پرش لینک ها

روانشناسی رنگ ها چه تاثیری در طراحی دارد؟

تئوری رنگ‌ها (روانشناسی رنگ ها) یک دانش تخصصی است. باید به مسئله انتخاب رنگ، با دقت نگاه کرد. اینکه کدام رنگ را برای چه قسمتی انتخاب کنیم؛ چرا باید رنگ قرمز را انتخاب کنیم؟ چرا باید دو رنگ مختلف در کنار هم قرار بگیرند؟ و هزاران سؤال دیگر در خصوص رنگ‌ها در بحث تئوری و روانشناسی این موضوع مطرح می‌شود. اولین مرحله در این کار، شناخت معنای رنگ‌ها است. تا شما ندانید که هر رنگ چه مفهومی پشت خود دارد، نمی‌توانید به درستی از آن استفاده کنید.

ما در چند مقاله قصد داریم تا در خصوص تئوری رنگ‌ها صحبت کنیم. در انتخاب رنگ، به غیر از دانش، مسئله تجربه هم اهمیت دارد. در این مقاله به معرفی معانی کلی انواع رنگ می‌پردازیم. نکته‌ای که در طراحی گرافیک اهمیت زیادی دارد.

دسته بندی رنگ ها

رنگ‌ های گرم warm color

fire and warm colors

رنگ‌های گرم شامل؛ قرمز، نارنجی، زرد و رنگ‌های ترکیبی از این سه مورد است. در حقیقت این‌ رنگ‌ها، رنگ‌های آتش، پاییز، طلوع و غروب خورشید هستند و دارای خصلت‌های انرژی‌زا بودن، برانگیزاننده احساسات و مثبت نگری هستند.

از این رنگ‌ها در طرح‌هایی که نیاز به نشان دادن احساسات، خوشحالی، شور و انرژی است استفاده می‌شود. قرمز و زرد، هر دو رنگ‌های پایه بوده و نارنجی بین این دو قرار می‌گیرد (ترکیب زرد و قرمز، نارنجی می‌شود)

قرمز

red color
قرمز، نماد هیجان و احساسات است

روانشناسی رنگ ها color psychology می گوید قرمز، رنگ بسیار داغی است. این رنگ با آتش، خشونت و جنگ در ارتباط است؛ از طرفی هم عشق را با خود نشان می‌دهد. در تاریخ، از قرمز به عنوان نماد شیطان استفاده می‌شد. جالب اینکه قرمز می‌تواند اثر فیزیکی روی افراد داشته باشد. استفاده از این رنگ در طراحی باعث افزایش فشارخون و تنفس می‌شود. این حرف با آزمایش تائید شده است. اینکه به کار بردن رنگ قرمز می‌تواند باعث بهبود متابولیسم بدن انسان شود.

از طرف دیگر، قرمز اهمیت را نشان می‌دهد؛ برای همین است که از فرش‌های قرمز رنگ برای استقبال رسمی استفاده می‌کنند. همچنین نماد خطر هم است؛ همان رنگی که در دستگاه‌های هشداردهنده استفاده می‌شود.

البته این رنگ در هر کشوری، می‌تواند معنای متفاوتی داشته باشد. در کشورهای شرقی مانند چین، قرمز به معنای شکوفایی و خوشحالی است. همچنین می‌تواند به عنوان نماد خوش‌شانسی هم استفاده شود. در فرهنگ‌های شرقی، همچنین قرمز رنگ پرنده‌ها در مراسم عروسی است؛ اما در آفریقای جنوبی معنای متفاوتی دارد. از قرمز برای رنگ عزا استفاده می‌کنند. همچنین رنگ کمونیسم و نماد ایدز هم است.

در طراحی، قرمز می‌تواند رنگ قدرتمندی باشد. اگر بیش ‌از حد در طراحی استفاده شود، احساس بدی به مخاطب منتقل می‌کند که جالب نیست.

