پرش لینک ها

6 نکته‌ای که باید در ساخت موشن گرافیک رعایت کنید

همه چیز که در موشن گرافیک فنی نیست. متأسفانه همیشه آخر پروژه‌ها دیده می‌شود. وقتی یک پروژه تمام می‌شود، اولین سؤالی که از طراح می‌پرسند، در خصوص ابزار استفاده شده است؛ در صورتی که ابزار فقط یک جنبه‌ای از کار را نشان می‌دهد. تحقیق، بررسی، دانش از جمله موارد مهمی هستند که باید در ساخت موشن گرافیک از آن استفاده شود. مواردی  هستند که قبل از ابزار باید در نظر گرفته شوند. در واقع دانش تخصصی و مدیریت پروژه است که چگونگی استفاده از ابزار را مشخص می‌کند.

از طرفی دیگر برخی فقط یک جانبه جلو می‌روند؛ یعنی یا به ابزارها بیشتر تأکید دارند یا به سناریونویسی یا بخش‌های غیر فنی مانند دانش تخصصی طراحان. نکته‌ای که متأسفانه آن‌ها در نظر نمی‌گیرند، این است که باید برای ساخت موشن گرافیک باکیفیت همه موارد را از دانش گرفته تا ابزار در نظر گرفت. ما در ادامه مقاله قصد داریم تا 6 نکته اساسی و پایه را در ساخت موشن گرافیک معرفی کنیم. البته ممکن است که موارد دیگری هم وجود داشته باشد؛ اما در حالت کلی، پایه همه آن‌ها این 6 مورد است.

قبل از خواندن ادامه، مطالعه مقاله زیر را از دست ندهید

موشن گرافیک به چند نوع تقسیم می‌شود؟

6 مورد در ساخت موشن گرافیک

  1. مدیر پروژه باتجربه داشته باشید

مدیر پروژه از همان موارد غیر فنی است که در اول همین مقاله به آن اشاره کردیم. البته منظور ما از غیر فنی، ابزارهای مورد نیاز برای ساخت است. اولین گام برای طرح ریزی موشن گرافیک، نیاز به داشتن مدیر پروژه باتجربه است؛ اما مدیر پروژه چه وظیفه‌ای در این حوزه دارد؟

طراحی و ساخت یک موشن گرافیک دارای مراحل زیادی است؛ از تحقیق و بررسی نیاز مشتری و بازار گرفته تا سناریونویسی و ساخت آن. اینکه همه این‌ها باید به صورتی در کنار هم قرار بگیرند تا اول از همه پروژه باکیفیتی ساخته و دوم اینکه سروقت آماده شود. کسی که طراح است و مسئولیت بخش فنی مانند نوشتن سناریو را بر عهده دارد، به دلیل مشغله فکری نمی‌تواند به دیگر بخش‌ها وارد شود. برای همین نیاز به یک مدیر پروژه است.

مدیر پروژه کسی است که پروژه را دریافت کرده، نیاز را مشخص، بر اساس توانایی افراد در تیم، وظیفه‌ها را تعیین و آن‌ها را مدیریت می‌کند تا هم کار باکیفیت و هم سروقت تحویل مشتری دهد.

2. داستان مناسب بنویسید

یک موشن گرافیک خوب باید داستانی را بیان کند. داستانی که در دل خود تبلیغی داشته باشد؛ اما بیننده متوجه آن نشود. مسلماً این داستان اول از همه نیاز به یک سناریو دارد. سناریویی که در آن مراحل داستان نویسی از ابتدا تا انتها مشخص کرده باشد. در واقع باید گفت که این نوشته و طرح موشن است که باعث درک و جذب کاربر می‌شود، نه موارد تصویری و گرافیکی آن.

ساختار داستان، نوع کلمات به کار رفته، تعداد کلمات از جمله مواردی هستند که حتماً باید در نوشتن داستان موشن به آن دقت شود. این نکته را در نظر داشته باشید که این مسئله کاملاً تخصصی است و برای همین حتماً باید به دست یک کارشناس باتجربه در حوزه تولید محتوا انجام شود.

