پرش لینک ها

8 تکنیک کلاسیک داستان سرایی برای درگیرکردن مخاطبان (قسمت سوم)

پیش از این درباره چیستی داستان سرایی و داستان سرایی توسط کاربر صحبت کردیم. در ادامه مقالات داستان سرایی به سراغ تکنیک­ های داستان سرایی رفتیم، سایت اسپارکل در مقاله­ ای به بررسی نکات کاربردی در زمینه تکنیک­ های داستان سرایی پرداخته است. ترجمه این مقاله پیش روی شماست.

مقاله اول را بخوانید:

داستان سرایی در برند (Brand Storytelling) چیست؟ (قسمت اول)

یک نویسنده خوب مخاطبانش را به یک سفر رویایی می­ برد. سعی می ­کند تا به آن ها انگیزه داده و آن ها را سرجای خود نگه دارد. اما این که داستان خود را طوری طراحی کند که مخاطبان تا انتها با او همراه بوده و درگیر داستان باشند مهارت خاصی می­ طلبد. از این 8 تکنیک برای حرفه­ ای ­تر کردن داستان خود استفاده کنید. شما می ­خواهید داستان بنویسید بنابراین با حقایقی آغاز می­ کنید که درگیر آن هستید. این کار غلط است. مخاطبان دوست دارند تا داستان بشنوند. مشتریان مشتاق قهرمان­ ها، سفرها، اتفاقات هیجان انگیز، لایه­ های تو­درتو و پایان خوش هستند. تکنیک­های زیر کمک می ­کنند تا با داستانی شروع کنید که قلب و ذهن مخاطبتان را بدزدد و آنان را میخکوب کند. داستان گویی را شروع کنید، بقیه چیزها خودش درست می­ شود.

  1. قهرمان

هسته اصلی داستان­‌های قدیمی مذهبی و تاریخی زیادی در سراسر جهان است. از قهرمان خواسته می‌­شود از خانه‌­اش بیرون بزند و پا به سفر سختی بگذارد. او از مکانی شناخته شده به مکان خطرناک ناشناسی سفر می‌­کند. بعد از غلبه بر سختی­‌های راه قهرمان با دستاوردی خاص یا دانشی منحصر بفرد-دانشی که به افراد آن جامعه کمک می‌­کند – به خانه باز می‌­گردد. بسیاری از داستان­‌های امروزی مثل شیرشاه و جنگ ستارگان نیز از این قاعده پیروی می­‌کنند.

monomyth in storytelling
قهرمان

در ارائه داستان استفاده از قهرمان به شما کمک می­‌کند تا راحت­‌تر بتوانید دانش مدنظر را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید. این موضوع پیام شما را برای مخاطبانتان قابل لمس می‌­کند.

مناسب برای:

  • روایت سفری برای مخاطب
  • نمایش منافع ریسک کردن
  • نمایش چگونگی به دست آوردن یک دانش جدید

برای آشنایی بیشتر با تکنیک استفاده از قهرمان در کتاب داستان یک قهرمان اثر جوزف کمپبل را مشاهده کنید.

همچنین داستان قهرمان ژاپنی یویو را نیز می توانید مشاهده کنید. قهرمان یویو ژاپنی با نام مستعار بلک داستان جذابی در مورد پیدا کردن هدف زندگی و مسیر سخت رسیدن به جایگاه قهرمانی­‌اش را روایت می­‌کند. او داستان زندگی­ قهرمانی‌­اش را روایت می‌­کند و به مخاطبان حس­ خوب منتقل می‌­کند.

2.کوهستان

ساختار کوه روشی است که احساسات و اشتیاق را در مسیر داستان تحریک می­‌کند. این موضوع مثل استفاده از قهرمان در داستان است زیرا به ما کمک می­‌کند تا اگر در داستان اتفاقی رخ داد از قبل آن­را برنامه­‌ریزی کنیم. البته تفاوت آن با قهرمان پردازی این است که در انتها حتما پایان خوشی ندارد. اولین بخش داستان شرح موضوع است، با رخدادهای کوچکی در مسیر داستان پشتیبانی شده و اوج می­‌گیرد تا به رخداد اصلی می­‌رسد. این روش کمی شبیه به سریال­‌های تلویزیونی است – هر قسمت بالا و پایینی خودش را دارد و همه قسمت­‌ها این جریان را پشتیبانی می­‌کنند تا در انتهای فصل به اوج خود برسند –

the mountain technique in story telling
کوهستان

مناسب برای:

  • نمایش غلبه بر چندین چالش مختلف
  • روایت گام به گام موضوع
  • ارائه پایان بندی منطقی

برای مطالعه بیشتر می‌­توانید به این لینک مراجعه کنید.

