پرش لینک ها

چرا تولید محتوای چند رسانه‌ای را باید جدی بگیریم؟

سلیقه کاربران متفاوت است. یکی با متن ارتباط برقرار می‌کند و دیگری حتی حوصله خواندن دو دقیقه متن سایت را ندارند. یکی عاشق دیدن ویدئوهای آموزشی است و دیگری ترجیح می‌دهد تا از طریق عکس و اینفوگرافیک به دنبال جواب خود باشد. به هرحال، یک نکته مشترک بین همه آن‌ها وجود دارد. هیچ‌کدام تا به حال نتوانستند که ادعا کنند که با یک شیوه ارائه، موضوع را به خوبی درک کرده‌اند. برای همین است که شرکت‌های تبلیغاتی و آموزشی، رو به تولید محتوای چند رسانه‌ای آورده‌اند.

وقتی صحبت از تولید محتوای چندرسانه‌ای یا همان مالتی مدیای خودمان می‌شود، ذهن اول سمت تلویزیون می‌رود. به هرحال، مالتی مدیا اصطلاحی است که در ابتدا ذهن را کمی گنگ می‌کند. در واقع مالتی مدیا عمر کمی ندارد؛ اما متأسفانه شروع نامناسبی برای معرفی خود داشته است. محتوای چندرسانه‌ای چیزی فراتر از تلویزیون و نرم‌افزارهای آموزشی موجود در کشور است. روشی برای نمایش محتوای آموزشی و حتی تبلیغاتی که می‌تواند همه جوانب را در خود نظر بگیرد.

how_to videos

تولید محتوای چند رسانه‌ای چیست؟

به تولید انواع محتوای متنی، تصویری و ویدئویی در کنار هم برای انتقال راحت‌تر مطالب را مالتی مدیا یا چندرسانه‌ای گویند. این نوع محتوا در برابر یک مطلب تک بعدی قرار می‌گیرد. هدف از به کار بردن، افزایش سرعت انتقال پیام و عمیق‌تر شدن کاربر در یادگیری و فهم آن است.

مثالی از محتوای چند رسانه‌ای

اصولاً قالب این نوع محتوا به صورت نرم افزار عرضه می‌شود. اگر گذرتان به نمایشگاه کتاب تهران یا حتی شهر خودتان افتاده باشد، با نرم‌افزارهای آموزشی با نام مالتی مدیا روبرو شده‌اید. در این نرم‌افزارها، یک موضوع خاص مانند اکسل، ورد یا غیره به طور کامل آموزش داده شده است.

برای بیان آموزش برنامه، از شیوه‌های متعددی درون نرم افزار استفاده شده است. اگر نرم افزار را نصب کنید، آیکون‌هایی با نام ویدئو، عکس، تمرین، فلش و غیره را مشاهده خواهید کرد. روی هر بخش کلیک کنید، با نوع مطلب داده شده روبرو خواهید شد. برای مثال، اگر وارد بخش ویدئو شوید، فیلم‌های آموزشی زیادی را مشاهده خواهید کرد که شخصی در آنجا برنامه موجود را آموزش خواهد داد. این در واقع رایج‌ترین عرضه محتوای مالتی مدیا در بازار است.

multimedia content

برای چه چیزی استفاده می‌شود؟

برخی فکر می‌کنند که این نوع محتوا فقط باید برای آموزش استفاده کرد، در صورتی که برعکس، بهترین شیوه تبلیغاتی و افزایش درک برند شما در ذهن کاربر است. شما خیلی راحت با عرضه نرم افزار یا حتی یک برنامه در سایت خود، می‌توانید انواع محتوا را در کنار هم قرار بدهید تا بهتر محصولات یا خدمات خود را معرفی کنید.