3. طراح آشنا به موشن استخدام کنید

همین الآن اگر شما آگهی استخدام گرافیست کار در سایت‌ها منتشر کنید، حداقل 50 عدد رزومه دریافت خواهید کرد. همه هم با تجربه هستند؛ اما سؤال اینجاست که چه تعداد از این افراد توانایی و تجربه کار در حوزه تولید موشن گرافیک را دارند؟ طراح موشن باید بداند که در هر لحظه چه المان و گرافیکی را به کار ببرد که متناسب با سناریوی داستان باشد؟ ساختار کلی گرافیک چقدر با هدف برند سازگار است؟ المان‌های او چه ویژگی‌های بصری برای جذب مخاطب داشته باشد؟ از همه مهم‌تر اینکه چگونه آن‌ها را کنار هم قرار دهد؟

4. انیمیشن‌های ساده به کار ببرید

موشن گرافیک و انیمیشن هر دو در نگاه اول یکسان هستند. فقط موشن برای تبلیغات و انیمیشن برای موارد آموزشی بیشتر استفاده می‌شوند. به هر حال در هر دو تصاویر متحرک وجود دارد. نکته مهم اینکه در ساخت موشن نباید خیلی روی انیمیشن‌ها تمرکز کنید. نه اینکه نسبت به کیفیت آن‌ها بی‌تفاوت باشید، بلکه بیشتر باید توجه خود را به سمت تناسب داشتن تصویر با هدف معطوف کنید.

متأسفانه برخی چنان غرق در به کار بردن تصاویر باکیفیت می‌شوند که هدف تبلیغاتی آن را فراموش می‌کنند. مسئله اصلی در ساخت موشن این است که هرچه ساده‌تر باشد، بهتر است.

A piece of cake

5. فقط یک ایده را دنبال کنید

مدت زمان متوسط یک موشن 30 ثانیه است. حالا ممکن است که بیشتر هم شود. مسئله اینجاست که در ساخت موشن که چنین زمان کمی دارد، نمی‌توان چندین ایده را دنبال کرد. حتی گاهی یک ایده کامل را هم نمی‌توان پوشش داد. در حالت کلی توصیه می‌شود که یک نکته را تحت پوشش دهید. مهم نیست که ایده پشت نکته چقدر بزرگ یا کوچک است، مهم این است که کامل بیان شود.

6. ابزارهای حرفه‌ای را به کار ببرید

با اینکه در بالا نوشتیم همه چیز ابزار نیست؛ اما دلیلی نمی‌شود که نسبت به آن‌ها بی‌تفاوت باشید. برای ساخت موشن گرافیک حرفه‌ای باید از ابزارهای مناسب و به روز استفاده کنید. دو نکته دیگر را هم باید در نظر بگیرید. اول اینکه در استفاده از یک ابزار تعصب نداشته باشید. برخی فقط از فتوشاپ استفاده می‌کنند. بله با این ابزار هم می‌توان موشن ساخت؛ اما اصلاً حرفه‌ای نیست. دوم اینکه دانش خود را نسبت به استفاده از یک ابزار افزایش دهید. کسی در این حوزه موفق است که دانش بالایی در ابزارها داشته باشد.

نتیجه‌گیری

موشن گرافیک را فقط به چشم یک محتوای تصویری نگاه نکنید. متأسفانه این دید باعث می‌شود که فقط به کیفیت تصویر نهایی دقت داشته باشید و به عوامل دیگر از جمله سناریو، استراتژی و کیفیت صدای آن بی‌تفاوت باشید.

در ساخت موشن اولین کار برنامه‌ریزی است. شما باید بدانید که هدفتان از ساخت آن چیست و بر اساس آن بهترین سناریو و داستان را بنویسید. سپس عکس‌های مناسب را طراحی کنید. نکته مهم اینکه طراحی موشن فعالیت کاملاً تخصصی است. محتوایی نیست که خودتان بتوانید آن را از صفر تا صد انجام دهید. یک موشن گاهی تا چندین بار ساخته می‌شود تا بتواند نکته مورد نظر را نشان دهد.

یک دیدگاه بگذارید

نام و نام خانوادگی*

وب‌سایت

دیدگاه