پرش لینک ها

عکاسی تبلیغاتی چیست و چه نکاتی باید در آن رعایت کنید؟

تا به حال به اولین تصویر ایجاد شده در ذهنتان  بعد از شنیدن عکاسی تبلیغاتی دقت کرده­اید؟ مسلماً اول از همه یک تصویر دوربین عکاسی، سپس انواع تبلیغات در ذهنتان حک می‌شود؛ اما وقتی این دو را با هم ترکیب می‌کنید، تصویر ذهنی­تان بیشتر به سمت عکاسی صنعتی می‌رود. فقط شما نیستید که چنین تصوری را دارید، بلکه به دلیل نزدیک بودن مفهوم عکاسی تبلیغاتی با صنعتی، بیشتر مردم این اشتباه را در نگاه اول می‌کنند.

ما در مقاله قبلی خود، در خصوص عکاسی صنعتی صحبت کردیم. اینکه این نوع عکاسی چیست و چه نکاتی را باید در به دست آوردن آن رعایت کنیم. حالا در این مقاله، در عکاسی تبلیغاتی و تفاوت آن را با عکاسی صنعتی بیان می­کنیم.

عکاسی تبلیغاتی

عکاسی تبلیغاتی چیست؟

عکاسی تبلیغاتی در برابر عکاسی صنعتی قرار می‌گیرد. این دو در نگاه اول خیلی شبیه به هم هستند؛ اما در واقع، تفاوت  زیادی دارند. به عبارتی دیگر، از نگاه کاربر عادی، هر دو یکسان هستند. در هر دو محصول یا خدمات برای تبلیغ نمایش داده می‌شوند؛ اما وقتی تخصصی پیش می‌رویم، شباهت آن‌ها در اسم است و در تکنیک با هم فرق می‌کنند.

در عکاسی تبلیغاتی، شما بر خلاف نوع صنعتی و به جای نمایش یک محصول، یک ایده را نشان می‌دهید. در عکاسی صنعتی، بیشتر تمرکز عکاس روی محصول است؛ اما در عکاسی تبلیغاتی، تمرکز از روی محصول به توسعه و تبلیغ کردن آن برمی‌گردد. به عبارتی دیگر، شما در عکاسی صنعتی، از یک محصول تک و با نوردهی مناسب برای نمایش جزئیات آن استفاده کنید. در عکاسی تبلیغاتی، از المان‌های دیگر به ویژه محیط برای نمایش کاربرد آن و ایجاد حس تبلیغ به منظور ترغیب بیشتر کاربر برای خرید یا برندسازی استفاده می‌شود.

تفاوت عکاسی تبلیغاتی با صنعتی در چیست؟

تفاوت این دو را بهتر است که با یک مثال توضیح بدهیم. یکی از بهترین مثال‌ها، محصولات پنیر است. شما عکس‌های مختلفی از جعبه‌های پنیر را به صورت تک در بیلبوردها، بروشورها، روزنامه‌ها و غیره مشاهده کرده‌اید. این کار عکاس صنعتی است.

عکاس صنعتی فقط با تمرکز روی محصول به ویژه جزئیات آن، جنبه‌های مختلف کالا را نشان می‌دهد. او با استفاده از تکنیک نورپردازی، به صورتی عکس نهایی را به شما نشان می‌دهد که توجه شما را به بیشتر از هر چیزی روی خود کالا جلب کند.

در عکاسی تبلیغاتی قضیه متفاوت است. ما فقط عکس انتزاعی از خود محصول نداریم. عکاس تبلیغات، با استفاده از محیط پیرامون و المان‌های قرار گرفته دور یک کالا، ایده‌ای را خلق می‌کند. سپس سعی می‌کند با ترکیب این ایده، حس تازه‌ای از کاربرد محصول را نشان دهد. برای نمونه، قالب پنیری را در ظرف صبحانه‌ای قرار دهد و از آن عکس بگیرد.

در هر دو عکاسی، توجه روی تبلیغ و پیام محصول است؛ اما می‌توان گفت که در حالت تبلیغاتی، ترغیب بیننده روی خرید نسبت به صنعتی بیشتر است.

چیدمان برای عکاسی تبلیغاتی

نکات مهم در عکاسی تبلیغاتی

عکاسی تبلیغاتی فعالیتی کاملاً تخصصی است؛ اما منظور ما از تخصصی بودن، داشتن ابزار حرفه‌ای نیست. البته که هرچه دوربین شما حرفه‌ای باشد، عکس نهایی کیفیت بالاتری خواهد داشت؛ اما بیشتر ایده و چگونگی ترکیب المان‌ها است که خروجی خیره کننده‌ای را ایجاد خواهد کرد. جالب است که بدانید بعضی از عکاس‌ها فقط با گوشی موبایل خود، کارهای خود را خلق می‌کنند.

به هرحال، اگر شما تازه وارد این حوزه شده‌اید و قصد دارید تا مانند افراد باتجربه، عکس حرفه‌ای بگیرید، نکات زیر به شما کمک زیادی برای دستیابی به این هدف خواهد کرد:

هدف خود را مشخص کنید

یک تبلیغ خوب با هر موضوع و نوعی، باید پیامی واضح برای بیننده خود داشته باشد. اینکه شما قصد نمایش چه چیزی را دارید؟ بیننده بعد از دیدن عکس، چه چیزی را متوجه شود؟ متأسفانه، گاهی این هدف در مفهوم تبلیغاتی خود گم می‌شود. بعضی عکاسان به جای تأکید بر نمایش خود کالا، بر تبلیغ آن تمرکز می‌کنند.

