پرش لینک ها

8 نکته مهمی که باید در نوشتن متن تیزر رعایت کنید

هیچگاه فکر نکنید که چون تیزر خیلی کوتاه است، پس نباید به ویژگی‌های ساخت و متن آن توجه کرد. همین‌که یک تیزری باشد و بتواند برند را معرفی کند، کافی است؛ اما چقدر از همین نمونه‌ها حتی در داخل کشور مثال بزنیم که به دلیل رعایت نکردن اصول ساخت، تأثیر مخربی روی چهره برند داشته‌اند؟

مرز بین تیزر تبلیغاتی موفق و ناموفق به اندازه یک تار مو است. هدف شما در تیزر نمایش دادن است، برای همین است که از همین اول روی تبلیغاتی بودن آن تأکید زیادی می‌شود. قرار نیست که آموزشی مطرح شود. تبلیغ یعنی چه؟ یعنی این­که شما درصدد معرفی محصول یا خدمات برند خود هستید. کسی به دنبال این نیست که کسب‌­­ وکار خود را به صورت بد معرفی کند؛ اما اگر با ساخت تیزر به فکر معرفی آن هستید، فقط کافی است که ویژگی‌های ساخت را دست کم بگیرید، ببینید چه فاجعه‌ای به وجود می‌آید. ویژگی‌های زیادی در ساخت تیزر تبلیغاتی باید مورد توجه قرار بگیرد. مهم‌ترین آن متن است. متنی که باید در حین پخش ویدئو توسط یک گوینده با صدای رسا گفته شود.

باید قبول کنید که نوشتن متن تیزر چالش است؛ حتی برای آن‌هایی که چندین سال است در حوزه کپی رایتینگ و تولید انواع تیزر تبلیغاتی فعالیت می‌کنند. واقعاً نوشتن متنی که بتواند درصد بزرگی از مخاطبان شما را به خود جلب کند، خیلی سخت است. باید این را هم قبول کنید که این کار نشدنی است. هرچه تیزر شما از دید یک نفر عالی باشد؛ ممکن است در این بین کسی باشد که آن را نپسندد. شما کارتان را درست انجام دهید، همه چیز بر اساس برنامه پیش خواهد رفت.

در ادامه قصد داریم تا تکنیک‌هایی را برای شما معرفی کنیم که باید در نوشتن متن تیزر به آن‌ها دقت کنید. نکاتی که شاید در اول تکراری به نظر برسند؛ اما بر اساس تجربه نویسندگان این حوزه به دست آمده است.

نکات نوشتن متن تیزر

  1. به مخاطب توجه کنید

مخاطب شناسی یکی از اولین کارهایی است که شما باید قبل از نوشتن تیزر انجام دهید. اینکه اصلاً قرار است این تیزر چه نوع گروهی را مورد هدف قرار دهد. ساده یا سخت، این گروه با چندین جلسه و بررسی اینترنتی و غیره پیدا می‌شود. نکته مهم شناخت صدای قابل فهم برای آن‌ها است. اینکه چگونه برای این گروه باید متن بنویسید که به خوبی با تیزرتان ارتباط برقرار کنند؛ مسلماً جنس صدای گوینده نیز مهم است.

تیزرهای تبلیغاتی که برای کودکان ساخته می‌شود، باید نگارش متن آن قابل فهم برای کودکان باشد. کودکان متن‌هایی با جنس کلمات سنگین را درک نمی‌کنند. همین قضیه را برعکس کنید. وقتی گروهی از مردم بزرگسال را خطاب قرار می‌دهید، ساده صحبت کردن می‌تواند باعث شود که تیزر شما را جدی نگیرند. در واقع فکر می‌کنند که برای گروه کودکان است. برای اینکه متن شما با صدای مخاطبانتان همخوانی داشته باشد، به کلمات مورد استفاده دقت کنید.

  • داستان ننویسید

تیزر زمان خیلی کمی دارد؛ متوسط بین یک تا دو دقیقه، حالا برای بعضی موارد هم بیشتر. واقعاً در این مدت کم داستان‌گویی اصلاً روش خوبی نیست. البته نه اینکه داستان نگویید؛ اما رمان ننویسید. مشاهده تیزرهای برندهای موفق به شما در این امر کمک می­کند. برندهای موفق به جای روایت یک داستان طولانی تلاش می­کنند تا کوتاه، مختصر و صد البته مفید مزیت استفاده از محصول خود را برای مخاطب توضیح دهند.