همچنین در فیلم پایین ایمی مولینز برای بیان داستان زندگی خود – از نداشتن استخوان کوچک پا در زمان تولد تا شهرت در ورزش و سینما – از روش کوهستان استفاده می­‌کند.

3. حلقه‌­های تودرتو

تکنیک حلقه­‌های تو در تو یکی از روش­‌های داستان سرایی است که شما سه داستان را لایه لایه و مرتبط به هم روایت می‌­کنید. شما مهم­‌ترین داستان- پیام اصلی خود- را در مرکز قرار می­‌دهید و برای توضیح و دقت بیشتر باقی داستا‌ن­ها را اطراف آن روایت می‌­کنید. اولین داستانی که روایت می­‌کنید آخرین داستانی است که آن­را به اتمام می­رسانید، دومین داستانی که روایت می­‌کنید دومین داستانی است که به پایان می­‌رسد تا انتها.

حلقه­‌های تو در تو شبیه داستانی است که دوست شما بخواهد در مورد فردی تاثیرگذار در زندگی‌­اش برای شما روایت کند، کسی که درس مهمی به دوست شما یاد داده است. حلقه اول داستان دوست شما و حلقه دوم داستان فرد تاثیرگذار است. در مرکز این دو داستان درس مهم قرار گرفته است.

nested loops in story telling
حلقه‌های تودرتو

مناسب برای :

  • نمایش چگونگی قرار گرفتن در چالش های زندگی
  • نمایش موضوع اصلی به کمک مقایسه کردن موضوعات مختلف
  • نمایش تاثیرگذاری یک بینش بر مسیر زندگی

درفیلم پایین می­‌توانید مشاهده کنید سایمون سینک چگونه در سخنرانی تد چرایی کاری را که انجام می‌­دهید در مرکز قرار داده و از روش حلقه­‌های تودرتو استفاده می­‌کند. حلقه‌­های تودرتو روش مناسبی است تا ایده خود را به بهترین روش به مخاطبان ارائه کنید.

همچنین در فیلم پایین می­‌توانید ببینید شیما ماندا.ن.گازی تجربه خود از دانشگاه و شرایط سخت زندگی در آفریقا را به کمک روش حلقه‌­های تودرتو مطرح می‌­کند.

مقاله دوم داستان سرایی را از لینک پایین مطالعه کنید:

داستان‌ سرایی توسط مخاطبان چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟ (قسمت دوم)

4.چشمک‌زن

چشمک زن روش مناسبی برای طراحی کنفرانس‌هاست. نانسی دورتو گرافیست در کتاب خود به نام (منطقی) برای بررسی کنفرانس‌­های معروف از روش چشمک­‌زن استفاده کرده است. او بر این باور است که سخنرانی‌­های فوق العاده با ایده های خود بر دنیای ما تاثیر می­‌گذارند و موفق عمل می‌­کنند. آن‌ها آنچه که وجود دارد را با آنچه که باید باشد مقایسه می‌­کنند.

sparklines in storytelling
چشمک زن

با استفاده از این روش توجه افراد را به مشکلات جامعه خود، زندگی شخصی خود و کسب و کارهایمان جلب می‌­کنیم. ارائه دهنده این اشتیاق را در مخاطبان ایجاد می­‌کند تا برای تغییر جامعه خود تلاش کنند. این روش تکنیک فوق العاده‌­ای است تا مخاطبان موضوع و ارائه شما را بیش از پیش حمایت کنند.

مناسب برای :

  • ایجاد انگیزه در مخاطب برای اقدام
  • زنده کردن امید و هیجان در مخاطبان شما
  • جلب توجه مخاطبان

در این لینک می­‌توانید کتاب نانسی دورتو با نام منطقی را مشاهده کنید که در آن به بررسی دقیق‌­تر تکنیک چشمک زن پرداخته است.

سخنرانی مارتین لوتر کینگ با موضوع تبعیض جنسیتی، آزادی و برابری در دنیا بسیار شناخته شده است، در این سخنرانی او از روش چشمک‌زن برای سخنرانی خود استفاده می­کند.فیلم پایین را ببینید.