در طراحی از این رنگ باید زمانی استفاده شود که شما قصد نمایش قدرت یا احساسات را داشته باشید. نکته آخر اینکه قرمز را می‌توان رنگ چندمنظوره نامید؛ اما باید به معنای آن در طراحی دقت کرد.

نارنجی

orange color
نارنجی پرجنب‌وجوش

در روانشناسی رنگ ها، نارنجی را به رنگی پرانرژی و پرجنب‌وجوش می‌شناسند. نارنجی، بیشتر با پاییز ارتباط دارد؛ به دلیل هم­خوانی داشتن آن با رنگ تغییر فصل از تابستان به پاییز است. هم­چنین هرجا صحبت از خلاقیت باشد، از نارنجی استفاده می‌شود.

از طرف دیگر، نارنجی، رنگ بسیاری از میوه‌هاست؛ از این رو می‌تواند با سلامتی و سرزندگی هم همراه باشد. حالا ببینیم رنگ نارنجی در طراحی چه اثری دارد؟ رنگ نارنجی در طراحی، خیلی سریع توجهات را به خود جلب می‌کند. البته نه در همه نقاط؛ بلکه مکان‌هایی که صحبت از جذابیت و دوستی باشد. فقط نکته اینکه بهتر است از این رنگ در ترکیب چهره استفاده نکنید؛ برای اینکه جلوه خوبی ندارد.

زرد

wall with a yellow bricks
انرژی‌زاترین رنگ گرم، رنگ زرد است

زرد، روشن‌ترین و انرژی‌زاترین رنگ‌های گرم به حساب می‌آید. هرجا خوشبختی، خوشحالی و طلوع آفتاب باشد از این رنگ استفاده می‌شود. همچنین معنای بزدلی و فریب هم می‌دهد. احتمالاً نام مجلات زرد را شنیده‌اید. همان مجلاتی که به اخبار شایعه و دروغ دامن می‌زنند، محتوای زرد منتشر می‌کنند و در واقع مخاطب خود را فریب می‌دهند.

همچنین رنگ زرد، تداعی کننده‌ی امید است. خانواده‌هایی که فرزندانشان در میدان جنگ هستند، از روبان‌های زرد استفاده می‌کنند. علاوه بر این، خطر را هم نشان می‌دهد؛ البته قدرت رنگ قرمز را ندارد و بیشتر برای نمایش احتیاط به کار می‌‍رود.

در بعضی کشورها، رنگ زرد معنای متفاوتی دارد. برای مثال در مصر، زرد به معنای عزاداری است. در ژاپن نشان ‌دهنده شجاعت بوده و در هند نماد تجارت است.

اما در طراحی به چه معنا است؟ در طراحی، زرد می‌تواند نشان‌دهنده خوشبختی و شادابی باشد. زردهای ملایم‌تر برای نوزادان و خردسالان، بدون در نظرگرفتن جنسیت استفاده می‌شود. زرد سبک (نه خیلی جیغ) نشان‌دهنده آرامش است. زردهای تاریک و سنگین هم برای ایجاد حس تاریخی و عتیقه بودن به کار گرفته می‌شوند.

رنگ‌ های سرد cool color

cool colors gradiant

رنگ‌های خنک شامل سبز، آبی و بنفش است که به نوعی زیرمجموعه و تحت کنترل رنگ‌های گرم به حساب می‌آیند. این‌ رنگ‌ها رنگ‌های شب، آب و طبیعت هستند و معمولاً تداعی کننده آرامش و راحتی هستند.

آبی، نخستین رنگ طیف رنگ‌های خنک cold color است که از ترکیب رنگ‌های گرم، طیف‌های خنک را ایجاد می‌کند (از ترکیب آبی و زرد، سبز و از ترکیب آبی و قرمز، بنفش ایجاد می‌شود). به همین دلیل سبز و بنفشT هرکدام به ترتیب خصوصیات زرد و قرمز را هم دارند. استفاده از این رنگ‌ها در طراحی حس آرامش و حرفه‌ای بودن را نشان می‌دهد.