هدف نهایی عکاسی تبلیغاتی این است که بیننده را ترغیب به توجه و تشویق اولیه برای خرید کند؛ اما این مسئله نباید به صورتی باشد که تمرکز عکس از کالا خارج شود. در واقع، المان‌ها و ایده‌های به کار رفته باید به نوعی حس و کاربرد محصول را تا حدی نشان دهند؛ اما نباید تو چشم تر از خود کالا باشند تا هدف اصلی در بین آن‌ها گم شود.

هدف نهایی در عکاسی تبلیغاتی

به دنبال ایده باشید

عکاسی تبلیغاتی بیشتر از هر چیزی ایده پردازی دارد. همان‌طور که در بالا هم نوشتیم، شما با یک گوشی موبایل هم می‌توانید عکس تبلیغاتی بگیرید. این ایده شما است که توجه کاربر را جلب می‌کند. حالا هم هدف نهایی را مشخص کردید، باید فکر کنید که چگونه آن را به خوبی نشان دهید. روی میز قرار دهید یا اصلاً با استفاده از فتوشاپ و ابزارهای گرافیکی، با یک محیط آن را احاطه کنید؟ کنار آن چه چیزی قرار دهید که هم تناسب داشته باشد و هم به هدف شما نزدیک‌تر باشد؟

برای به دست آوردن این ایده باید نمونه عکس‌های تبلیغاتی مشابه زیادی را مشاهده کنید. سعی کنید از عکس‌ها الهام بگیرید، کپی نکنید.

به دنبال موقعیت‌های مختلف باشید

حالا باید به دنبال موقعیت‌های مختلفی باشید تا ایده خود را بررسی کنید. گاهی شاید مجبور به استفاده از 100 موقعیت و شات متفاوت شوید تا به هدف خود برسید. ابزارها و محیط‌های مختلف را بررسی کنید.

موقعیت های مختلف عکاسی

از یک عکاس حرفه‌ای کمک بگیرید

در عکاسی تبلیغاتی، فعالیت تیمی بیشتر از هر چیزی اهمیت دارد. در واقع، برای اینکه بتوانید ایده‌ها و موقعیت‌های مختلفی را بررسی و در آخر یک مورد را انتخاب کنید، بهتر است که یک تیم حرفه‌ای داشته باشید. حداقل اگر به هر دلیلی قادر به تشکیل تیمی برای خود نیستید، حتماً از یک عکاس حرفه‌ای و باتجربه مشورت بگیرید. مسلماً آن‌ها فوت کوزه‌گری کار خود را به شما نمی‌گویند؛ اما به هرحال، توصیه‌هایی را به شما می‌کنند. این توصیه‌ها را باید در هوا بقاپید.

تکنیک‌ها را به خوبی اجرا کنید

عاملی که باعث دیده شدن بهتر ایده شما می‌شود، اجرای تکنیک­های اصلی در عکاسی تبلیغاتی است. مهم‌ترین تکنیک، نورپردازی مناسب است. اگر به بیلبوردها و عکس‌های تبلیغاتی دقت کرده باشید، نور روی محصول اصلی نسبت به بقیه بیشتر است. نور باعث می‌شود تا توجه کاربر به نقطه مورد نظر بیشتر جلب شود.

عکاسی تبلیغاتی و تکنیک های آن

از المان‌های مرتبط استفاده کنید

در این نوع عکاسی، هدف این است که مزیت یا حس خرید کالا در ارتباط با دیگر المان‌ها به خوبی نمایش داده شود. پس المان‌ها باید با خود محصول در ارتباط باشند. همان نمونه پنیر که در بالا گفتیم، در نظر بگیرید. یکی از رایج‌ترین عکس‌های تبلیغاتی برای این محصول، قرار دادن آن در میز صبحانه و در کنار کره، عسل و مربا و غیره است. حالا اگر پنیر را کنار لپ‌تاپ و گوشی تلفن قرار دهید، چه حسی پیدا می‌کنید؟ در واقع، اصلاً توجه شما به پنیر معطوف نمی‌شود و آن را یک عنصر بی‌ارتباط می‌دانید. به عبارتی دیگر، المان‌های نامناسب باعث خارج شدن توجه کاربر از محصول به دیگر قسمت‌ها می‌شود.

ویرایش عکس را فراموش نکنید

بهترین عکاس‌ها هم در آخر عکس خود را ویرایش می‌کنند. در قدم اول، عکاس فقط از محصول عکس می‌گیرد. حالا نوبت این است که عکس را در کنار دیگر المان‌ها قرار دهد و تکنیک‌های عکاسی از جمله نور را روی آن پیاده‌سازی کند. بهتر است که بر فعالیت با ابزارهای ویرایشگر عکس، تسلط کافی داشته باشید. به هرحال، المان‌های زائد در عکس زیاد است. هدف از ویرایش علاوه بر حذف المان‌های زائد و ترکیب بقیه با هم افزایش جلب توجه کاربر روی محصول است.

ویرایش عکس تبلغاتی

یک دیدگاه بگذارید

نام و نام خانوادگی*

وب‌سایت

دیدگاه