5.میانه­‌ی ­داستان

تکنیک وسط داستان یا در میانه داستان زمانی اتفاق می­‌افند که مخاطب را در عمل انجام شده قرار می­‌دهید، قبل از اینکه دقیقا توضیح دهید چطور به این مرحله رسیده‌­اید. با قراردادن مخاطبتان دقیقا در بهترین قسمت داستان، مخاطب از همان ابتدا درگیر موضوع می­‌شود و تلاش می‌­کند تا بفهمد جریان از چه قرار است.

دقت کنید نباید تمام داستان را همان ابتدا لو بدهید. تنها تلاش کنید همان ابتدای امر با چیزی غیر معمول و عجیب و غریب شروع کنید – چیزی که نیاز به توضیح بیشتر داشته باشد – به مخاطب اندازه‌­ای اطلاعات بدهید که او را مثل یک حریف ضربه خورده همان ابتدای امر در زمین میخکوب کنید و سپس داستان را ادامه دهید.

middle of media in storytelling
میانه‌ی داستان

باید توجه داشت این روش برای کنفرانس­‌های کوتاه کاربردی است – اگر این قضیه زیاد طول بکشد توجه مخاطب را ازدست می­‌دهید و مخاطب خسته می‌­شود.

مناسب برای :

  • بدست آوردن توجه مخاطب در ابتدای امر
  • مجبور کردن مخاطب به دقت و توجه بیشتر
  • جلب توجه مخاطب به نقاط اصلی و حساس داستان

زک ابراهیم سخنرانی خود را با عنوان «من فرزند یک تروریست هستم» آغاز می­‌کند و پدر خود را مسئول بمب‌گذاری مرکز خرید جهانی در سال 1993 معرفی می­‌کند. مخاطبان او از همان ابتدا به صندلی­‌های خود می‌­چسبند. زک داستان کودکی خود و سختی­‌هایی که به واسطه اتهام پدرش تحمل کرده را بیان می­‌کند.

6.هم‌گرایی

روشی برای ارائه است که به مخاطبان نشان می­‌دهد چگونه چندین نگرش مختلف به هم متصل شده و یک داستان یا یک محصول واحد را می­‌سازند. یا توضیح می­‌دهد چگونه یک ایده فوق العاده از تلاقی چندین ذهن ایده پرداز که به یک موضوع واحد فکر می‌­کنند بوجود می‌­آید. می‌­توان از این روش برای تولد یک حرکت استفاده کرد. روش ایده­‌های هم‌گرا شبیه روش حلقه­‌های تو در تو است اما به جای آن­‌که یک داستان را توسط چندین داستان فرعی روایت کند نشان می­‌دهد که چگونه چند داستان ساده یکسان به یک داستان واحد گوش دادنی تبدیل می­‌شوند.

converging ideas in storytelling
هم‌گرایی

این روش می‌­تواند برای روایت داستان شرکت­‌های بزرگ تجاری استفاده شود. برای مثال داستان توسعه دهندگان وب با نام‌­های لری پیج و سرگی برین.

لری و سرگی در پروژه دکترای خود در دانشگاه استنفورد درسال 1995 یکدیگر را ملاقات کردند، در ملاقات اولیه از هم خوششان نیامد. هر دوی آن­‌ها ایده­‌های بزرگی در ذهن خود داشتند و کار بصورت فردی را بیشتر ترجیح می‌­دادند. بطور اتفاقی آنان متوجه شدند که در حال کار روی پروژه‌­ای مشترک هستند و در نهایت نتیجه این پروژه کمپانی گوکل را رقم زد.

مناسب برای :

  • نشان دادن این که ذهن های خلاق چگونه کنار هم می‌­آیند
  • نشان دادن این که در طول تاریخ چگونه توسعه موضوعات مختلف صورت می‌­گیرد
  • نشان دادن این موضوع که چگونه یک رفاقت صمیمانه شکل می‌­گیرد

استیون جانسون بیان می‌­کند همکاری افراد چگونه بهترین ایده­‌های تاریخ را عملی می­‌کند، سخنرانی تد او را در پایین مشاهده کنید.

همچنین جان بوهانن به کمک رقص و زبان بدن فوق العاده خود در این لینک بیان می­‌کند که دانشمندان و رقصنده‌ها چگونه با هم می­‌توانند یک کنفرانس کسل کننده را به یک کنفرانس دیدنی و جذاب تبدیل کند.