سبز

green fabric
سبز، شروع و رشد را تداعی می‌کند

سبز، رنگ زمین و به معنای شروع و رشد است. از طرف دیگر به معنای حسادت هم است. از آنجا که این رنگ ترکیب آبی و زرد است، از این رو هم ویژگی آرام‌بخش آبی و هم انرژی‌زا بودن زرد را دارد. در طراحی، سبز به معنای تعادل است و هرجا صحبت از پایداری باشد، از این رنگ استفاده می‌شود. همچنین در مواردی که صحبت از ثروت، ثبات، تجدید و طبیعت باشد، از سبز استفاده می‌شود. سبز روشن انرژی بیشتری دارد، درحالی‌که سبز زیتونی بیشتر طبیعت را نشان می‌دهد. سبز تیره هم برای ثبات و تأثیرپذیری استفاده می‌شود.

آبی

under water
بخشی از آرامش اقیانوس، مدیون آبی بودن آن است

در زبان انگلیسی، آبی، همراه با غم و اندوه می‌آید. همچنین نماد آرامش نیز هست. اگر دقت کرده باشید، وقتی کنار دریا قرار می‌گیرید، به اصطلاح این رنگ آبی است که به شما آرامش می‌بخشد. آبی تیره، نماد دوستی و اعتماد است؛ همچنین هرجا صحبت از صلح و دین در تمامی فرهنگ ها باشد، از آبی استفاده می‌شود.

رنگ آبی، بر اساس میزان سایه و طیف آن، معنای زیادی به خود می‌گیرد. در طراحی بوسیله روانشناسی رنگ‌ها، سایه دقیق آبی که شما استفاده می‌کنید، تأثیر زیادی در چگونگی درک خواهد داشت.

آبی روشن، اغلب به معنای آرامش بوده و انرژی‌‌بخش است. از آبی تیره همچنین برای افزایش اعتماد کاربران استفاده می‌شود. برای همین است که بانک‌ها در وب‌سایت خود از این رنگ بیشتر استفاده می‌کنند.

بنفش

purple color
بنفش، خصلت‌های آبی و قرمز را به ارث برده است

در زمان‌های گذشته، رنگ بنفش، از حلزون‌ها به دست می‌آمد و بسیار گران قیمت بود. در واقع، یک رنگ اشرافی بوده و افراد بالامرتبه مملکتی می‌توانستند از آن استفاده کنند. البته هنوز هم بنفش تیره کاربردی قدیمی خود یعنی استفاده برای ثروتمندان را حفظ کرده است. حالا امروزه قضیه فرق کرده است.

بنفش، با ترکیب آبی و قرمز به دست می‌آید و از این رو خصلت‌های آن دو را به ارث برده است. از طرف دیگرهم در دل خود خلاقیت و تخیل را به تصویر می‌کشد. بنفش روشن، برای موضوعات رمانتیک و عاشقانه استفاده می‌شود. البته در کشورهای مختلف معانی متفاوتی دارد؛ برای مثال، در تایلند بنفش رنگ عزاداری زنان بیوه است.

در طراحی با استفاده از روانشناسی رنگ ها زمانی که بحث کالای لوکس به حساب می‌آید، بهتر است که از بنفش تیره استفاده شود؛ اما وقتی صحبت از عشق و رمانتیک می‌شود، به کار بردن بنفش روشن پیشنهاد می‌شود.

رنگ های خنثی neutral colors

روانشناسی رنگ ها

رنگ‌های خنثی اغلب برای زمینه اصلی در طراحی استفاده می‌شوند. بیشتر هم حالت روشن آن‌ها به کار گرفته می‌شود؛ اما کاربرد آن‌ها در طراحی باعث ایجاد طرح‌های بسیار عالی می‌شود. در خصوص معنای رنگ خنثی نمی‌توان اظهارنظر دقیقی کرد، برای اینکه مفهوم آن‌ها بر اساس رنگ‌های اطرافشان تعیین می‌شود.

