پرش لینک ها

چرا ویدئوی زنده در شبکه‌های اجتماعی در پوشش تصویری اهمیت دارد؟

با برگزاری یک مراسم یا همایش در یکی از سالن‌های شهر، چند نفر می‌توانند رویداد شما را مشاهده کنند؟ 100؟200؟ خیلی زیاد باشد، 400 نفر بیشتر نخواهد شد. برای اینکه هیچ سالنی گنجایش بیشتر از این را ندارد. این تعداد برای یک مراسم رسمی یا مهمانی خصوصی شاید کافی باشد؛ اما برای مراسم رونمایی از آخرین محصول یا معرفی خدمات جدید مسلماً تعداد بسیار کمی است. این تعداد نهایتاً مهم‌ترین افرادی هستند که شما از آن‌ها برای حضور دعوت کرده‌اید؛ اما تمایل دارید تا به صورت همزمان افراد بیشتری در سراسر کشور آن را مشاهده کنند. افرادی که به برند یا خدمات شما علاقه داشته؛ اما امکان حضور را ندارند.

تا چند سال پیش راهکاری وجود نداشت. تنها روش استفاده از تلویزیون بود که هماهنگی و هزینه بالایی روی دوش بسیاری از سازمان‌ها می‌گذاشت؛ برای همین همه امکان استفاده از آن را ندارند. حالا این روزها با شبکه‌های اجتماعی که مهم‌ترین آن لایو اینستاگرام است، می‌توان این کار را انجام داد.

لایو اینستاگرام یا دیگر شبکه‌های اجتماعی یک خدمت مجزا از پوشش تصویری است که شرکت‌ها برای شما انجام می‌دهند؛ البته شما می‌توانید آن دو را با هم هماهنگ کنید. حتی خودتان هم می‌توانید به کمک گوشی موبایل آن را تهیه کنید. سوال یا بهتر است که بژرسیم اصلا لایو چیست؟ هر ویدیوی زنده لایو است؟ چرا باید از لایو استفاده کنیم؟

some social medias together

خیلی از کاربرانی که به شما برای پوشش رویداد خودشان مراجعه می‌کنند، چنین تقاضایی دارند. هدف از پوشش تصویری رویداد مسئله جداگانه از لایو است. در پوشش تصویری شما بسیاری از جزئیات را هم می‌توانید نمایش دهید؛ اما در لایو هدف فقط نمایش مستقیم سخنرانی یا مراسم روی سن است.

ما در اینجا سعی کرده‌ایم تا به مسئله لایو ویدئو از دید دیگری نگاه کنیم. نگاهی که به شما برای پوشش تصویری هم کمک زیادی خواهد کرد.

لایو ویدئو چیست؟

ویدئو زنده چیزی است که بیشتر در شبکه‌های اجتماعی به ویژه در اینستاگرام مطرح می‌شود. البته شبکه‌های دیگری هم وجود دارد؛ اما در ایران خیلی کاربردی نیست. لایو اینستاگرام نوعی ویدئو است که بیشتر کاربران یا صفحه رسمی شرکت در صفحه خود منتشر کرده تا کاربرانی که امکان حضور نداشتند، چیزی را از دست ندهند.

what is live video

این روش نسبت به تلویزیون دو مزیت اصلی دارد:

  • امکان پخش ویدئوی زنده در تلویزیون هزینه‌بر است؛ در صورتی که از طریق لایو شبکه‌های اجتماعی، شما هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید.
  • امکان ارتباط مستقیم با دیگر کاربران وجود دارد. کاربرانی می‌توانند سؤال خود را بپرسند و شما هم به صورت آنلاین پاسخ دهید. امکانی که در تلویزیون وجود ندارد. نهایتاً از بینندگان خود درخواست ارسال پیامک یا نوشتن نظر در سایت خود کنید که این روش خیلی امکان‌پذیر نیست.

همان‌طور که در مورد قبل گفتیم، ویدئوی زنده باعث تعامل مستقیم کاربران و بینندگان با شما می‌شود. آن‌ها می‌توانند به صورت مستقیم سؤال خود را بپرسند، نسبت به صحبت‌ها با استیکرها واکنش نشان دهند و همچنین نظر خود را بگویند. ما نمی‌خواهیم که وارد جزئیات شویم و اینکه چه تأثیری در شبکه‌های اجتماعی دارد؛ برای اینکه اصلاً موضوع ما در این مطلب این نیست.

مقاله زیر را حتما مطالعه کنید

چگونه چیدمان سالنی برای تصویربرداری از مراسم داشته باشیم؟

البته در بالا هم گفتیم که این لایو فقط مخصوص به اینستاگرام نیست و دیگر شبکه‌ها هم دارند. اولین بار هم فیس بوک این مسئله را وارد کرد و در حال حاضر بیشتر درصد استفاده را دارد. در جدول زیر مقایسه میزان استفاده از لایو شبکه‌ها را در جهان گذاشته‌ایم:

ترتیب رتبه ویدئوی زنده در جذب کاربر
live streaming video platform ranking

وقتی ما به خیلی از مشتریان خود پیشنهاد لایو ویدئو را می‌دهیم، بسیاری در برابر این مسئله جبهه سختی می‌گیرند. این همه هزینه کردیم و مکان رزرو کردیم حالا چند نفر رایگان ببینند؟ این مسئله از نظر امنیتی مشکل دارد، ممکن است که به ما گیر بدهند و هزاران مسئله دیگر که واقعاً نمی‌تواند دلیل قانع کننده‌ای برای جلوگیری از این مسئله باشد.