7.شروع گیج‌کننده

داستان با شروع گیج کننده روشی است که شما در ابتدا سعی می­‌کنید تا داستانی تکراری و قابل پیش‌­بینی را روایت کنید ناگهان مسیر داستان را عوض می‌­کنید. شما توجه مخاطبتان را به احساساتی خاص منحرف می­‌کنید و سپس با تغییر ناگهانی مسیر داستان، او را شوکه می­‌کنید.

این روش برای زمانی که شما در چیزی تجربه شکست دارید و مجبور شدید تا مسیر رفته را بازگردید و از نو شروع کنید تا به موفقیت برسید، کاربردی است. این روش برای بیان تجربیات حاصل از شکست یا روش خلاقانه حل آن مناسب است.

false start in storytelling
شروع گیج‌کننده

بهترین نتیجه زمانی بدست می‌­آید که تمام توجه مخاطب خود را معطوف نکته انحرافی داستان خود کنید و با توجه بیشتر او به روایت داستان بپردازید.

مناسب برای :

  • بهم زدن انتظارات مشتریان
  • نمایش فوائد انعطاف پذیری داستان
  • درگیر کردن مخاطبان

جی کی رولینگ سخنرانی خود را به شکل عجیبی شروع م‌ی­کند. او درباره دوران دانشجویی خود و انتظاراتی که خانواده­اش از او داشتند صحبت م‌ی­کند. حضار از او انتظار دارند تا از موفقیت‌­هایش در نویسندگی بگوید، اما او از شکست­هایش در سن بیست سالگی صحبت می­‌کند. آنچه بعد از این روایت می­‌شود فوق­‌العاده است. سخنرانی او را مشاهده کنید.

‌8. ساختار گلبرگی

مدیریت ارائه چندین گوینده یا داستان پیرامون یک موضوع واحد را ساختار گلبرگی می‌­نامند. این مدل زمانی که چندین داستان غیرمرتبط دارید که همه آن‌ها یک پیام را مخابره می­‌کنند کاربردی است.

petal structure in storytelling
ساختار گلبرگی

شما داستان­‌هایتان را به ترتیب و مجزا روایت می­‌کنید بدون این که به ارائه پیام اصلی بپردازید. هر داستان می‌­تواند به داستان بعدی متصل شود اما هر کدام به خودی خود باید به صورت کامل روایت شود. در این حالت شما برای اثبات موضوع اصلی خود می‌­توانید دلایل محکم و قانع کننده ارائه کرده و پیرامون ایده اصلی خود احساسات مخاطبان را نیز درگیر موضوع کنید. زمانی که به مخاطبان خود نشان م‌ی­دهید چگونه همه این داستا‌ن­ها به یک موضوع مربوط می­شوند، اهمیت پیام شما را عمیق‌­تر درک می‌­کنند.

مناسب برای :

  • نشان دادن اینکه لایه‌­های مختلف یک داستان چگونه به هم متصل‌­اند
  • نشان دادن ارتباط موضوعی چندین سناریو مختلف به یک ایده اصلی
  • اجازه دادن به چندین ارائه دهنده برای صحبت همزمان در مورد یک موضوع

توصیه‌­هایی برای نگارش داستان را به پیشنهاد دانشگاه مولن در اینجا ببینید.

با داستان آغاز کنید

حالا شما به تکنیک‌­ها مجهز هستید، تکنیک‌­های داستان سرایی داستان شما را قدرت می‌­بخشند و به شما کمک می­کنند تا مخاطبان خود را درگیر داستان خود کنید.

 8 تکنیک کاربردی برای بهتر کردن ارائه و درگیر شدن مخاطبان را با هم مرور کردیم. قطعا روش­‌های داستان سرایی دیگری نیز وجود دارند که می­‌توانید از آن‌ها به نفع خود استفاده کنید. ما در این مقاله تلاش کردیم تا به شما نشان دهیم که داستان‌ها قدرتمند­ اند. داستان ها زبان مخاطب شما هستند.

داستان شما می تواند قلب مشتریانتان را تسخیر کند.

مقاله چهارم را از دست ندهید:

نمونه‌های موفق داستان سرایی در ایران و جهان (قسمت چهارم)

برای مطالعه مقاله اصلی می‌توانید به لینک پایین مراجعه کنید:

برای مطالعه اینجا را کلیک کنید.

یک دیدگاه بگذارید

نام و نام خانوادگی*

وب‌سایت

دیدگاه