فروشگاه‌های اینترنتی می‌توانند بیشتر از بقیه از این شیوه استفاده کنند. اول از همه اینکه لازم نیست که حتماً مالتی مدیا در قالب نرم افزار باشد، بلکه می‌توانید از مفهوم آن در سایت خود استفاده کنید. بخش‌هایی که برای مالتی مدیا تعریف شده در جایگاه‌های مختلف سایت خود یا صفحه معرفی محصول به کار ببرید. یک ویدئو از کارکرد صحیح محصول، متنی با توضیح ویژگی‌ها، عکس‌های مختلف از محصول و غیره همه را در یک صفحه قرار دهید. خود این هم یک نوع محتوای مالتی مدیا به حساب می‌آید. فقط کافی است که نگاهی به صفحه محصولات فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ دنیا بیندازید. به راحتی آن‌ها را مشاهده خواهید کرد.

دلایل استفاده از مالتی مدیا

مالتی مدیا یک ابزارخاص نیست که باید آن را نصب کرده و در سایت یا نرم افزار خود به کار ببرید. بیشتر از چیزی، محتوای چند رسانه‌ای یک مفهوم است. مفهوم مالتی مدیا یعنی به کارگیری انواع محتوای لازم برای افزایش درک کاربر نسبت به مطلب یا محصول و خدمات. بالا هم نوشتیم، لازم نیست که همه انواع به کار گرفته شود، بلکه بیشترین چیزی که بسته به هدف شما می‌تواند تأثیر بالایی بگذارد. این دیگر بر اساس کاربران و ویژگی‌هایی به دست آمده از آن‌ها متفاوت است.

برای همین توصیه می‌کنیم که قبل از هر چیزی و شروع به کار، ابتدا کاربران و هدف خود را تعیین کنید. اینکه شما از کدام ویژگی مالتی مدیا باید استفاده کنید؟ کدام ابزار آن مناسب کسب‌وکار شما است؟ از چه نوع کانال عرضه‌ای باید استفاده کنید؟ در واقع، بیشتر از ساخت، درک ساخت آن مهم است.

اما مهم‌ترین سؤالی که قبل از شروع باید به دنبال آن باشید، اینکه چرا اصلاً باید شروع به تولید محتوای چند رسانه‌ای کنید. شما کاربران و کانال توزیع خود را تعیین کرده‌اید؛ اما هنوز دلیل استفاده از این رسانه را درک نکرده‌اید. متأسفانه این مشکلی است که بسیاری از شرکت‌ها دارند. شرکت‌هایی که به ما درخواست محتوای چند رسانه‌ای می‌دهند، فقط به دلیل باب شدن آن در جامعه است. هر چیزی که باب می‌شود، دلیل بر مناسب بودن آن برای شرکت شما نخواهد بود.

why using multimedia

1-درک عمیق‌تر

کاربر هرچه محتوا را تصویری‌تر ببیند، درک آن بیشتر است. متن فقط اطلاعاتی را می‌دهد؛ اما چیزی قابل نمایش نیست. وقتی چیزی قابل نمایش نباشد و صرفاً اطلاعات متنی خوانده شود، احتمال درک نادرست یا متفاوت وجود خواهد داشت. هدف مالتی مدیا در واقع جلوگیری از این مسئله با استفاده از ویدئو یا عکس است. اینکه کاربر از نزدیک با چگونگی کارکرد یک دستگاه یا استفاده از آپشن­ها آشنا شود. برای مثال، می‌توانید آموزش فتوشاپ که پر از ابزار است، با مالتی مدیا یاد بدهید. هرچقدر متن هم بنویسید؛ اما تا وقتی کاربر از نزدیک حرف شما مشاهده نکند، چیزی متوجه نخواهد شد.

2-حل سریع مشکلات

گاهی مغز ما قادر نیست که اطلاعات فرد یا متنی را تجزیه و تحلیل کند؛ خسته است و حوصله خواندن متن را ندارد یا فراتر از دانش مغز کاربر است. این مسئله در زمان یافتن پاسخ سؤال، باعث سردرگمی و به هم ریختگی روحی کاربر می‌شود. بهترین راه نمایش اطلاعات از ویدئو و انیمیشن است.

