر است؟ البته که گفتیم، مدت زمان عامل اصلی نیست. شرکتهایی که بر اساس زمان هزینهای دریافت میکنند، از نظر ما خیلی حرفهای نیستند؛ اما هرچه زمان تیزر بیشتر باشد، باید فعالیت بیشتری برای ساخت آن طول بکشد. این مدت زمان را با زمان پخش اشتباه نگیرید. در زمان پخش تلویزیونی، شما بخشی را میگیرید. بخشی که بیشترین بازدید را دارد. برای همین ثانیهای حساب میشود. البته مدت زمان ساخت را هم باید در نظر بگیرید.

- سناریو نویسی بخش بعدی است (البته تمامی این بخشها به ترتیب نیست). به هرحال، شما هیچ سناریو یا متنی از پیش تعیین شده ندارید. این کار خیلی تخصصی است و باید حتماً توسط یک نویسنده حرفهای و آشنا به تبلیغات انجام شود.
پیشنهاد میکنیم مقاله “ساخت تیزر چه مراحلی دارد؟” را مطالعه کنید.
- عامل دیگر تصویربرداری و موارد مربوط به ساخت انیمیشن و فعالیتهای گرافیکی است. اینکه برای تصویربرداری باید از چه تکنیکی استفاده شود؟ انیمیشن باید چگونه باشد؟ گرافیک به کار رفته در آن چقدر حرفهای است؟ تصویربرداری و گرافیک مهمترین بخش است. هرچه دوربین بتواند به صورت حرفهای زوایا را نشان دهد و همچنین انیمیشنهای گرافیکی باکیفیت بالایی استفاده شود، مسلماً خروجی کار پیشرفتهتر خواهد بود.
- گویندگی و دوبله کردن دیگر عامل مهم برای تعیین قیمت تیزر تبلیغاتی است. تیزر بدون صدا نمیشود. حتماً باید یک نفر باشد که در آن جملات تبلیغی را بیان کند. اینکه برای چنین کاری نیاز به استودیو حرفهای است، خود در قیمت ناخودآگاه از قبل تأثیر گذاشته است. مهمترین نکته این است که شما از یک گوینده استفاده کنید. هرچه گوینده در این زمینه باتجربه و حتی شناخته شده تر باشد، هزینه این کار افزایش پیدا میکند. حالا اگر کار ترجمه و دوبلوری هم انجام شود، باید به جمع هزینه تمام شده اضافه کنید.

- موسیقی در کنار گویندگی استفاده میشود. در ساخت تیزر نمیتوان از موسیقی از پیش تعیین شده یا ذخیره شده در جایی استفاده کرد؛ حتماً باید یونیک باشد که به معنای ساخت آن است. ساخت موسیقی نیاز به افراد و استودیوهایی دارد. هرچه چنین گروهی حرفهای و باتجربه باشند، مسلماً هزینه بالاتری باید بپردازید. البته این نکته را هم در نظر بگیرید که شما خروجی باکیفیتتری هم به دست خواهید آورد.
- باتجربه بودن افراد خیلی مهم است. آدمهایی که تازه وارد این حوزه شدهاند، درصدد این هستند که با تعیین قیمت تیزر تبلیغاتی پایین، مشتریان زیادی را جلب کنند؛ به اصطلاح بازارگرمیکنند. ساخت تیزر شوخی بردار نیست. یک عمل غیرحرفهای و ناشی از کم تجربگی میتواند شما را مضحکه عام و خاص کند. پس به دنبال افراد باتجربه باشید. از شرکت بخواهید که از چنین افرادی به ویژه در بخش دوبله استفاده کند.
- مکان تصویربرداری دیگر عامل تعیین کننده هزینه قیمت تیزر تبلیغاتی است. شما به هرحال، موضوعی را تعیین میکنید و از شرکت درخواست میکنید تا یک مورد تیزر برای شما بسازد. رفتن به مکان، هزینه ایاب و ذهاب و همچنین اجاره مکانهایی خاص برای فیلمبرداری خود نیاز به هزینهای است که باید مشتری بپردازد (البته نه الزاماً همه آنها).

- عکاسی از دیگر فرآیندهای درگیر در ساخت تیزر است که باید به صورت حرفهای انجام شود. در تیزرها گاهی چندین عکس از محصول و مکان نمایش داده میشود. هرچه عکسها باکیفیت و با تسلط گرفته شوند، مسلماً خروجی کار بهتری خواهند داشت.

دو نکته زیر را بهتر است که در نظر داشته باشید:
- در واقع، فقط زمان نیست که در تعیین قیمت تیزر تبلیغاتی خواهد بود. تکنیکهای که در هنگام ساخت به کار گرفته میشود، بیشتر از زمان در تعیین هزینه تمام شده تأثیرگذار خواهد بود.
- این فکر را نکنید که کارشناس هزینهها را تک تک اعلام میکند. در واقع، کارشناس در ابتدا بر اساس نیاز شما و تحلیل آنها، برنامهای را تنظیم میکند. در این برنامه، او تعیین میکند که در ساخت تیزر تبلیغاتی شما چه عواملی به کار گرفته شود. همین عوامل باعث تعیین هزینه دقیق میشود.
اگر میخواهید اطلاعات بیشتری درمورد ساخت تیزر تبلیغاتی بدست آورید، مقاله زبان انگلیسی “راهنمای ساخت تیزر تبلیغاتی موثر” را مطالعه کنید.
سفارش تیزر تبلیغاتی
حالا که شمای کلی تعیین قیمت تیزر تبلیغاتی را متوجه شدید، وقت سفارش است. قیمت ساخت تیزر با آن چیزی که در ذهنتان بوده، کاملاً متفاوت است. البته هزینه پایینی ندارد؛ اما آنچنان بالا هم نیست. برای کار حرفهای باید هدفمند هزینه کنید.
همانطور که بالاتر گفته شد مدت زمان تیزر، یکی از عوامل دخیل در قیمت آن است اما تنها فاکتور تاثیر گذار هم نیست. قیمت ساخت تیزر تبلیغاتی به دلیل تفاوت در تجهیزات استفاده شده در ساخت تیزر و تفاوت در کیفیت آنها متفاوت است.
ما در راما استودیو در کنار شما هستیم؛ از اول تا آخر. برای دریافت و مشاوره در خصوص تعیین قیمت تیزر تبلیغاتی با ما تماس بگیرید. ما منتظر صدای گرم شما هستیم.