پرش لینک ها

سناریو نویسی چیست؟ و چرا یک ویدئوی تبلیغاتی نیاز به سناریو دارد؟

اگر بخواهید به فردی محصولی را معرفی کنید، صرفا گفتن جمله “این کالا از کیفیت بالایی برخوردار است” تاثیر خاصی برروی مشتری شما نمی‌گذارد. اما اگر همین جمله را در سناریویی مهیج قرار دهید، درصد اینکه مشتری را به سمت برند و کالای خود جذب کنید، بیشتر خواهد شد. سوال اصلی اینجا پیش خواهد آمد که چگونه باید سناریو بنویسیم تا مخاطب را با برند درگیر کند؟ حین نوشتن سناریوی تیزر، چه نکاتی را باید درنظر بگیریم؟

سناریو چیست؟

کلمه سناریو از عبارت لاتین (Scenario) گرفته شده و دارای معانی  و تعابیر متفاوتی در حوزه‌های مختلفِ کاربردی آن است.

مثلا در عالم هنر، کلمه سناریو، به عنوان متن یا نمایشنامه‌ای است که فیلم یا تئاتر بر اساس آن تولید و ساخته می‌شود.

در این متن عوامل فیلم، نقش آنها، دیالوگ‌ها و گفتارها، حرکت‌ها و خلاصه هر آنچه در فیلم باید اتفاق بیفتد را به تصویر ذهنی در می‌آورند و آنگاه همه فرآیندهای اجرایی بعدی، بر اساس آن شکل می‌گیرند.

scenario writing
سناریو بیشتر به عنوان نمایشنامه شناخته می‌شود.

ویدئوهای تبلیغاتی اعم از موشن گرافیک یا تیزر نیز، از این امر مستثنی نیستند و قبل از اینکه به مرحله‌ی تولید برسند، نیاز به نوشتن سناریو دارند .

سناریو نویسی کمک می‌کند تا طراح ویدئو راحت‌تر به مقصودش در خصوص موضوع مورد نظر برسد .

سناریو نویسی چه مراحلی دارد؟

نویسنده‌ی سناریو، متناسب با بازه زمانی که ویدئو باید داشته باشد، متن نریشن را برای گویندهی ویدئو می‌نویسد؛ در صورت لزوم برای آن کاراکتر انتخاب می‌کند؛ فضای لازم برای اتفاق مورد نظر را توضیح می‌دهد؛ اگر کار نمایشی باشد، برای آن دیالوگ و فضای نمایشی طراحی می‌کند و توضیحات پیشنهادی برای بخش گرافیک را بعد از پایان یافتن هر پاراگراف زیر آن می‌نویسد.

scenario writing tools
سعی کنید طوری سناریو بنویسید که تمام جنبه‌های ویدئوی شما را پوشش دهد.

سناریو نویسی، خمیرمایه‌ی یک ویدئو است و هرچه با کیفیت‌تر باشد و همه جانبه موضوع ویدئو را پوشش دهد، نتیجه‌اش ویدئویی جذاب‌تر و مورد توجه مخاطبان خواهد بود .

معمولا ویدئوهای تبلیغاتی از آنجا که هزینه‌بر هستند، زمان کوتاهی دارند و از این جنبه سناریو اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ زیرا در یک بازه‌ی زمانی کم، باید به صورت کامل و مفید به موضوع بپردازد و تمام جنبه‌های آن را در نظر بگیرد و همچنین باید جذابیت را نیز چاشنی آن کند.

یک ویدئوی تبلیغاتی، بدون سناریویی مناسب و دقیق، نمی‌تواند آن طور که باید به هدف خود برسد؛ چون خط فکری مشخصی ندارد و مشخص نیست چگونه می‌خواهد به مقصود خود برسد. سناریو این مشکل را حل می‌کند و با ادبیاتی صحیح و بدون ایرادات نگارشی، در به هدف رسیدن ویدئو، آن را یاری می‌دهد .

پیشنهاد می‌کنیم مقاله “چرا برای هر کسب و کاری ویدیوهای تبلیغاتی لازم است” را مطالعه کنید

scenario writing dialogue
سناریو به شما کمک می‌کند تا به اهداف خود برسید.

نکات مهم در نوشتن آن:

به محدوده‌ی زمانی که ویدئو دارد توجه کنید و سناریو را متناسب با آن بنویسید. نوشتن متن بیش از اندازه‌ی نیاز و یا کمتر از آن، تولید ویدئو را مشکل می‌کند و در نهایت، شما باید مجدد آن را ویرایش کنید.

متن شما نباید از لحاظ نگارشی ایراد داشته باشد؛ اگر تازه‌کار هستید، قبل از اینکه نوشتن سناریو را شروع کنید، حتما نکات نگارشی را به خاطر بسپارید.

سعی کنید همان چیزی که مشتری می‌خواهد را به او بدهید، اگر پیشنهادی برای بهبود کار دارید ایرادی ندارد؛ اما در نهایت، نظر و دیدگاه مشتری شرط است. لحن و نوع پرداختن به موضوع باید مورد تایید سفارش دهنده باشد.

سعی کنید در نوشتن، خوش‌ذوق و با سلیقه عمل کنید؛ استفاده از قالب‌های تکراری در نوشتن و در نهایت تولید شدن یک ویدئوی تکراری، مثل آنچه در تلوزیون می‌بینیم، شاید از لحاظ مالی برای شما مفید باشد اما موجب پیشرفت‌تان نمی‌شود. ریسک کنید و خلاقیت به خرج بدهید .

قبل از شروع نوشتن، درباره‌ی موضوعی که به شما داده شده، مطالعه و تحقیق کنید و اطلاعات داده شده توسط سفارش دهنده را کافی ندانید، هرچه مطالعات شما در زمینه‌ی مورد نظر بیشتر باشد، ایده‌های بهتر و بیشتری هم به ذهن‌تان خطور می‌کند.

خوش‌قول باشید و سناریو را در موعد مقرر تحویل دهید؛ این مسئله، وجهه‌ی کاری شما را ارتقاء می‌دهد.

یک دیدگاه بگذارید