متأسفانه بسیاری از آمارهایی که وجود دارد، مربوط به دلایل استفاده از لایو شبکه‌های اجتماعی در ترافیک وب‌سایت است؛ اما ما در ویدئوی زنده و آن هم برای پوشش تصویری چیزی به اسم سایت نداریم. حداقل برای ما در این بخش آن‌چنان اهمیت ندارد. پس باید به دیگر جنبه‌ها و دلایل آن نگاهی بیندازیم.

  1. محدودیت زمانی و مکانی وجود ندارد

برای نمایش ویدئو لایو غیر از شبکه‌های اجتماعی، باید کاربر خود را به یک دستگاه پخش که حالا تلویزیون است، برساند. اگر بیرون از خانه باشد، مسلماً پوشش زنده شما را از دست خواهد داد. بعد دیگر هم امکان دیدن آن وجود ندارد؛ اما در لایو شبکه‌های اجتماعی به ویژه اینستاگرام، دیگر محدودیت مکانی وجود ندارد. به راحتی در هرجا باشد و با استفاده از اینترنت می‌تواند مراسم زنده شما را تماشا کند. از طرفی اگر هم به هر دلیلی از دست داد، ویدئو برای حدود 24 ساعت در صفحه باقی می‌ماند و از این رو می‌تواند بعداً آن را مشاهده کند.

مقاله زیر را حتما مطالعه کنید

تولید محتوای چند رسانه ای برای سازمان ها

  • تعامل بهتر

یکی از دلایل و مزیت‌های لایو ویدئو زنده در شبکه‌های اجتماعی، تعامل بهتر شما با کاربران است. نمی‌گوییم مشتری، برای اینکه شما رویدادی با موضوعاتی مانند رونمایی، معرفی و غیره برگزار می‌کنید که بیشتر آن‌ها جنبه فروش ندارند. در تلویزیون امکان پرسیدن سؤال وجود ندارد؛ اما در شبکه‌ها کاربران راحت می‌توانند سؤال خود را بپرسند و شما به آن‌ها پاسخ دهید. همین تعامل مستقیم تأثیر بسیار زیادی به صورت غیرمستقیم روی برند شما خواهد داشت. در حقیقت دیگر متکلم وحده نخواهید بود، بلکه کاربرانی فراتر از مرزها با شما در تعامل خواهند بود.

  • بیننده فقط بیننده نیست
instagram logo oncellphone

در تلویزیون بیننده فقط بیننده است. به غیر از تعاملی که ندارد، برای او این وضع خسته کننده هم خواهد بود. به این صورت کاربران بیرون همانند نقش افراد شرکت کننده را خواهند داشت؛ اما همین تعامل باعث می‌شود که بیشتر از یک فرد معمولی باشند. حتی شما می‌توانید از آن برای افراد شرکت کننده هم استفاده کنید. به هرحال 400 مهمانی که شرکت می‌کنند، امکان پرسیدن سؤال ندارند. طراحی پنل هم خیلی هزینه‌بر است. پس از آن‌ها درخواست کنید تا سؤالات و نظر خود را در لایو پرسیده تا شما پاسخ دهید.

  • برند خود را گسترش می‌دهید

وقتی پوشش زنده‌ای برگزار می‌کنید، اگر به دنبال پخش ویدئو ضبط شده باشید، باید آن را از طریق سی دی یا شبکه‌های اشتراک فیلم، پخش کنید. فکر می‌کنید که این فیلم به دست چند نفر خواهد رسید؟ حتی اگر تبلیغات گسترده‌ای هم انجام دهید، مطمئن باشید که خیلی از کاربران حوصله رفتن به سایت‌های مختلف برای دیدن ویدئو را ندارند؛ اما قضیه لایو متفاوت است. یوزرهای مختلف از سراسر دنیا و از طریق صفحه شبکه‌های اجتماعی ویدئوی شما را می‌بینند.

boss behind the desk and live
  • کم‌هزینه است

پوشش تصویری از رویداد هزینه‌بر است؛ اما پخش آن از طریق شبکه‌های اجتماعی به ویژه اینستاگرام هزینه‌ای ندارد. واقعاً نسبت به تلویزیون صفر است. تنها هزینه‌ای که شما باید پرداخت کنید هزینه مربوط به اینترنت است.

نتیجه گیری

لایو زنده مسئله‌ای است که در چند سال گذشته در شبکه‌های اجتماعی طرفداران بیشتری پیدا کرده است. این لایو مزیت خوبی برای همایش و سمینارها است که در کنار پوشش تصویری رویداد خود از آن استفاده می‌کنند؛ حتی می‌توانند همان پوشش را به صورت زنده نمایش دهند.

مقاله زیر را نیز بخوانید:

نکاتی که باید در پوشش تصویری رویدادها رعایت کنید

یک دیدگاه بگذارید

نام و نام خانوادگی*

وب‌سایت

دیدگاه