پرش لینک ها

سناریو نویسی چیست؟ و چرا یک ویدئوی تبلیغاتی نیاز به سناریو دارد؟

کلمه سناریو از عبارت لاتین (Scenario) گرفته شده و دارای معنی واحد ، و تعابیر متفاوتی در حوزه های مختلفِ کاربردی آن است.

مثلا در عالم هنر کلمه سناریو به عنوان متن یا نمایشنامه ای است که فیلم یا تئاتر بر اساس آن تولید و ایجاد می شود.

در این متن تمامی عوامل فیلم، نقش آنها، دیالوگ ها و گفتارها، حرکت ها و خلاصه هر آنچه در فیلم باید اتفاق بیفتد را به تصویر  ذهنی در می آورند و آنگاه همه فرآیندهای اجرایی بعدی بر اساس آن شکل می گیرند.

ویدئوهای تبلیغاتی اعم از موشن گرافیک و یا تیزر هم از این امر مستثنی نیستند و قبل از اینکه به مرحله ی تولید برسند نیاز به نوشتن سناریو دارند .

یک سناریو کمک می کند تا طراح ویدئو راحت تر به مقصودش در خصوص موضوع مورد نظر برسد .

نویسنده ی سناریو متناسب با بازه زمانی که ویدئو باید داشته باشد ؛

  • متن نریشن را برای گوینده ی ویدئو می نویسد
  • در صورت لزوم برای آن کاراکتر انتخاب می کند
  • فضای لازم برای اتفاق مورد نظر را توضیح می دهد
  • اگر کار نمایشی باشد ، برای آن دیالوگ و فضای نمایشی طراحی می کند
  • توضیحات پیشنهادی برای بخش گرافیک را بعد از پایان یافتن هر پاراگراف زیر آن می نویسد

سناریو خمیرمایه یک ویدئو است و هرچه با کیفیت تر باشد و همه جانبه موضوع ویدئو را پوشش دهد و به حاشیه نرود ، نتیجه اش ویدئویی جذاب و مورد توجه مخاطبان خواهد بود .

معمولا ویدئوهای تبلیغاتی از آنجا که هزینه بر هستند زمان کوتاهی دارند و از این جنبه سناریو اهمیت بیشتری پیدا می کند،زیرا در یک بازه زمانی کم باید به صورت کامل و مفید به موضوع بپردازد و تمام جنبه های آن را در نظر بگیرد و همچنین باید جذابیت را نیز چاشنی آن کند .

یک ویدئوی تبلیغاتی بدون سناریویی مناسب و دقیق نمیتواند آنطور که باید به هدف خود برسد ، چون خط فکری

مشخصی ندارد و مشخص نیست چگونه میخواهد به مقصود خود برسد . سناریو این مشکل را حل می کند و با ادبیاتی صحیح و بدون ایرادات نگارشی ، در به هدف رسیدن ویدئو آن را یاری می دهد .

نکات مهم در نوشتن سناریو :

  • به محدوده زمانی که ویدئو دارد توجه کنید و سناریو را متناسب با آن بنویسید . نوشتن متن بیش از اندازه نیاز و یا کمتر از آن ، بخش تولید ویدئو را دچار دردسر می کند و در نهایت شما باید مجدد آن را ویرایش کنید .
  • متن شما نباید از لحاظ نگارشی ایراد داشته باشد ، پس اگر تازه کار هستید قبل اینکه نوشتن سناریو را شروع کنید ، حتما نکات نگارشی را به خاطر بسپارید .
  • سعی کنید همان چیزی که مشتری میخواهد را به او بدهید ، اگر پیشنهادی برای بهبود کار دارید ایرادی ندارد ، اما در نهایت نظر و دیدگاه مشتری شرط است . لحن و نوع پرداختن به موضوع باید مورد تایید سفارش دهنده باشد .
  • سعی کنید در نوشتن خوش ذوق و با سلیقه عمل کنید ، استفاده از قالب های تکراری در نوشتن و در نهایت تولید شدن یک ویدئوی تکراری مثل تمام آنچه که در تلوزیون می بینیم ، شاید از لحاظ مالی برای شما مفید باشد اما موجب پیشرفت تان نمی شود . ریسک کنید و خلاقیت به خرج بدهید .
  • قبل از شروع نوشتن حتما حتما درباره موضوعی که به شما داده شده مطالعه و تحقیق کنید و اطلاعات داده شده توسط سفارش دهنده را کافی ندانید ، هرچه مطالعات شما در زمینه ی مورد نظر بیشتر باشد ایده های بهتر و بیشتری هم به ذهن تان خطور می کند .
  • خوش قول باشید و سناریو را در موعد مقرر تحویل دهید ، این مسئله وجهه ی کاری شما را ارتقاء می دهد .

یک دیدگاه بگذارید

نام و نام خانوادگی*

وب‌سایت

دیدگاه