برای مثال، چرا باید در بازار بورس ثبت‌نام کرد. اطلاعات بسیار زیادی وجود دارد؛ اما گاهی این‌قدر تخصصی و با اعداد مختلف نوشته شده که کاربر را بیشتر گیج می‌کند. به راحتی می‌توان با مالتی مدیا و نمایش انیمیشن یا فیلم و مصاحبه هم سریع‌تر به هدف رسید و هم اینکه به صورت عملی مزایای کار کردن در بورس را نمایش داد. حتی برای کاربر شبیه سازی هم خواهد شد.

3-افزایش حس اعتماد به نفس

کاربر شما اگر متن نوشته شده را متوجه نشود، در خود احساس سرافکندگی خواهد کرد. اینکه چرا نتوانسته موضوع اصلی را درک کند؟ احتمالاً کندذهن است؟ این مسئله در کلاس‌های درس مدرسه بیشتر از همه‌چیز به چشم می‌خورد. در صورتی واقعاً مشکل از کاربر یا دانش آموز نیست، سیستم ارائه محتوا ایراد دارد. انواع روش‌های نمایش محتوای چند رسانه‌ای، باعث افزایش درک عمیق کاربر و درنتیجه اعتماد به نفس او می‌شود.

مسئله دیگر تصور غلط از عملکرد فعالیتی است. کاربر ممکن است که با خواندن متن تصور اشتباهی را در ذهن خود ایجاد کند. این تصور با او چند سال خواهد ماند و زمانی که متوجه اشتباهش شود، به همه فعالیت‌های گذشته خود هم شک خواهد کرد؛ یعنی مرگ اعتماد به نفس کاربر؛ اما فقط کافی است که یک‌بار از طریق محتوای چند رسانه‌ای در همان اول روش کارکرد صحیح را ببیند.

4-انواع ارائه محتوا

تمامی محتواها در مالتی مدیا مورد پشتیبانی قرار می‌گیرد. اینکه حالا شما از کدام مورد استفاده کنید، بسته به کاربر و هدفتان دارد.

importance of using multimedia

5-یادگیری وسیع‌تر

در مالتی مدیا هیچ مرزی برای یادگیری وجود ندارد. شما می‌توانید هر جا بروید. کلاس‌های جغرافیایی بهترین مثال برای این شیوه هستند. اینکه دانش آموز جای کشور آلمان را بداند و در موردش متن بخواند، خیلی خوب است؛ اما خیلی راحت با ویدئو و تصویر می‌توان تصویر مجازی از نقاط مختلف آلمان را برای او تداعی کرد. نقاطی را ببینید که دسترسی برای او سخت است. به نقاطی برود که به دور از موقعیت جغرافیایی او است. این نمونه‌ای از یادگیری وسیع‌تر است.

video and photography

دیگر مزیت‌های استفاده از مالتی مدیا

5 مورد بالا در فهم استفاده از محتوای مالتی مدیا کمک می‌کند؛ اما مزیت‌های دیگری که این نوع محتوا می‌تواند برای شما و رشد کسب‌وکارتان داشته باشد، شامل:

  • افزایش سرعت یادگیری مؤثر
  • جلب توجه بیشتر کاربران و خوانندگان
  • کاهش هزینه‌های آموزشی برای کاربران
  • استفاده آسان برای کاربران و ساخت راحت‌تر برای شما
  • ارائه اطلاعات به صورت منحصر به فرد (و به صورت انفرادی)
  • ساخت یک پرزنتیشن از محصول یا خدمات
  • در نظر گرفتن سلیقه‌های متفاوت کاربران
  • سرگرم کردن کاربران
  • صرفه‌جویی در زمان کاربر برای درک موضوع
  • استفاده از ابزارهای مختلف برای تمرین مؤثر