مشکی

black color
یک رنگ خنثی اصیل

مشکی؛ قدرتمندترین و قوی‌ترین رنگ خنثی است. در طرف مثبت، معمولاً با معنای قدرت و ظرافت است و در طرف منفی، به معنای شیطان، مرگ و راز است. از طرف دیگر، مشکی؛ رنگ سنتی عزاداری در کشورهای آسیایی است. نمونه بارز برای خودمان که در زمان عزاداری و ماتم مشکی می‌پوشیم.

روانشناسی رنگ ها می گوید در طراحی از مشکی برای رنگ متن یا نقاط بسیار ظریف استفاده می‌شود. همچنین به دلیل اینکه مشکی به معنای راز هم خواهد بود، در تایپوگرافی یا طرح‌های معمایی هم استفاده می‌شود.

سفید

wall with a white color
دشمن مشکی، رنگ سفید است

سفید در برابر مشکی قرار دارد و البته می‌تواند مانند این رنگ، با هر رنگ دیگری ترکیب شود. سفید خلوص، پاکیزگی و تقوا را نشان می‌دهد؛ برای همین لباس عروس، پزشکان، پرستاران و فرشتگان به رنگ سفید است. البته سفید می‌تواند به معنای رنگ عزا هم باشد. در کشورهای اسلامی رنگ کفن سفید است که معنای جالبی در اینجا ندارد. در واقع معنای رنگ‌های خنثی بر اساس موقعیت کاربردی‌شان تعیین می‌شود.

در طراحی از سفید به عنوان رنگ پس‌زمینه استفاده می‌کنند. ساده و تمیز بودن و از همه مهم‌تر مینیمال بودن المان از ویژگی‌های نمایشی سفید در طراحی است. همچنین در طراحی نقش‌ها مانند چهره یا طبیعت به ویژه زمستان از سفید استفاده می‌شود.

خاکستری

GRAY COLOR

خاکستری رنگ خنثی است که در انتهای طیف رنگ خنک قرار می‌گیرد. بیشتر به معنای افسردگی است. البته می‌توان گاهی و بر اساس شرایط از خاکستری روشن به جای سفید و از خاکستری تیره به جای مشکی استفاده کرد. باید طرح خود را بررسی کنید که آیا بقیه المان با ترکیب با این رنگ، به خوبی نمایش داده می‌شوند یا خیر.

البته خاکستری معنای دیگری هم دارد؛ محافظه‌کاری، رسمی، عزاداری. از این رنگ بیشتر در طرح‌های شرکتی و تشریفاتی استفاده می‌شود. در تایپوگرافی استفاده از خاکستری به عنوان رنگ پس‌زمینه خیلی رایج است.

قهوه‌ای

brown silent desert
زیبایی و آرامش بیایان، ریشه ی اصلی رنگ قهوه‌ای است

قهوه‌ای، رنگ زمین، چوب و سنگ است. در واقع یک رنگ کاملاً خنثی، گرم و طبیعی به حساب می‌آید. همچنین می‌تواند استحکام و اطمینان را نشان دهد؛ هرچند در بعضی مواقع معنای کسل‌کننده هم خواهد داشت.

در طراحی از قهوه‌ای به عنوان رنگ پس‌زمینه استفاده می‌شود. اگر پس‌زمینه بافت چوبی داشته باشد و مایل نیستید که مشکی را به کار ببرید، استفاده از رنگ قهوه‌ای توصیه می‌شود.

معنای رنگ‌ها متفاوت است. اینکه کدام رنگ را انتخاب به موضوع هدف شما و دیگر المان‌ها بستگی دارد. تعیین رنگ، مسئله‌ای است که بر اساس مطالعه انجام شود. کاری نیست که بتوان با عجله انجام داد.

اگر در طراحی با رنگ‌ها، تجربه دارید، در بخش کامنت‌ها برای ما بنویسید تا درباره‌ی آن با هم صحبت کنیم.

یک دیدگاه بگذارید