  • از نوشتن صفت‌های برتری خودداری کنید

عالی، بهترین، قوی‌ترین، زیباترین و غیره از صفت‌هایی هستند که در نوشتن متن تیزر جایی ندارند. تیزری موفق است که بیننده در ابتدا حس نکند، تبلیغ می‌بیند. استفاده از این کلمات در هر کجایی از متن نشان می‌دهد که شما درصدد القا این مفهوم هستید؛ چه درست چه غلط. این کلمات در استراتژی‌های تبلیغات متن‌های قدیمی استفاده می‌شد.

  • بگویید و نشان دهید

شما برای کارخانه شیر خود این ادعا را دارید که دستگاه‌هایتان از فلان برند سوئدی است. نشان دهید. این روزها حرف از هوا بی‌ارزش‌تر است. بیننده تا نبیند، باور نخواهد کرد. نشان دهید که برندهای دستگاهتان سوئدی و با آخرین تکنولوژی است. نشان دهید که شما بهداشت را رعایت می‌کنید. بزرگی کسب و کارتان را نشان دهید. در واقع خود را ثابت کنید.

مقاله زیر را حتماً مطالعه کنید:

دسته بندی شرکت هایی که به تیزر تبلیغاتی نیاز دارند؟

  • اولویت‌بندی کنید

هزاران ایده را می‌توان برای نوشتن متن تیزر در نظر گرفت؛ اما واقعاً امکان گفتن همه آن‌ها وجود دارد؟ خیر. در ابتدا هر جمله‌ای که به ذهنتان می‌رسد، بنویسید. هرکدام را شماره بگذارید. بعد از اینکه تمام شد، آن‌ها را بخوانید و برای هرکدام امتیاز بدهید. امتیاز بر این اساس که آیا واقعاً گفتن این جمله ماهیت و تمایز را نشان می‌دهد یا خیر؟ آیا انگیزه یا تشویقی در بیننده ایجاد می‌کند که حداقل برند شما را در اینترنت جست‌وجو کند؟ سپس میانگین بگیرید. جملاتی با امتیاز کمتر از میانگین را حذف کرده و این روش را ادامه دهید تا به تعداد جملات دلخواه برسید. حالا زمان متصل­کردن آن‌ها به یکدیگر است.

  • جمله شرطی ننویسید

چرا برای بیننده یا مشتری خود شرط تعیین می‌کنید؟ اگر شما علاقه‌مند به زندگی رؤیایی در ترکیه هستید، در پروژه ساختمانی ما ثبت‌نام کنید. این دقیقاً چه معنایی می‌تواند داشته باشد جز اینکه بیننده حس کند باز شما در حال تبلیغ هستید، نه نشان دادن.

مقاله زیر را در کنار این مطلب مطالعه کنید:

مراحل ساخت تیزر تبلیغاتی چیست؟

  • اطلاعات بدهید

چیستان ننویسید که بیننده مجبور باشد برای فهمیدن آن به دایره المعارف رجوع کند. به جای اینکه بگویید دمای جوشیدن این شیر همانند دمای بدن کوالاهای جنگل استرالیا است، به طور دقیق داده بدهید. هرچه اطلاعات دقیق‌تر و صریح‌تر باشد، خیلی سریع به هدف خواهید رسید. تا می‌توانید اطلاعات مورد نیاز را با زبان ساده بیان کنید. اطلاعاتی که فکر می‌کنید در تصمیم‌گیری خرید مشتری تأثیرگذار است.

  • مراقب فرهنگ‌ها باشید

متأسفانه برخی برای کمی شیرین‌تر کردن فضا از ضرب‌المثل‌های رایج استفاده می‌کنند، غافل از اینکه این ضرب‌المثل ممکن است معنای منفی در یک فرهنگی داشته باشد. این اتفاق متأسفانه افتاده است. برای همین به همان سادگی متنی بنویسید و آن را بازگو کنید. اصلاً به فکر خودشیرینی با شعر و داستان‌های تاریخی و غیره نباشید. در کشور ما فرهنگ‌های مختلفی وجود دارد. یک عبارت ممکن است که در یک فرهنگ به طور دیگری استفاده شود. این نکته را در نظر بگیرید.

یک دیدگاه بگذارید

نام و نام خانوادگی*

وب‌سایت

دیدگاه